صاحب تفسیر مشکات: تاریخ در قرآن سیر و حرکت دارد


صاحب تفسیر مشکاه:

تاریخ در قرآن سیر و حرکت دارد

محمدعلی انصاری گفت: تاریخ در قرآن سیر و حرکت دارد و خداوند در آینه حکایت‌ها و قصه‌ها جریان زندگی را آموزش می‌دهد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاه و مفسر قرآن در نشست مجازی که ۶ شهریورماه، با موضوع «نقل تاریخی قرآن کریم» برگزار شد، اظهار کرد: برای پاسخ به این سؤال باید به سه نکته مهم توجه کرد که اولین نکته این است که تاریخ، گزارشگر ارزش‌ها و ضد ارزش‌های واقع‌شده در گذشته است و رفتارهای زشت، زیبا، شایسته و ناشایست انسان‌ها را منعکس می‌کند. از این رو تاریخ برای بشریت آموزگاری بسیار مهم و جدی است و به همین خاطر توجه به تاریخ و بیان داستان‌ها و حکایات تاریخی، ابزار ارزشمندی برای معلمان و مربیان است. از آنجا که قرآن کریم کتاب تعلیم و تربیت است، از داستان‌ها به عنوان ابزاری کارساز برای تربیت مخاطبان وحی بهره می‌برد.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که تاریخ در قرآن سیر و حرکت دارد و خداوند در آینه حکایت‌ها و قصه‌ها جریان زندگی را آموزش می‌دهد. این ویژگی به این خاطر است که در قرآن به زمان و مکان رخدادها و حکایت‌ها تکیه‌ای نمی‌شود و درس‌های تاریخی به صورت فرازمانی و فرامکانی عرضه می‌شوند. سومین مورد این است که قرآن کتابی نیست که صرفاً تاریخ را روایت کند، بلکه علاوه بر نقل تاریخ، نقد تاریخ هم می‌کند. نقل تاریخ در قرآن طریقیت دارد و راهی برای رسیدن به تحلیل زندگی گذشتگان است. آخرین نکته هم این است که خداوند از جریانات و رخدادهایی که مطرح کرده است نتیجه‌گیری می‌کند و از مخاطبان وحی می‌خواهد که به این نتایج توجه کنند و آن‌ها را در زندگی خود جدّی بگیرند.

بیان داستان انبیاء در قرآن چه فوایدی دارد؟

انصاری بیان کرد: بیان داستان‌های گوناگون زندگی انبیاء فواید بسیاری دارد که اولین مورد در این خصوص است که خداوند با بیان این داستان‌ها قلب و جان پیامبر(ص) را بیش از پیش محکم و استوار می‌کند و آرامش، قرار و اطمینان به جان رسول خدا(ص) وارد می‌کند. بنابراین پیروان پیامبر(ص) نیز جانشان محکم و آرام می‌شود و در راهی که در پیش گرفته‌اند، بیش از پیش استوار می‌مانند.

صاحب تفسیر مشکاه افزود: فایده دوم، آگاهی از حقایق بسیار مهم است. زیرا خداوند در خلال بیان این داستان‌ها ذهن و ضمیر مخاطبان وحی را با حقایقی که دانستنش لازم و ضروری است، آشنا می‌کند. فایده سوم این است که آدمی از پندها و اندرزهای دلنشین فراوانی بهره می‌برد و از نکات آموزنده اخلاقی و اجتماعی می‌تواند استفاده ‌کند. چهارمین فایده هم این است که انسان مؤمن با تلنگری که از خواندن این ماجراها می‌خورد، از خواب غفلت برمی‌خیزد و آنچه را شایسته و بایسته است، متذکر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *