از سلسله نشست های حکمرانی مطلوب از نگاه آیت الله مصباح یزدی؛
نشست علمی حکمرانی مطلوب و فرهنگ مقاومت برگزار گردید
پژوهشگر مطالعات سیاسی به عمق فکری و کارآمدی نظریه مقاومت علامه مصباح در مسائل نوین اشاره کرد و گفت: راه برون رفت از جنگ شناختی بهره گیری از ادبیات مقاومت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، به مناسبت نکوداشت حضرت آیت الله مصباح یزدی و گرامی داشت یاد و نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از سلسله نشست های علمی حکمرانی مطلوب از منظر حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی نشست علمی حکمرانی مطلوب و فرهنگ مقاومت با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی مشکی باف، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مطالعات سیاسی و با دبیری علمی علی ابوترابی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، علی ابوترابی با اشاره به این که حکمرانی از اساسی ترین نیازهای جوامع بشری است که ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست گفت: بررسی کارکردهای مقاومت در حکمرانی اسلامی موضوع و هدف اساسی این نشست است؛ تاکید ما این است که محور اصلی مقاومت در حکمرانی اسلامی، مردم میباشند؛ به عبارتی مقاومت اسلامی با مشارکت مستقیم و داوطلبانه مردم شکل میگیرد و برای تحقق اهداف مردمی استمرار مییابد؛
در ادامه حجت الاسلام مشکی باف با تبیین جایگاه اندیشه مقاومت در اندیشه علامه مصباح یزدی گفت: علامه مصباح در بحث مقاومت معنایی از مقاومتی تبیین میکند که ثابت ماندن بر مدار حق است. در اندیشه علامه مصباح هدف از آمدن دین، تربیت انسان تزار به معنای انسان دارای ارزش اخلاقی است و موضوع ارزش اخلاقی فعل اختیاری انسان است که در اندیشه ایشان بر سه رکن اصلی میل، علم و قدرت استوار است.
وی افزود: هدف دین اصلاح این سه دسته است. در مساله اولویت بین این سه علامه مصباح به درستی بینش را مقدم بر گرایش و کنش میداند. ایشان معتقدند مقاومت ابتدا باید در لایه بینشی باشد و این نقطه تفاوت علامه با دیگرانی است که خواستگاه مقاومت را در لایه گرایش یا کنش میدانند
استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان تحلیل مشکلات مقاومت توسط علامه مصباح در ساحت بینش، تصریح کرد: علامه مصباح مقاومت را در زیرین ترین لایه که ساحت بینش و اندیشه است می بینند و بر این مسأله تاکید دارد. اگر این مساله در ساحت بینش حل نشود بروز و ظهور آن در کنش نیز کمتر خواهد بود.
حجت الاسلام مشکی باف به آثار این دیدگاه علامه مصباح اشاره کرد و گفت: در اندیشه علامه مصباح چنانچه تفکر مقاومت فراگیر شود، جلوی تفکرات اسلام انحرافی گرفته خواهد شد. ایشان با تاکید بر گستره نگاه توحیدی معتقدند که اگر لایه های نگاه توحیدی امتداد پبدا کند، باعث تربیت مومن مجاهد خواهد شد و الا اگر این امتداد محقق نشود، شخص در برابر آیاتی مانند «لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» متوقف خواهد شد و همین باعث شکل گیری دوگانه مومن مجاهد و مومن غیر مجاهد در تاریخ می شود.
وی افزود: علامه مصباح می فرماید تفاوت مومن مجاهد و مومن غیر مجاهد در ساحت بینشی در آیات قرآنی قابل واکاوی است. لذا ایشان تاکید دارند که خواستگاه مقاومت در لایه بینشی است و توسعه و امتداد بینشی مقاومت است که باعث توسعه و امتداد گرایشی و کنشی در مساله مقاومت خواهد شد.
پژوهشگر مطالعات سیاسی، اندیشه علامه مصباح را نسبت به مسائل حال حاضر راهگشا دانست و گفت: الگوی نوین جنگ در ادبیات جنگی غرب، جنگ شناختی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید کرده اند. نظریه پردازان جنگ شناختی مانند یووال نوح هراری در موفقیت در جنگ شناختی را در تغییر استعارههای ذهنی و استحاله مخاطب دانسته اند که منجر به تغییر در هویت او خواهد شد. این راهبرد تنها در فضای بینش رخ می دهد و مقابله با آن در لایه انگیزش و کنش فاقد اثرگذاری لازم است.
وی در پایان بر کارآمدی اندیشه علامه مصباح در مقابله با اقدامات شناختی دشمن تصریح کرد و گفت: علامه مصباح در باب خاستگاه مقاومت از باب فلسفه اخلاق و بینش ورود می کنند و با این نگاه راه برون رفت از جنگ شناختی نیز بهره گیری از ادبیات مقاومت است.
بدون دیدگاه