هم اندیشی علمی پنجمین همایش علوم انسانی- اسلامی پژوهش و فناوری برگزار گردید؛
نشست علمی مبانی الهیاتی صهیونیسم
نشست علمی مبانی الهیاتی صهیونیسم از نشست های هم اندیشی علمی پنجمین همایش علوم انسانی- اسلامی پژوهش و فناوری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، هم اندیشی علمی پنجمین همایش علوم انسانی- اسلامی پژوهش و فناوری با موضوع مبانی الهیاتی صهیونیسم و حضور مهدی قاسمی پژوهشگر پژوهشکده اسلام تمدنی به عنوان ارائه دهنده و دبیری علمی اویس استادی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست قاسمی گفت: بنیاد و اساس خیمه یهود سه اصل است. یکتایی خدا، برگزیدگی قوم (بنیاسرائیل) و اعتقاد به صهیون (معبد و محل سکنای خدا) که تقابل صهیونیزم توراتی با صهیونیزم سکولار (دولت مستقر در اسرائیل کنونی) را شکل داده است.
وی افزود: در برگزیدگی قوم یهود ۲گانۀ همسران آزاد (فرزندان ساره: ابنای اسحاق و سپس بنیاسرائیل) و کنیز (فرزندان هاجر: بنیاسماعیل و نیای پیامبر اسلام) یعنی دوگانۀ توراتی بنیاسحاق/اسرائیل و بنیاسماعیل/اسلام قابل مطالعه است و نیز اعتقاد به صهیون (معبد و محل سکنای خدا) که طبق آن تشکیل حکومت (بر مبنای تورات)، جزو اعتقادات اساسی هر یهودی است.
برگزیدگی قوم یهود
پژوهشگر پژوهشکده اسلام تمدنی در خصوص برگزیدگی قوم یهود گفت: در کتاب تورات فقراتی آمده است که جایگاه ویژه قوم اسرائیل را نشان می دهد. از این کتاب برمی آید که برنامه خدا این بوده که از نسل ابراهیم قومی به وجود آورد و به آن قوم جایگاهی ویژه دهد.
قاسمی افزود: در طول تاریخ یهودیت برداشت های متفاوتی از اندیشه قومِ برگزیده صورت گرفته است. افراطی ترین برداشت از این اندیشه، برداشتِ صهیونیست های یهودی است. مطابق این برداشت، قوم اسرائیل برتر و بالاتر از اقوام دیگر و در واقع از جنس دیگری است. بنابراین در قوانین و مقررات اجتماعی و نیز حتی در برخوردهای اخلاقی بین یهودیان و غیریهودیان، تفاوت و تبعیض قائل است. مشکل این اندیشه، که جهان امروز به هیچوجه آن را نمی پذیرد، از این جهت حادتر گشته که در یک کشور و یک حکومت به صورت قانون رسمی درآمده است.
وی در ادامه گفت: یکی از نمودهای تفکر برگزیدگی قوم بین اسرائیل در تلمود ظهور یافته است. بنابر قوانین تلمودی، حکم قتل یک یهودی با حکم قتل یک غیریهودی متفاوت است. اگر کسی یک یهودی را به قتل برساند، گناه بزرگی را انجام داده، باید مجازات شود. اگر یک یهودی به طور غیرمستقیم باعث قتل یهودی دیگری شود مجازات دنیوی ندارد و فقط نزد خدا گناهکار است. اما اگر مقتولْ غیریهودی باشد، اگر یک یهودی به طور مستقیم او را کشته باشد تنها نزد خدا گناهکار است و مجازات دنیوی ندارد و اگر به طور غیرمستقیم او را بکشد، حتی گناهی هم مرتکب نشده است. برای مثال، اگر یک غیریهودی در گودالی افتاده باشد، فرد یهودی میتواند نردبان او را بردارد. اگر یک قاتلْ غیریهودی باشد باید اعدام شود؛ چه مقتول یهودی باشد و چه غیریهودی، اما اگر مقتولْ غیریهودی باشد و قاتل به یهودیت بگرود اعدام نمیشود.
این پژوهشگر افزود: و نیز نجات جان در تلمود آمده که ؛ نجات جان یک یهودی از مهمترین وظایف شرعی است، اما نجات جان یک غیریهودی ممنوع است. قاعده کلی تلمود این است که «غیریهودیان نه از چاه بیرون آورده می شوند و نه به داخل آن هل داده می شوند». ابن میمون می گوید: ما نباید موجب مرگ کسانی شویم که با آنان در جنگ نیستیم، اما اگر آنان در معرض جنگ قرار داشته باشند نجاتشان ممنوع است. یک پزشک یهودی حق ندارد یک غیریهودی را مداوا کند و اگر مجبور به چنین کاری باشد، حتما در ازای کار خود مزد دریافت کند.
قاسمی گفت: در خصوص تبعیض در مسائل مالی که تلمود میگوید: هدیه دادن به غیریهودی جایز نیست. گرفتن بهره پول از یهودی حرام است، اما از غیریهودی واجب است. اگر یک یهودی مالی پیدا کند و احتمال دهد که صاحب آن یک یهودی است، باید برای یافتن صاحب آن تلاش کند، اما اگر صاحب آن، غیریهودی باشد میتواند آن را تصاحب کند. فریب دادن یک یهودی در معامله، گناه کبیره است، اما در مورد غیریهودیان شرکت غیرمستقیم در چنین معاملهای روا است. کلاهبرداری از یهودیان ممنوع است، اما این اصطلاح در مورد غیریهودیان کاربرد ندارد. حتی سرقت که مطلقا حرام است، در شرایطی نسبت به اموال غیریهودیان جایز است.
وی افزود: بحث تبعیض بین یهودیان و غیریهودیان در رعایت اصول اخلاقی نیز مطرح شده است. در تلمود آمده است که دانشمندِ برجسته یهود، ربّیعقیوا می گفت که اصل اساسیِ تورات جمل های است که در شماره هجدهم از باب نوزدهم از سفر لاویان آمده است: «همنوعت را مانند خودت دوست بدار».(۲) اما آیا همنوع شامل غیریهودیان هم می شود؟ به گفته نویسنده فوق، در تلمود به کرات به این نکته اشاره شده است که مقصود از «همنوع» یهودیان است، نه غیریهودیان.
پژوهشگر پژوهشکده اسلام تمدنی در پایان به عنوان نتیجه گیری سخن گفت: بنابه عهد قدیم، قوم اسرائیل، قوم برگزیده خدا است. از سوی دیگر کسانی در تاریخ یهودیت از این برگزیدگی یک برتری روحی و ماهوی را استفاده کرده اند. همچنین کسانی در این راه چنان افراط کرده اند که به نژادپرستی روی آوردهاند. اما حق آن است که این برگزیدگی، مشروط و برای انجام مأموریتی خاص بوده است. برگزیدگی به این معنا ویژه قوم اسرائیل نیست و انبیای دیگر هم در رابطه با امت خویش همین را گفته اند. همچنین در تاریخ یهودیت دانشمندان بزرگی بوده اند که از برگزیدگی همین برداشت را داشته اند.
بدون دیدگاه