در همایش بین المللی حضرت حمزه صورت پذیرفت؛
کسب عنوان شایسته تقدیر مقاله علمی پژوهشی اسلام حمزه در چالش سه عنصر ناموری،عصبیت و انتفاع؛ تبیینی بر پایه تئوری حقیقت خواهی نوشته دکتر سیدعلیرضا واسعی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، مقاله علمی پژوهشی اسلام حمزه در چالش سه عنصر ناموری،عصبیت و انتفاع؛ تبیینی بر پایه تئوری حقیقت خواهی نوشته دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، در همایش بین المللی حضرت حمزه موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر گردید.
شایان ذکر است این مقاله در شماره ۱۹، پاییز ۱۴۰۰ فصلنامه علمی مطالعات تاریخی جهان اسلام منتشر گردید.
http://mte.journals.miu.ac.ir/article_6400.html
چکیده مقاله:
حمزه بن عبدالمطلب- که یکی از شخصیتهای خاندان هاشمی و مطرح در عهد جاهلی بود- در سال ششم بعثت مسلمان شد و اسلام وی از یک سو مایه عزّتآسلام و پشتگرمی پیامبر(ص) ومسلمانان شد و از سوی دیگرمشرکان مکه را در مواجهه با آنها دچار مشکل و سختی کرد، از آن رو که دیگر نمیتوانستند رفتاری سختگیرانه و تهدیدی داشته باشند و عملا تعامل دیگری را پیشه کردند. این موقعیت او را در جایگاه بلندی نشاند و به طور طبیعی گفتگوهایی را متوجه خود کرد؛ از جمله آن که او تابع چه علل و عوامل یا انگیزههایی به اسلام گروید و به به تعبیر دیگر علت اصلی و کانونی اسلامآوری وی چه بود؟ نوشتارحاضر با این فرضیه که عنصر حقیقتخواهی پیشران واقعی و محوری او در گروش به اسلام بود، همانگونه که از سخنان مصرح وی برمیآید، سه دیدگاه مبتنی بر سه عنصر چالش برانگیز ناموری،عصبیت و انتفاع را به نقد کشیده و پاسخ مناسب پرسش فوق را به روش معناگراییتاریخی و تحلیل مضمون عرضه میکند، گر چه اذعان دارد تبیینهای این چنینی همیشه در معرض نقد و نظریههای رقیب قرار دارند. البته در خصوص حمزه با این که گفتگوهای جسته و گریخته ای انجام شده و در لابلای کتابهای تاریخی نیز نامی از او به میان آمده، اما به صورت مستقل و گسترده، به ویژه با محوریت مساله بیان شده یا رویکرد مورد نظرمقاله، کاوش و تأملی صورت نگرفته، جز آنچه به اختصار جعفر مرتضی عاملی در کتاب خویش از آن سخن به میان آورده است، از این رو پرداختن همهجانبه و استقلالی به آن امری لازم و بایسته مینماید.
بدون دیدگاه