رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی:
پژوهش خوب متناسب با ظرفیت پژوهشگر باشد
دکتر سیدمجید ظهیری گفت: پژوهش خوب باید چهار شاخص اصلی مأموریتگرا بودن، متناسب با ظرفیت پژوهشگر، متناسب با نیازهای جامعه و مسئلهمحور بودن را دارا باشد تا از کلیگویی فاصله بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدمجید ظهیری، رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتوگو با خبرنگار ایکنای خراسانرضوی در خصوص تفکیک میان آموزش و پژوهش اظهار کرد: آموزش، پاسخ به پرسشهایی است که قبلاً در کتابها موجود بوده است، اما پژوهش از جایی آغاز میشود که دانشپژوه با وجود داشتن اطلاعات کافی، به یک چالش بیپاسخ برخورد کند و حرکت پژوهشها به سمت حل مسائل محدود جامعه ضرورت دارد.
وی گفت: پژوهش خوب باید چهار شاخص اصلی مأموریتگرا بودن، متناسب با ظرفیت پژوهشگر، متناسب با نیازهای جامعه، و مسئلهمحور بودن را دارا باشد تا از کلیگویی فاصله بگیرد و راه حلهای عاجل و میانمدت ارائه کند.
رئیس مجمع عالی حکمت خراسان رضوی در ادامه به بیان موانع اصلی در مسیر پژوهشهای موفق پرداخت و آنها را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: مهمترین مانع بیرونی و سیستمی، عدم تناسب پژوهشها با نیازهای روز مردم است. اگر پژوهشها اثربخش نباشند و به متن جامعه راه پیدا نکنند، در کتابخانهها باقی خواهند ماند. مانع درونی پژوهشگر نیز فاقد برنامه پژوهشی بودن و انجام پژوهش خارج از حوزه تخصص است.
دکتر ظهیری در خصوص نقش اساتید اظهار کرد: آنها دو کار ویژه مهم شامل تغذیه دایره اطلاعات کافی برای هل دادن دانشپژوه به سمت مرزهای دانش و راهنمایی و ارزیابی مستقیم برای پخته شدن رسالهها و جهتدهی صحیح پژوهشها را برعهده دارند. برای تقویت فرهنگ پژوهش، باید به مدیریت پژوهش توجه ویژه شده و ارج نهادن به پژوهشگر بهعنوان بالاترین سرمایه علمی، در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: اگر همان قوانین و بودجههای مصوب پژوهشی واقعاً تخصیص داده و دغدغههای اصلی پژوهشگران رفع شود، پژوهشگر مانند یک زنبور عسل، کالایی تولید میکند که واقعاً باعث سلامت، بیمه و ارتقاء جامعه خواهد شد.
بدون دیدگاه