مقدمه مترجم
دیوید لی کینگ مدیر خدمات دیجیتالی در توپکا و کتابخانهی عمومی شهرستان شونی است. جایی که او به طرحریزی، گردآوری و آزمایش بر روی روند فناوری نوظهور میپردازد.
او در مورد روند در حال ظهور در سطح بینالمللی بهعنوان مثال مدیریت وبسایت، تجربهی دیجیتالی و رسانهی اجتماعی صحبت کرده است و (این سخنرانی) در تعدادی ژورنالهای مرتبط با کتابخانه منتشر شده است. دیوید یک تحلیلگر و محقق ژورنال کتابخانه است.
جدیدترین کتاب او (Face2Face) است که در مورد استفاده فیسبوک، توییتر و دیگر ابزار رسانههای اجتماعی جهت ایجاد ارتباطات جمعی گستردهتر است.
—–
در کتابخانههای مدرن امروزی، تکنولوژی دیگر یک سرویس اضافی نیست که در صورت وجود پول و فضای اضافی به کاربران کتابخانهها ارائه شود. بلکه تکنولوژی یک ضرورت است کاربران کتابخانهها برای بسیاری از خدمات معمول مانند امانت گرفتن کتاب یا برای جستجوی مقاله در پایگاههای اطلاعاتی به تکنولوژی متکی هستند.
کتابخانهها همچنین برای ارائهی خدمات جدید به کاربران مانند دسترسی به اینترنت، به تکنولوژی نیاز دارند.
کاربران کتابخانه از اینترنت قابل دسترس در کتابخانه برای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از طریق فیسبوک، چک کردن ایمیل و یا اطلاع از اخبار هفتگی استفاده میکنند. آنها همچنین از تکنولوژی برای یافتن و درخواست کار استفاده میکنند.
بسیاری از کتابخانهها در حال حاضر نیز این سطح از تکنولوژی را به کاربران خود ارائه میدهند. کتابخانهها میبایست به بررسی و یافتن روندهای تکنولوژی جدید به منظور پیشرفت و به روز ماندن و همچنین برطرف کردن نیازهای جدید کاربران خود، ادامه دهند.
چرا باید با روندهای تکنولوژی جدید همراه شد؟
مشاغل مربوط به کتابخانه در حال تغییرند. به احتمال زیاد، شغل شما نیز در چند سال گذشته به میزان چشمگیری دچار تغییر شده است. امروزه تمام مشاغل کتابخانهای تا حدودی از تکنولوژی بهره میبرند. برای مثال ممکن است که یک کتابدار نوجوان در یک کتابخانهی عمومی در میز مرجع کار کند، به سؤالات پاسخ دهد و تدریس نماید. وی همچنین احتمالاً میبایست بازیهای کنسول مختلفی مانند پلیاستیشن و یا یک ایکس باکس را نصب و راهاندازی کند. حتی ممکن است به نوجوانان در انجام تکالیف مدرسهشان که احتمالاً نیازمند توانایی استفاده از کتابهای الکترونیکی، ایپدها و یا کروم بوکهای گوگل است کمک کند. این سه دلیل را برای چرایی علاقهمند بودن به تکنولوژی در نظر بگیرید:
- تکنولوژی در برقراری ارتباط به ما کمک میکند. کتابدارهای امروزی باید چگونگی کار با انواع دستگاههای تلفن همراه و برنامههای کاربردی تلفنهای هوشمند را به منظور برقراری ارتباط با کاربرانی که پیام کوتاه را ترجیح میدهند و یا از خدمات پیام کوتاه برای پرسیدن سؤالات خود استفاده میکنند را بدانند. آنها همچنین باید قادر به کمک کردن به کاربران در دانلود و استفاده از برنامههای کاربردی کتابخانهای همچون Overdrive و Hoopla باشند.
- پیشرفتهای شغلی نیازمند مهارتهای تکنولوژی است. اگر توصیفات اخیر در مورد شغل کتابداری را بررسی کنید، احتمالاً خواهید دید که شامل داشتن مهارتهای تکنولوژی نیز میشود. یادگیری تکنولوژی ذکر شده در تبلیغات شغلی جدید میتواند در خلال یک مصاحبه شغلی مفید باشد چرا که شما دارای مهارتهای ذکر شده در آن توصیفات شغلی هستید.
- کاربران کتابخانه خواستار کمکهایی با استفاده از تکنولوژی هستند. آنها در رابطه با مسائل تکنولوژی سؤالهایی میپرسند. مثلاً اینکه چگونه یک گوشی هوشمند را به سیستم کتابخانه متصل کنند. ممکن است بپرسند چگونه از پرینتر سهبعدی کتابخانه استفاده کنند و یا ممکن است برای دانلود و پرینت یک فایل از آیپد نیاز به کمک داشته باشند. کتابدارها نیازمند آموزش و کسب تجربه در حوزهی تکنولوژی هستند تا به کاربران کتابخانه در اینگونه مسائل کمک کنند.
چگونه پا به پای روندهای تکنولوژی نوظهور پیش برویم؟
میتوانید دربارۀ این مسائل مطالعه کنید (همانطور که الآن این کار را انجام میدهید)، سایتهای خبری در حوزه تکنولوژی را بیابید و عضو شوید. برای مثال شما میتوانید در وبلاگ من (davidelooking.com) یا ایستیفن امبرز وبلاگ (http://stephenslighthouse.com) عضو شوید تا در مورد روندهای تکنولوژی نوظهور مطلع شوید. برای سایتهای خبری کلیتر در زمینهی تکنولوژی، شما باید
Techmeme (techmeme.com/),cnet(cnet.com/),یا WIRED(wired.com)
را بررسی کنید.
اگر چه مطالعه راه خوبی برای آگاهی از تکنولوژیهای جدید است، اما کار با آنها در واقع بهتر است. از خرید تکنولوژیهای جدیدتری مثل فیت بیت یا اکو دات آمازون برای چگونگی نحوۀ کار با آنها هراسان نباشید. اگر کتابخانه شما از عهدهی آن بر میآید، کمی از بودجه تکنولوژی را به خرید محصولات هوشمند جدید تخصیص دهید و آنها را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید. برای مثال کتابخانهی من یک جعبهابزار تکنولوژی برای استفادهی کارکنان ایجاد کرده است. داخل این جعبهابزارهایی مثل دوربین، میکروفون، آیپدها و کروم بوکهای گوگل وجود دارند. ما حتی یک سیستم واقعیت مجازی VR (هدست واقعیت مجازی HTVC Vive) تهیه کردهایم تا کارکنان ما با تکنولوژی VR آشنا شوند و در امور کتابخانه از آن استفاده کنند.
چه روندهای تکنولوژی جدیدی از همه مهمترند؟
هر روزه پیشرفتهای جدیدی در تکنولوژی رخ میدهد و ممکن است تصمیمگیری برای تحقیق بیشتر در این زمینه سردرگم کننده باشد. اگر چنین است، ابتدا بر روی این موارد تمرکز کنید:
اینترنت اشیا (IoT)
اینترنت اشیا از دستگاههایی تشکیل شده است که حسگرهایی دارند و نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان میدهند و اطلاعات را به پایگاههای داده ابری ارسال میکنند. از نمونههایی از این وسایل میتوان به ترموستاتهای جدید مانند ترموستات نست، ابزارهای ردیاب بلوتوثی مانند ردیاب تایل و دستگاههای پوشیدنی مانند فیت بیت و یا ساعت اپل اشاره کرد.
ماشینهای هوشمند و هوش مصنوعی
ماشینهای هوشمند دستگاههای IoT هستند که از برخی اشکال هوش مصنوعی برای عملکردشان استفاده میکنند.
یک نمونه از ماشینهای هوشمند، لوازم خانگی هوشمند مانند گوگل هوم، آمازون اکو و هوم کیت۱ هستند. این لوازم هوشمند سیستمهای خانگی مانند سیستم نوری، گرمایشی، سرمایشی و سیستمهای امنیتی را کنترل میکنند. آنها همچنین میتوانند با کمک به برنامهریزیهای روزانه شما یا ارائهی هشدارهای یادآوری، به عنوان دستیاران دیجیتالی شخصی عمل کنند.
تلفنهای همراه
بسیاری از کاربران کتابخانه به هنگام بازدید از کتابخانه یک دستگاه تلفن همراه یا گوشی هوشمند به همراه دارند. طبق آمار زیر در اسلواکی شصتوپنج درصد از بزرگسالان از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند.
این کاربران برای همه چیز از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند و همچنین انتظار دارند که با دستگاه تلفن همراهشان به کتابخانه متصل شوند.
تکنولوژی همهجانبه
تکنولوژی همهجانبه شامل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. واقعیت مجازی به شکل زیر تعریف شده است.
یک تجربه تعاملی حاصل از رایانه که در محیط شبیهسازی شده رخ میدهد، که بیشتر با بازخورد حسی دیداری و شنیداری و همچنین با بازخوردهای حسی دیگری مثل بازخورد لمسی همراه است. این محیط همهجانبه میتواند به دنیای واقعی شباهت داشته باشد و یا میتواند خیالی باشد، فراهم ساختن تجربهای که در واقعیت فیزیکی عادی امکانپذیر نیست.
واقعیت افزوده را اینگونه تعریف میکنند:
تجربهای تعاملی از یک محیط دنیای واقعی که در آن اشیای موجود در دنیای واقعی بهوسیلهی اطلاعات ادراکی حاصل از رایانه «افزوده» میشوند. گاهی از طریق چند حالت حسی شامل بینایی، شنوایی، لامسه، حسی ـ پیکری و بویایی برای این کار استفاده میشود. اطلاعات حسی استفاده شده میتوانند سازنده باشند (به این معنی که به محیط طبیعی اضافه شوند) یا مخرب باشند (به این معنی که محیط طبیعی را کاملاً بپوشانند) و کاملاً با دنیای فیزیکی در هم تنیده شوند، به گونهای که شخص آن را بُعدی همه جانبه از محیط واقعی میبیند.
جنبش آفرینش در کارگاههای فناوری
فضاهای آفرینش و آزمایشگاههای رسانههای دیجیتال کمکم در حال ظاهر شدن در جوامع و کتابخانهها هستند. این فضاهای آفرینش مرکز دسترسی به ابزار و دستگاهها را فراهم میسازند. ابزارها و دستگاههایی که کاربران کتابخانه معمولاً مالکشان نیستند؛ مانند روتر دیجیتالی سی ان سی بزرگ، دستگاه حکاکی لیزری و یا چاپگر سه بعدی. کارگاههای رسانه دیجیتالی نرمافزارهای چندرسانهای مانند Adobe ‘ s Creator Suite یا Apple ‘s Final Cut Pro، Editing soft ware X Video را فراهم میکنند. آنها همچنین ممکن است میکروفن، دوربینهای فیلمبرداری و پرده سبز قابل استفاده داشته باشند.
حریم خصوصی
حریم خصوصی یک ترند نوظهور پر تقاضا است که در سالهای اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. در ایالاتمتحده، ما مشخصاً میتوانیم از EU و قوانین اخیر حفاظت از اطلاعات عمومی (GDPR) متمرکز بر اطلاعات شخصی و خصوصی یاد بگیریم.
با ظهور سرویسهای دیجیتال همیشه روشن و همیشه متصل، باید به کتابخانهها یادآوری کرد که برنامههای کاربردی و سرویسها و پایگاههای اطلاعاتی لزوماً سیستمهای خصوصی و بستهای نیستند. نکته مهم برای کارکنان کتابخانه، دانستن نوع اطلاعات جمعآوری شده و نوع استفادۀ کتابخانه از آنهاست و همچنین میتوانید به کاربران کتابخانه در مورد تنظیمات حریم خصوصی در سرویسهای آنلاینی همچون فیسبوک یا محصولات گوگل آموزش دهید.
چگونه این روندها بر کتابخانه تأثیر میگذارند؟
پیگیری این روندها مهم است، برای اینکه در حقیقت در برخی موارد بر کتابخانه و کاربران کتاب تأثیر میگذارند. گام مناسب اول در این زمینه، آموزش تکنولوژی نوظهور به کارکنان کتابخانه و کاربران کتابخانه است. از کارکنان کتابخانه شروع کنید. برگزاری جلسات آموزش تکنولوژی به کارکنان بسیار آسان است چرا که شروع به ادغام آنها در کتابخانه میکنند. برای مثال اگر کتابخانه شما اخیراً یک چاپگر سهبعدی تهیه کرده باشد، از آموزش نحوۀ استفاده از دستگاه و نرمافزار طراحی سهبعدی، اطمینان حاصل کنید. کتابخانههایی در سطح کوچکتر با بودجه محدود ممکن است قادر به تهیه دستگاههای جدیدی مانند فیت بیت و یا آمازون اکو نباشد، اما ممکن است کارمند کتابخانه یکی از آنها را داشته باشد. اگر آن شخص تمایل دارد از او تقاضا کنید تا آن وسیله را به کتابخانه آورده و به همه کارکنان نشان دهند تا با این روش همه اشخاص مطلبی را درباره این وسیله یاد بگیرند.
کتابخانهها همچنین میتوانند کلاسها و رویدادهایی را در حوزه ابزارهای تکنولوژی نوظهور را برای کاربران برگزار کنند. برای مثال: زمانی که کتابخانه من هدست واقعیت مجازی HTC Vive خریداری کرد، ابتدا جلسات آموزش کارکنان را برگزار کردیم. پس از برگزاری این جلسات آموزشی، وسیله هدست واقعیت مجازی HTC Vive را از طریق برگزاری رویدادهای گوناگون در کتابخانه، با کاربران خود به اشتراک گذاشتیم. ما همچنین آن را طی برگزاری gaming night ماهانه که بزرگسالان بسیاری را به خود جذب میکند و همچنین در رویدادهایی که نوجوانان در آنها شرکت میکنند به اشتراک گذاشتیم.
روندهای تکنولوژی نوظهور بر بودجه کتابخانه تأثیر خواهد گذاشت. کتابخانهها بایستی جهت جایگزینی تکنولوژیهای جدید با سیستمهای قدیمیتر برنامهریزی کنند. برای مثال، در همین سال گذشته کتابخانه ما اسکنرهای جدید و هوشمندِ مبتنی بر اپلیکیشن را جایگزین اسکنرهای قدیمی بارکد دستی کرد.
همچنین همراهی با تکنولوژیهای نوظهور، به کتابخانه کمک میکند تا خود را برای تغییراتی که در پی نیازهای کاربران، بر کتابخانه تأثیر میگذارند آماده شود. برای مثال چهار پنج سال پیش کتابخوانهای الکترونیکی ناگهان در ایالاتمتحده محبوبیت زیادی پیدا کردند. ظاهراً کتابخوانهای الکترونیکی هدیهی کریسمس محبوبی برای افراد سالمند بودند و پس از سال نو افراد زیادی دستگاههای خود را برای یادگیری نحوۀ اتصال آن به سرویس اور درایو (خدمات دیجیتالی) کتابخانه میآورند.
در استفاده از دستگاههای ایبوکخوان و برای یادگیری چگونگی دانلود اپلیکیشینهای اور درایو از فروشگاههای مختلف، کارکنان کتابخانهها مجبور بودند بدون معطلی خود را به روز کنند، ضمناً باید چگونگی متصل کردن دستگاه به سیستم وایفای کتابخانه را نیز یاد میگرفتند.
اگر یک کتابخانه خود را از قبل با خرید خوانندههای ایبوک برای این روند نوظهور آماده کرده باشد، کارکنان آن آمادهی پاسخگویی به هر سؤالی در مورد کتابهای الکترونیکی هستند. در غیر این صورت، کارکنان کتابخانه در پاسخگویی به کاربران کتابخانه دچار مشکل خواهند شد.
از کجا باید شروع کرد؟
یک شروع خوب، خواندن تعدادی از بلاگهایی با موضوع تکنولوژی و نشریههای تجاری، مانند نمونههایی که در قسمت فوق اشاره شد. این موضوع در به روز بودنتان در مورد روندهای تکنولوژی نوظهور کمک میکند.
همچنین شما میتوانید فهرستی از تکنولوژیهای مورد نیاز را برای کتابخانهی تان تهیه کنید و در مورد آنهایی که نیاز به ارتقا دارند و یا تابهحال استفاده نشدهاند به بحث و تبادلنظر بپردازید.
همچنین میتوانید در مورد موضوعاتی که کم درباره آنها پرداخته شده است با کاربران کتابخوان صحبت کنید، اینکه مثلاً چه ترندها یا چه تغییراتی از تکنولوژیهای نوظهور آنها را مجذوب میکند.
اطمینان حاصل کنید که در مورد موضوعات اینچنینی کتاب و فیلمهای آموزشی در اختیار دارید و کلاسهای آموزشی متعددی را در این راستا برگزار کنید.
وقتی شما چنین برنامهریزی برای آینده ترتیب دهید مطمئن باشید که کارکنان کتابخانهیتان برای موج بعدی تکنولوژی آماده خواهند شد. در این عرصه شما خواهید توانست با آموزش تأثیر مثبتی بر جامعهی خود با آموزش کاربران کتاب در مورد تکنولوژی نوظهور داشته باشید و کتابخانه شما از طریق تبدیل شدن به یک مکان یادگیری برای تکنولوژیهای جدید شهرتی به دست خواهد آورد.
پانویس:
[۱] ـ Google Home،Amazone Echo، Apple Home Kit
منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: emerging technology trends for libraries
نویسنده: دیوید لی کینگ – کتابخانه مرکزی شهر توپکا و شاونی، ایالاتمتحده آمریکا
بدون دیدگاه