در بازدید علمی دانشجویان دانشگاه شهید مطهری از پژوهشکده اسلام تمدنی

دکتر باغستانی: «سؤال» نقطه آغاز پژوهش و تولد علمی پژوهشگر است

مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، با تأکید بر اهمیت پرسشگری در تولید علم، بازدید علمی دانشجویان را فرصتی برای پرورش تفکر انتقادی و ایده‌پردازی نوین دانست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، در جریان بازدید علمی دانشجویان دانشگاه شهید مطهری از پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر محمد باغستانی، مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی، با تأکید بر جایگاه بنیادین «سؤال» در فرآیند پژوهش اظهار کرد: آغاز هر پژوهش از یک پرسش اصیل شکل می‌گیرد و لحظه طرح پرسش را می‌توان تولد علمی پژوهشگر دانست.

وی افزود: پژوهش زمانی معنا پیدا می‌کند که پژوهشگر با ذهنی مسئله‌محور نسبت به پدیده‌ها پرسش کند و در پی پاسخ‌های مستدل، روشمند و قابل دفاع باشد. این ذهن پرسشگر، نقطه شروع هر مسیر علمی و پژوهشی است.

دکتر باغستانی با اشاره به ضرورت پرورش تفکر انتقادی در محیط دانشگاه گفت: دانشگاه نباید صرفاً محل انتقال اطلاعات باشد، بلکه باید بستری برای تولید سؤال، نقد دانسته‌های موجود و شکل‌گیری ایده‌های نو فراهم آورد. دانشجویی که توان پرسشگری نداشته باشد، مسیر تولید علم را دشوار خواهد یافت.

وی در ادامه، پژوهش را فرآیندی زنده و پویا دانست و خاطرنشان کرد: هر پژوهش موفق، محصول پیوند میان کنجکاوی علمی، روش‌شناسی دقیق و تعهد اخلاقی پژوهشگر است. دکتر باغستانی دانشجویان را به تمرین مداوم پرسشگری، مطالعه عمیق و پرهیز از پژوهش‌های سطحی و تکراری دعوت کرد و بر اهمیت بازدیدهای علمی به‌عنوان فرصتی برای مشاهده عملی پژوهش و آشنایی با روش‌های تحقیق تأکید نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *