از سلسله نشست های حکمرانی مطلوب از نگاه آیت الله مصباح یزدی؛

نشست علمی کارکرد اسلامی سازی علوم انسانی با تاکید بر روان شناسی اسلامی برگزار گردید

حجت الاسلام علی ابوترابی یزدی: گام نخست تولید علم دینی از دیدگاه علامه مصباح یزدی، نقد منصفانه علوم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، به مناسبت نکوداشت حضرت آیت الله مصباح یزدی و گرامی داشت یاد و نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از سلسله نشست های علمی حکمرانی مطلوب از منظر حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی نشست علمی کارکرد اسلامی سازی علوم انسانی با تاکید بر روان شناسی اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی ابوترابی یزدی و با دبیری علمی علی ابوترابی کارشناس پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.
علی ابوترابی دبیر این نشست، با اشاره به مراحل اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه ایشان گفت: یکی از دغدغه های بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)  از همان آغاز انقلاب روی آن تکیه داشتند و تاکید فرمودند، مساله اسلامی شدن دانشگاه ها و به طور کلی اسلامی شدن فرهنگ کشور بود و مقام معظم رهبری  هم بارها بر این نگاه تأکید فراوان داشتند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی ابوترابی یزدی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباح یزدی دارای مراحل، و مبانی معینی است. آشنایی پژوهشگران با علوم انسانی در حد دکتری، اکتساب علم انسانی از منابع دست اول و ترجیحاً زبان اصلی و یادگیری این علوم از به روزترین دانشمندان و دانشگاه‌ها از لوازم علمی این هدف مقدس است. آشنایی با علوم دینی در حد نیاز، گذراندن دوره های لازم از معارف قرآن و فلسفه، آگاهی نسبت به فلسفه علوم و علم مورد نظر و بخصوص مبانی معرفت شناختی و روش شناختی و معتبرترین روش‌های تحقیق از مقدمات اسلامی سازی علوم انسانی است.
وی افزود: همچنین تولید علم دینی از منظر ایشان فرایندی ست که گام نخست آن نقد منصفانه علوم است. در رویکرد علامه مصباح هرچند علوم انسانی به جهت مبانی غلط دارای داده های غیرصحیح فراوانی است، اما این به معنای آن نیست که همه داده های علوم انسانی به خصوص روانشناسی غلط و یا غیر قابل استفاده باشد. ایشان روانشناسی را از اثرگذارترین علوم می‌دانست  و با روانشناسان نیز ارتباط خوبی داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *