نشست خانواده پژوهش پژوهشکده اسلام تمدنی در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۹۵ برگزار گردید.


نشست خانواده پژوهش پژوهشکده اسلام تمدنی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با حضور اعضای محترم هیاتعلمی، مدیران و کارشناسان پژوهشکده اسلام تمدنی در تاریخ دوشنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۵ در محل هتل سحاب برگزار گردید.

در این نشست ابتدا جناب آقای دکتر واسعی ضمن خوشامدگویی و تشکر از اعضای هیئتعلمی و کارشناسان گروهها‏‏‏‏، مباحث مربوط به پژوهش و ارزیابی و اسلامتمدنی و پژوهشکده اسلامتمدنی را مورد توجه قرار داد و گفت: اسلام تمدنی در سه حوزه تجربه تمدن اسلامی ایرانی که ناظر به گذشته تمدنی فعالیت میکند، حوزه دیگر جایگاه تمدن اسلام و ایران در دنیای کنونی و نقشی که ایفا میکند، است و حوزه سوم نگاه به آینده تمدنی و معطوف به احیای تمدن اسلامی یا ایجاد تمدن نوین است.

وی افزود: دغدغه جدی پژوهشکده اسلام تمدنی که در گذشته با عنوان  مرکز پژوهشهای علوم انسانی و اسلامی فعالیت میکرد، این است که در راستای پاسخ گویی به مسائل نوین و نوآمد جامعه فکری بپردازد.این نگاه، ریشه در رویکردهای کلان جامعه دارد. در چند سال اخیر، دغدغه احیای تمدن اسلامی  یا ایجاد تمدن نوین، با نشان دادن اسلام به عنوان دین تمدن ساز، ذهنیت مسئولان ما را به شدت خود مشغول کرده و امروز هم به عنوان یک مسئله مهم مطرح است. این که اسلام دینی در قامت ایجاد یک تمدن در دنیای کنونی می تواند حضور یابد، مسأله اساسی این پژوهشکده است.

در ادامه علی شفیعی مدیر گروه فقه کاربردی گفت: بهرهگیری از آراء فقیهان و عالمان خراسان و تعامل بیشتر با بدنه حوزه خراسان یکی از اولویتهای اصلی گروه فقه کاربردی است. یکی از اولویتهای اصلی گروه پژوهشی فقه کاربردی، فقه فرهنگ و تمدن است که اولویت پنج ساله این موضوع به تصویب پژوهشکده و میز کار تخصصی تمدن اسلامی رسیده، مباحث مربوط به فقه شهرنشینی و شهرسازی است که در قالب پروژههای پژوهشی، نشستهای علمی و کرسی نقد و مجموعه مقالات علمی در حال انجام است.

سپس دکتر سیدحسین سیدی مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی، باتبریک به همکاران محترم به مناسبت هفته پژوهش و ارایه گزارش از فعالیتهای  گروه به بیان ویژگیهایی از تمدناسلامی پرداخت و گفت: تمدن اسلامی باتکیه بر خردورزی وبیان هنری درتاریخ وجغرافیای تمدن اسلامی بسط یافته است.

در ادامه سایر اعضای هیئت علمی و کارشناسان محترم ضمن ارائه گزارشی از روند امور در گروه‌ها و بخش‌های پژوهش به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

در انتها از پژوهشگران و کارشناسان برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *