در نشریه علمی تخصصی الهیات شهر منتشر گردید:

مقاله نقش کنش‌گری‌های اقتصادی زنان در تاریخ ایران وجهان اسلام بر توسعۀ پایدار شهری

 

جریان موقوفه گذاری زنان در ابعاد چهارگانه ای که به توسعۀ پایدار شهری کمک نموده است، شاهدی گویا بر هوشمندی و درایت و آینده نگری و جامع نگری زنان موقوفه گذار می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، مقاله علمی تخصصی نقش کنش‌گری‌های اقتصادی زنان در تاریخ ایران وجهان اسلام بر توسعۀ پایدار شهری (موردپژوهی: موقوفات زنان) نوشته محمد باغستانی کوزه گر، مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در دومین شماره نشریه علمی تخصصی الهیات شهر، پاییز و زمستان ۱۴۰۲ منتشر گردید.

چکیده مقاله:

زنان از پیدایش اسلام تا پیدایش جهان اسلام و تمدن اسلامی جدا از پاره‌ای محدویت‌ها، فرصت نقش‌آفرینی‌های گوناگون اجتماعی هم داشته‌اند. یکی از عرصه‌های مهم کنش‌گری اقتصادی که حضور زنان در آن مشروعیت داشته است و یکی از مصادیق مهم و مؤکّد اسلام در عرصۀ اقتصادی بوده است، ساخت موقوفات مالی می‌باشد. حاصل این حضور مؤثر، موقوفات پرشمار زنان در تاریخ ایران و جهان اسلام در موضوعات گوناگون است. مسئلۀ این پژوهش بررسی نقش شماری از مهم‌ترین موقوفه‌های زنان در توسعۀ پایدار شهری است. نویسنده با روش توصیفی تحلیلی کارکرد این موقوفات را تبیین می‌کند و دو گروه دستاورد مستقیم (اثرگذاری ویژۀ موقوفات زنان در توسعۀ پایدار محیط زیست شهری با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها) و غیرمستقیم (احترام اسلام و جامعه اسلامی در گذر تاریخ به حق مالکیت و مشارکت اجتماعی زنان در کنشگری اقتصادی، هوشمندی اجتماعی) آنها را بررسی می‌نماید.

متن کامل مقاله 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *