دانشیار پژوهشکده اسلام تمدنی؛

حقیقت اسلام در نگاه محمد(ص)

سیدعلیرضا واسعی: اسلام دین راستی، مسئولیت‌پذیری، برابری، صلح و آرامش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی درخصوص حقیقت اسلام در نگاه محمد(ص) گفت: اسلام بنا به قول مشهور طی بیست و سه سال برای مردم بیان شد و قرآن حامل آن است و همه آن چه توسط بعدی‌ها، چه امامان در نگاه شیعه، چه اصحاب و همسران پیامبر در نگاه اهل سنت، چیزی بر آن نیفزوده و از آن چیزی نکاسته‌اند، یعنی چنین حقی به آنان داده نشده بود. آنان مفسران و تبیین کنندگان قرآن و دیانت بودند، چنان که پیامبر خود چنین بود و می‌فرمود من نه چیزی از حلال خدا را حرام می‌کنم، نه حرامی را حلال، تناها آنها را برای شما باز می‌گویم، اما عصاره دیانت چیست، قطعا به آسانی نمی‌توان به آن دست یافت، جز این که پیامبر بزرگ خود از آن سخن بگوید. او در حجه الوداع که در ماه‌های آخر زندگی او رخ داد، چند خطبه کوتاه خواند و در آن نکاتی را گوشزد کرد که اگر نتوان آن را عصاره اسلام خواند، بی‌تردید مهم‌ترین چیزهایی است که در اسلامی بایان تاکید و اعتناست.

وی افزود: پیامبر بزرگ در مهم‌ترین مکان حج که آدمی خود را از همه تعلقات دنیوی پیراسته و با قربانی کردن، پاک و پالوده می‌شود، درجمع مسلمانانی که از گوشه و کنارعربستان آمده بودند، به کوتاهی مطالب بلندی را فریاد زد که بی‌گمان عیار مسلمانی را بازتعریف می‌کند. او گفت: خداوند شاد گرداند روی بنده ای را که گفتار مرا بشنود و آن را به خاطر بسپارد، و برای دیگرانی که آن را نشنیده‌اند، برساند. سپس ادامه داد: چه بسا حامل فقهی که خود فقیه نیست و بسا رساننده فقهی به کسی باشد که از خودش داناتر است. پس از آن گفت: سه چیز است که قلب مسلمان با آن خیانت و دغلکاری نمی‌کند؛ اخلاص عمل برای خدا، خیرخواهی و نصیحت نسبت به پیشوایان حق و سه دیگر پیوستن به جماعت مومنان (عدم تفرق از جامعه اسلامی). سپس به قربانی کردن روی کرد و در ادامه خطاب به مردم گفت: می دانید این چه سرزمین، چه ماه و چه روزی است و همان طور که اینها حرام است، جان و مال شما نیز بر یک دیگر حرام است، خدایا! شاهد باش که پیامم را رساندم: از خدا بترسید و چیزهای مردم را کم ندهید (خوار نشمرید)، در زمین فساد نکنید و هر کسی امانتی دارد آن را به صاحبش برساند، سپس فریاد برآورد:

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مردم در اسلام برابرند، مردم به یک اندازه کامل، فرزند آدم و حوا هستند و عربی را بر عجمی و عجمی را بر عربی جز به پرهیزگاری  و ترس از از خداوند، برتری نیست. در ادامه از ضرورت انجام کارهای نیک و عدم تفاخر به نسب و تبار گفت و نیز از چشم پوشی آن چه در جاهلیت رخ داد، چه خونی که ریخته شد و چه ربایی که گرفته شد، سپس از مردم خواست تا از کارهای بد بپرهیزند و نسبت به زنان با ملایمت و عدالت رفتار کنند و نسبت به بردگان خوش رفتاری داشته باشند و آنگاه از تعامل مسلمانان با یک دیگر گفت که خیانت، غش، بدگویی نمی‌کنند و در پایان گفت: مبادا بعد از من کافرانی گمراه‌کننده شوید که بعضی از شما مالک الرقاب بعض باشد، به درستی که من در میان شما چیزی به جای گذاشتم که اگر به آن چنگ زنید، هرگز گمراه نخواهید شد؛ کتاب خدا و عترت من، اهل بیتم. در پایان هر گزاره‌ای از مردم تأیید گرفت و سخن خود را به پایان رساند.

وی افزود: اسلام دین زندگی در جامعه انسانی به صورت برابرانه و آزادانه است، بی‌آنکه کسی، از آن رو که انسان است بر دیگری حق مضاعفی داشته یا از حقوق بیشتری برخوردار باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *