• کارشناس: مهران رضایی
  • زمان: یکشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۸۶
  • مکان: سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

چکیده پژوهش
در این مجموعه مقالات ما به این پرسش در حوزه مطالعات جهانی شدن و دین پاسخ می دهیم که جهانی شدن ارتباطات و مبادلات فرهنگی و به ویژه دینی چه تأثیری بر فعالیت نهاد های دینی و مؤمنین خواهد داشت؟
برای تمهید این بحث نخست ادبیات مطالعات« جهانی شدن» و سپس ادبیات مطالعات «جهانی شدن و دین» را مرور می کنیم. سپس پرسش خود را در قالب مسئله«جهانی شدن و سکولار شدن» با آزمودن دو نظریه بررسی می کنیم:
۱)نظریه بازار جهانی پیام دینی(نوبوتاکا)
۲) نظریه انسان کنایی( ترنر).
این دو نظریه برخی امکانات و ظرفیت های شکل گرفته و در حال شکلگیری را برای ادیان در عرصه جهانی شدن نشان می دهند که می تواند برای هر گونه برنامه ریزی نهاد های دینی به کار آید.
ما از طریق این دو نظریه نشان خواهیم داد که سکولار شدن نه به معنای کاهش اقبال به دین ( زیرا شواهدی عکس این وجود دارد) بلکه به صورت کاهش اقتدار سنتی نهاد های دینی در فرآیند تبلیغ گسترش می یابد. این امر در برنامه ریزی نهاد های تبلیغی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *