با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در پژوهشکده اسلام تمدنی؛
نشست علمی بررسی آرمانهای حضرت امام خمینی (قدس سره) از تحقق تا تداوم برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین آقاییزاده ترابی: جوانان عاشق استقلالطلبی، عدالتخواهی و سادهزیستی امام هستند | سیدمجید ظهیری: امام خمینی (ره) با سکولاریسم، التقاط و ارتجاع مقابلهای مبنایی داشت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی «آرمانهای حضرت امام خمینی (قدس سره) از تحقق تا تداوم» با حضور حجتالاسلام والمسلمین احمد آقاییزاده ترابی، سید مجید ظهیری و دبیری علمی علی ابوترابی، روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ در سالن جلسات پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علی ابوترابی با اشاره به ویژگیهای شخصیتی و علمی حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی دانشمندی جامع اضداد و نخبۀ کمنظیری در میان غیرمعصومان بود. او در عین حال که فیلسوف، فقیه، اصولی، شاعر، عارف، و استاد اخلاق بود، سیاست را نیز در بطن دیانت میدید. جوهر شخصیت امام، ذوب شدن در اسلام و بندگی خدا بود. مهمترین آرمان او نیز تحقق اسلام ناب محمدی (ص) بود.
وی با برشمردن اهداف والای امام راحل، افزود: تشکیل حکومت اسلامی، حمایت از محرومان، ایجاد همبستگی در میان مسلمانان و مبارزه با طاغوتهای ظاهراً اسلامی از جمله آرمانهای کلیدی حضرت امام بود. تحقق این آرمانها در قالب حکمرانی انقلاب اسلامی، موضوعی پیچیده و چندبعدی است. وصیتنامه الهی سیاسی ایشان، عصارهای از قرآن و سنت است که هر بند آن دریچهای به معرفت اسلامی میگشاید.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین آقاییزاده ترابی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) و گرامیداشت یاد امام خمینی، گفت: امام (ره) بر سه اصل محوری یعنی استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی تأکید داشتند. استقلال سیاسی برای ایشان به معنای قطع وابستگی به قدرتهای خارجی بود. ایشان همچنین بر آزادیهای فردی و اجتماعی و نیز حقوق بشر تأکید داشتند، هرچند که تحقق کامل این آرمانها با چالشهایی همراه بوده است. عدالت اجتماعی نیز یکی از اصول بنیادین امام بود که با هدف کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از اقشار مختلف جامعه دنبال شد.
وی افزود: تحقق این آرمانها نیازمند تحلیل دقیق عملکرد نهادها در طول انقلاب است. وظیفه حوزه و دانشگاه معرفی بهتر این آرمانها به نسل جوان است؛ چراکه جوانان امروز شیفتهی آزادگی، عدالتخواهی و سادهزیستی امام هستند.
در بخش پایانی نشست، سید مجید ظهیری، رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی، با اشاره به سه قرائت سکولاریسم، التقاط و ارتجاع، گفت: امام خمینی (قدس سره) بهشدت با این سه نگاه مخالف بودند. ایشان دین را نه در حاشیه سیاست، بلکه در قلب سیاست میدیدند و معتقد بودند که دین باید راهنمای زندگی فردی و اجتماعی باشد. در برابر التقاط، امام بر خلوص اندیشه اسلامی و عدم آمیختگی با افکار بیریشه تأکید میکردند. در برابر ارتجاع نیز، امام خواهان حرکت رو به جلو و در عین حال پایبندی به اصول اصیل اسلامی بودند.
ظهیری افزود: حکمرانی مطلوب از نگاه امام، حکمرانیای است متعهد به ارزشهای اسلامی که عدالت، آزادی و کرامت انسانی را در متن جامعه نهادینه میسازد و در آن دین و سیاست در تعامل و همافزایی باشند.
بدون دیدگاه