رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با هدف مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، سیدمصطفی احمدزاده، رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸در نشست خبری «اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» که با حضور اصحاب رسانه در محل دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دفتر مرکزی تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم قرار دارد اما شعبه هایی در شهرهای مشهد، اصفهان و تهران دارد، نمایشگاه متعددی از دستاوردهای علمی و  پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی  در شهر قم برگزار شده، از این رو ما نیز سعی کردیم که همان نمایشگاه‌ها را در مشهد اما در سطح پایین‌تری برگزار کنیم.

وی افزود: هدف اصلی دفتر از برگزاری نمایشگاه این است که بتوانیم بخشی از فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی را در شهر مشهد معرفی کنیم و فعالیت‌های انجام شده در این چهار دهه را نیز به نمایش بگذاریم. همچنین هدف دیگر ما این بود که فعالیت‌های انجام شده خود را به لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، مراکز پژوهشی، طلاب، دانشجویان و افرادی که دفتر تبلیغات با آن‌ها ارتباط دارد، اطلاع‌رسانی کنیم.

احمدزاده گفت: از دیگر اهداف برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری، زمینه‌سازی فضایی برای نقد عملکرد فعالیت‌های  علمی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی  در طی این چهار دهه اخیر است، تا در معرض نقد بیرونی و درونی قرار گرفته تا به  ارتقاء  فعالیت ها منجر شود  و بتوانیم در انجام برنامه‌های آینده خود بر روی آن‌ها متمرکز شویم

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تبیین سیاست‌های پژوهشی نیز یکی دیگر از اهداف ما در این راستا بوده است، عنوان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در طی هشت سال گذشته برنامه‌های خود را به سمت برنامه‌های خاص مسئله‌محوری متمرکز کرده و در این میان هم ۱۳ مسئله را در کانون توجه خود نیز قرار داده است.

وی افزود: توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، اسلامی‌سازی، علوم اسلامی، توسعه و تعمیق فرهنگی قرآن‌کریم، سبک زندگی اسلامی، اخلاق، نظام سیاسی اجتماعی ایران، تمدن نوین اسلامی از جمله این ۱۳ مسئله است.

مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی

احمدزاده تاکید کرد: در نهایت نیز مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی است، به نوعی که این مسائل در فضای ملی و بین‌المللی مرجعیت لازم را پیدا کنند و به همین دلیل هم اعضای هیئت مدیره در پژوهشگاه موظف هستند که بر روی یکی از این ۱۳ مسئله به صورت تخصصی ورود پیدا کنند و با تمرکز بر روی این ۱۳ مسئله در یک بازه زمانی پنج ساله بتوانیم این مرجعیت خاص را داشته باشیم.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: در واقع نکته تمرکز ما روی ۱۳ مسئله‌ای است که به آن اشاره شد، البته ما سیاست‌هایی را در قبال استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین توسعه و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار دادیم، با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کردیم و در نمایشگاه‌های آن‌ها شرکت کردیم، ارتباطات خود را با مراکز چاپ و نشر بین‌المللی تقویت کردیم، با دانشگاه‌های داخلی و نهادهای مرتبط با ۱۳مسئله که انواع تفاهم‌نامه‌هایی را با آن‌ها داشتیم وارد بحث شدیم. این امور حاکی از همکاری ما با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این نمایشگاه بدین منظور است که به نوعی همکاران، افراد، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که با ما همکاری می‌کنند، بدانند که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ما بر روی چه مسائلی متمرکز و این در حالی است که مسائل خارج این حیطه را نخواهیم داشت.

احمدزاده با اشاره به گزارش اجمالی از چهاردهه از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی استان نیز اظهار کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی که از سال ۶۳ تاسیس شده، اهم فعالیت‌های دفتر تبلیغات را بر عهده داشته که در سال ۸۴ به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارتقا پیدا کرده و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌های خود را ادامه داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز این پژوهشگاه دارای ۱۰ پژوهشکده است که در شهرهای اصفهان، مشهد و هشت پژوهشگاه دیگر هم در قم مستقر بوده و در حال فعالیت هستند، دارای دو مرکز علمی، هشت گروه پژوهش تخصصی، ۱۰۴ عضو هیئت علمی تمام وقت، ۱۰ عضو هیئت علمی پاره وقت، ۴۳ پژوهشگر، ۱۸۸ محقق، ۶۴۶ طرح پژوهشی در دست انجام، انتشار ۹۳۲ طرح پژوهشی، برگزاری ۱۵۵۰ نشست علمی در طی این چهار دهه اخیرکه در قالب فیلم و… بوده بر روی سایت‌ها و پایگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: همچنین برگزاری ۵۱۹ کرسی ترویجی، ۹ کرسی تخصصی نظریه‌پردازی، ۱۰۵ تفاهم‌نامه ملی، ۱۸ تفاهم نامه بین‌المللی، ۲۷ همایش بین‌المللی، ۴۷ همایش ملی، ۱۳۸ همکاری علمی، بیش از ۱۴۰۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر شده و بخش از آن‌ها در این نمایشگاه قرار گرفته، جزئی از برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی است.

احمدزاده تصریح کرد: گفتنی است که بیش از ۲۰۰ اثر دفتر تبلیغات نیز در مجامع ملی و بین‌المللی به عنوان برگزیده، از آن‌ها تقدیر و یا در کتاب سال جمهوری اسلامی، جشنواره‌های فارابی به عنوان کتاب برتر شناخته شده‌اند. ۱۲ نرم‌افزار، هشت پایگاه اطلاع‌رسانی، دایره‌المعارف متعددی که ۲۱ دایره‌المعارف به چاپ رسیده و تعدادی نیز در دست چاپ است، ۱۶ اصطلاح‌نامه که برخی این‌ها در فضای بین‌المللی برگزیده شده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین ۱۷ فرهنگ نامه که از این تعداد ۱۳ فرهنگ نامه چاپ شده و چهار اثر دیگر نیز در دست چاپ است، ۱۱۹ مجموعه آثار و ۷۵ کلان پروژه داریم که در قالب نشست، کتاب و همایش هستند و ۴۱ ترجمه نیز از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی است.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: گفتنی است که این نمایشگاه فعالیت خود را به صورت رسمی از روز یکشنبه اول دی ماه سال جاری در دو نوبت صبح از ساعت هشت الی ۱۴ و عصر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ به مدت پنج روز پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *