همایش” مطالعات تمدن و تمدن شناسی” به همت پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۹۵ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، در این همایش دکتر سید علیرضا واسعی در مورد علوم اسلامی در تمدن سازی گفت: گر خواهان احیای تمدن نوین اسلامی هستیم باید به تقویت علوم انسانی و جدی گرفتن علوم انسانی توجه کنیم؛ حال اینکه تصور برخی بر جدی گرفتن علوم تجربی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی، هشتم اسفندماه در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد علوم انسانی در تمدنسازی اظهار کرد: بعد از رنسانس و شکلگیری دانش جدید بعد از انقلاب صنعتی، جریان علوم تجربی در جهت انسانی از چنان رشدی برخوردار شد که دستاوردهای علمی زیادی را به عنوان پیامد دانشهای تجربی فراروی جهان قرار داد.
وی ادامه داد: علوم انسانی آن دسته از دانشهایی است که به مقوله انسانیت، جامعه، اخلاق و تاریخ میپردازد و به آثار این عرصه توجه دارد و علوم تجربی از طریق تجربه و در خصوص هستههای وجود بحث میکند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: جوامع متمدن به جوامعی گفته میشود که به درجهای از فهم و دانش همزیستی برسند که نیاز به زور در این جوامع به حداقل ممکن برسد.
وی با بیان اینکه هر اندازه که بشر در پیشبرد اهداف از زور استفاده کند، به همان اندازه از تمدن دور میشود، افزود: جامعه متمدن جامعهای است که در آن، همه انسانها از امکان زیست حداکثری برخوردار باشند.
واسعی با اشاره به اینکه علوم انسانی میتواند در چند عرصه تمدنسازی کند، عنوان کرد: همه تمدنها بر پایه مبانی شکل گرفته است؛ به عنوان مثال تمدن غرب بر سه پایه انسانگرایی، دنیاگرایی و عقلگرایی استوار است و بر پایه همین مبنا، تمدنی را به وجود آورده که امروزه به عنوان سرآمد تمدنها شناخته میشود.
وی با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم خیلی از این مبانی تمدنها مورد چالش قرار گرفته است، ابراز کرد: اولین عرصه که علوم انسانی در ایجاد تمدن ورود پیدا کرده است، مبانی تمدن و دومین عرصه، ارکان و بازههای تمدن است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به نظر ویلدورانت از ارکان تمدن در کتاب لذات فلسفه، گفت: آزادی، امنیت، اخلاق و عدالت، این ارکان هستند که همه آنها در علوم انسانی جلوهگر است.
وی سومین عرصه که علوم انسانی در تمدنسازی ورود پیدا کرده است را مظاهر و نمادهای تمدن عنوان کرد و گفت: این مظاهر شامل ساختمان، عمران، معماری، هنر و بناها میشود.
واسعی با بیان اینکه توسعه و ترویج تمدنها، چهارمین عرصهای است که علوم انسانی در تمدنسازی ورود پیدا کرده است، ادامه داد: پنجمین عرصه از علوم انسانی در تمدنسازی، تعمیق بینش تمدنی است.
وی، عناصر انحطاط در تمدنها را این طور برشمرد: جلوگیری از فروپاشی تمدنها، تشدد اجتماعی، تفرق در جامعه اسلامی، شکسته شدن هنجارهای اجتماعی، بینظمی، اغتشاش، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران از این عناصر است که علوم انسانی میتواند از این فروپاشی و انحطاط جلوگیری کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: اگر خواهان احیای تمدن نوین اسلامی هستیم باید به تقویت علوم انسانی و جدی گرفتن علوم انسانی توجه کنیم؛ حال اینکه تصور برخی بر جدی گرفتن علوم تجربی است.
وی با بیان اینکه امنیت و اخلاق بدون علوم انسانی تحکیمی ندارد، ابراز کرد: آنچه که اکنون به عنوان تمدن شناخته میشود، بدون علوم انسانی قابل تعریف نیست.
سپس دکتر محمد باغستانی در مورد جایگاه گفتگو در تمدن نوین اسلامی به ارائه دیدگاه های خود پرداخت.
این خبر به روز رسانی می شود.
بدون دیدگاه