- کارشناس:عبدالرسول عبودیّت
- زمان:چهارشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۲۰۰۸
- مکان:سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
چکیده:
۱٫ مقدمه: فلسفه، هستیشناسی عقلی است. پس چه چیزی نظام
حکمت متعالیه را از سایر نظامهای فلسفی متمایز میکند؟
جواب: اصالت وجود
۲٫ توضیح دربار? اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
– اصیل، اعتباری
– سیر فکری انسان به طور متعارف به اصالت ماهیت منجر میشود.
– تصویر اجمالی و دقیق اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
۳٫ اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، فصل ممیز حکمت متعالیه
– تقسیم آراء ملاصدرا : آراء مشترک، آراء اختصاصی غیر مبتنی بر اصالت وجود،
آراء اختصاصی مبتنی بر اصالت وجود
– قوام حکمت متعالیه به آراء اختصاصی مبتنی بر اصالت وجود
– توضیح نقش اجمالی اصالت وجود در حکمت متعالیه (پرسش و پاسخ)
۴٫ جای پای اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در اهم مسائل مقوم اصالت وجود
– در تشکیک:
* تشکیک در وجود به جای تشکیک در ذاتی و عرضی
* وجودات طولی ماهیت به جای یک نحوه وجود
* طرح حمل حقیقه و رقیقه در کنار حمل اولی و حمل شایع
* امکان فقری به جای امکان ماهوی
* طرح تقدم و تاخر بالحقیقه در کنار سایر انواع تقدم و تاخر
– در علیت: وجود رابط معلول به جای وجود رابطی آن:
* تشأن به جای علیت
* وحدت شخصی به جای وحدت تشکیکی
* تشکیک در ظهور به جای تشکیک در وجود
* تقدم بالحق به جای تقدم بالحقیقه
– در حرکت:
* حل مشکل مسافت حرکت با اثبات فرد سیال به جای افراد آنیالوجود مسافت
* اثبات حرکت جوهری
* توجیهپذیری حرکات اشتدادی و به ویژه حرکت اشتدادی جوهری
* امکان نوعی انقلاب در ماهیت
* ترکیب اتحادی به جای انضمامی:
۱٫ ترکیب وجود و ماهیت 2. ترکیب وجود و عدم 3. ترکیب ماده و صورت
* حل مساله ربط سیال به ثابت و جمع جدید بین ثبات و حرکت
* حل مسئله ربط حادث به قدیم
* حل مسئله دوام فیض در ضمن حدوث عالم
– در ادراک:
* واقعیت علم به جای ماهیت ذهنی معلوم در معلوم با لذات
* برگرداندن تطابق علم و معلوم به تطابق تشکیکی وجود برتر ماهیت و وجود خاص آن به جای تطابق ماهوی ذهن و علم
* تجرید ماهیت از وجود خاص به جای تجرید آن از عوارض قریب (نظریه تقشیر) در معلومیت ماهیت
* اثبات اتحاد علم و عالم و معلوم در انسان
* توجیه این که چرا وجود علم، وجود ماهیت معلوم هم هست با این که فاقد آثار آن است.
* برگرداندن مناط جزئیت و کلیت به واقعیت علم به جای مراتب تجرید ماهیت
– در خداشناسی:
* امکان براهین صدیقینی که با آن وجود صرف کامل مطلق خداوند اثبات میشود
* توجیه درست وحدت غیر عددی خداوند
* اثبات قاعده بسیط الحقیقه
* نفی مطلق شریک از خداوند
* تعدیل در تشبیه و تنزیه
* توجیه علم پیشین ذاتی خداوند به اشیاء (علم اجمالی در عین کشف تفصیلی)
– در نفس:
* جسمانیه الحدوث بودن نفس
* تکامل ذات نفس
* رابطه قوا و نفس (النفس فی وحدتها کل القوی)
* معاد جسمانی
بدون دیدگاه