اپالس[۱] یک سیستم کتابخانه ه­ای منبع باز[۲] است. فرقی نمی­کند که کتابخانه شما صدها یا میلیون­ها منبع داشته باشد، کتابخانه­ های زیادی دقیقاً مانند کتابخانه شما هستند که اپالس را پذیرفته ­اند. کتابخانه ­های زیادی در سراسر جهان هر روز از این نرم­ افزار استفاده می­کنند تا منابع کتابخانه­ ای را برای استفاده صدها هزار نفر عضو کتابخانه­ ها در مؤسسات خود، در خانه یا حتی یک کافه محلی را قابل دسترس و مدیریت کنند.

ویژگی­ ها:

  • به طور مشارکتی توسعه ­یافته است.
  • مبتنی بر وب
  • مبتنی بر استاندارد
  • دارای ویژگی­ های غنی
  • منبع باز
  • مدیریت و توسعه حرفه­ ای
  • پشتیبانی حرفه­ ای
  • کمترین هزینه آبونمان

این فناوری دسترسی به اینترنت را برای بانک‌های اطلاعاتی،  مجموعه­ های کتابخانه، منابع دیجیتال (کتاب‌های الکترونیکی، پخش ویدئو) و بایگانی دیجیتال فراهم می­کند. فن­اوری اُپالس به بیش از ۲۰۰۰ کتابخانه در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد: این نرم­ افزار کتابخانه­ های مدرسه ­ای، دانشگاهی، عمومی، تحقیقاتی، موزه، علوم پزشکی و سلامت، تجارت، مراکز دینی (مثل حوزه­های علمیه و مساجد) و فهرست ­های مشترک را پوشش می­دهد. نیازی به نصب نرم‌افزار یا خرید و نگهداری سرورهای رایانه­ ای گران‌قیمت یا مجوزهای نرم‌افزاری برای اجرای این سیستم و دسترسی به اینترنت کنترل­ شده نیست. «کل هزینه مالکیت یا اشتراک» به طور آشکار و غیرقابل انکار مطلوب و مقبول است.

ما می­توانیم میزبان اُپالس روی سرورهای خود باشیم و آن را نگهداری کنیم یا می ­توانیم با کارمندان شما کار کنیم تا آن را در سایت خود نصب و پشتیبانی کنند. برنامه نویسان با تجربه و کارمندان پشتیبانی فنی برنامه را به روز می‌کنند و آن را حفظ می ­کنند، ارائه این طرح ابتکاری منبع باز چارچوب پشتیبانی پاسخگو برای مؤسساتی است که خدمت به مردم برای آن‌ها یک ضرورت اساسی است. در اینجـــا می­ توانید یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ و از ۳۴۲ کتابخانه مدرسه­ ای که از کاربران اُپالس بودند را ببینید.

بهترین راه برای تعیین اینکه اُپالس مناسب کتابخانه شماست، تجربه آن در زمینه آشنایی با داده­ های کتابخانه شما است. کارکنان ما می­ توانند یک سایت ارزیابی را تنظیم کنند که در آن می­ توانیم سوابق کتابشناختی مارک[۳] کتابخانه شما را بارگذاری کنیم. در بیشتر موارد، این سایت‌ها برای ارزیابی شما در ۲۴ ساعت آماده هستند. در طی دوره ارزیابی، شما می ­توانید تمام ویژگی­ های سیستم را امتحان کرده و به کارمندان پشتیبانی اُپالس دسترسی پیدا کنید.

در اینجــا می­توانید یک دمو با قابلیت ­های مختلف نرم­ افزار اُپالس را مشاهده کنید.

با هم مروری بر فرایندهای کاری کتابخانه در این نرم­ افزار داشته باشیم:

فهرست‌نویسی:

روش‌های مختلفی در این نرم­ افزار برای فهرست‌نویسی و افزودن پیشینه­ ها به فهرست مجموعه کتابخانه وجود دارد:

  1. ورود اطلاعات به شکل اصلی با استفاده از ویرایشگر مارک[۴] و قابلیت‌های خوب اُپالس
  2. ورود اطلاعات از طریق زد[۵]: بسیاری از موارد کتابخانه شما قبلاً به طور صحیح فهرست بندی شده و در کتابخانه­ های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. سوابق کامل مارک را می‌توان با استفاده از یک پروتکل جستجو بین کتابخانه ه­ای به نام ۵۰ به طور رایگان از سایر کتابخانه‌ها وارد کرد. در اینجا نیز اُپالس از یک مشتری z39.50 داخلی برای دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی سازگار با پروتکل (برای مثال، کتابخانه کنگره، کتابخانه ملی کانادا، کتابخانه ملی اسکاتلند و غیره) برای بازیابی سوابق مارک، ویرایش و ذخیره آن‌ها استفاده می­کند و به شما امکان می‌دهد سوابق موردنظر را جستجو کنید و آن را در فهرست کتابخانه­ های خود بارگیری کنید.
  3. وارد کردن اطلاعات مارک به شکل دسته ­ای: به عنوان مثال ورود اطلاعات پیشینه­ ها از فروشندگان
  4. فرایند ورود دسته­ ای پیشینه­ های مارک کتاب‌های الکترونیک: در اینجا بارگذاری پیشینه­ های مارک کتاب‌های الکترونیک در سطح جهانی سوابق عرضه شده تأمین‌کنندگان را برای افزایش دسترسی و نمایش کتاب الکترونیکی اصلاح می­کند:

۵. دسترسی به پیشینه ­های معتبر موضوعی کتابخانه کنگره آمریکا

۶. دسترسی به سر عنوان‌های موضوعی بومی

اُپک[۶]

در زیر رابط­ه هایی که اعضای کتابخانه در همه سنین را به جستجو و کشف منابع یادگیری مادام‌العمر و خواندن برای لذت و سرگرمی در کتابخانه شما دعوت می­کنند را به اختصار بیان می­کنیم:

  1. پورتال کتابخانه و وی جت‌ها (ابزارها)
  2. رابط مناسب تمام سنین و اقشار از بچه ­های مدرسه ­ای و دبیرستانی تا دانشگاه‌ها و اساتید طراحی شده­ اند. فهرست برخط دسترسی عمومی (اپک) به گونه‌ای طراحی شده است که هرکسی برای اولین بار رابط را می‌بیند باید با سهولت بتواند به پایگاه داده دسترسی پیدا کند. گزینه‌های مختلفی در دسترس است و می‌تواند به عنوان صفحه اصلی توسط مدیر سیستم وارد شده با امتیازات مناسب تنظیم شود یا در اختیار شما قرار بگیرد تا بر اساس سلیقه و یا توانایی‌های خود گزینه‌های برگزیده را انتخاب کند.
  3. مرور قفسه­ ها به شکل مجازی
  4. ویرایشگر کتابشناسی یکپارچه
  5. نمایش هنرمندانه کتاب‌ها
  6. رتبه ­بندی و بررسی خوانندگان
  7. تعیین سطوح لکسیل[۷]، مرورگر شتاب‌دهنده خوانندگان و شمارش موارد مطالعه شده.
  8. جستجوی دقیق برای فهرست­ها و بانک‌های اطلاعاتی مشترک
  9. دسترسی به کتاب‌ها و اسناد الکترونیکی، پخش منابع اطلاعاتی ویدیویی
  10. دسترسی و مدیریت پایگاه داده برای ورود به سیستم
  11. رزرو سلف سرویس
  12. درخواست امانت بین‌کتابخانه‌ای

امانت و گردش منابع

با استفاده از بارکد و بارکد خوان امانات، برگشت، رزرو، تمدید و غیره مدیریت می‌شود. قبل از استفاده از ماژول امانت حتماً انواع کاربر (مثلاً دانشجویان، دانشکده) و موارد دیگر را تنظیم کنید (به عنوان مثال عمومی، مرجع، ویدئو) و سایر تنظیمات را با استفاده از منوی تنظیمات انتخاب کنید. در این بخش می­توانید از فرایندهای صورت گرفته گزارش­های آماری بگیرید.

فهرست موجودی منابع کتابخانه

برنامه مدیریت فهرست منابع کتابخانه، هر مورد اسکن شده را با سوابق مارک موجود در فهرست و وضعیت امانت منبع مقایسه می­کند تا مشخص کند چه منابعی:

  • مفقود شده ­اند
  • آسیب دیده­ اند و باید وجین شوند.
  • مفقود بوده ­اند اما در قفسه موجودند.
  • در امانت ثبت شده ­اند اما در قفسه وجود دارند.
  • شماره بازیابی ندارند.
  • جابجا شده­ اند و در جای خود نیستند.
  • به دلایل مختلف نامعتبر هستند[۸]

هر یک از این شرایط به نوعی تصحیح نیاز دارد که ماژول فهرست موجودی کتابخانه می­تواند برای دقیق بودن لیست، همه موارد موجود در یک لیست را هم‌زمان اعمال و بررسی نماید.

اپالس به شما امکان می­دهد تا با استفاده از شماره بازیابی منابع، موجودی خود را بررسی کنید، بنابراین می‌توانید در صورت نیاز به بررسی وضعیت بخش خاصی از مجموعه یا هنگامی که امکان بستن مخزن کتابخانه برای انجام موجودی وجود ندارد، با استفاده از این امکان موجودی مخزن کتابخانه را بررسی نمایید.

گزارش­ها و ابزارهای کاربردی

گزارش­ها داده­ های مهم اداری را برای کمک به مدیریت مجموعه ­سازی کتابخانه، مسیر توسعه مجموعه و گزارش فعالیت امانات ارائه می­دهند. بیشتر گزارش‌ها شامل فیلترهایی هستند که به شما امکان می­دهند محدوده تاریخ را تعیین کنید و تنظیمات ترجیحی مرتب‌سازی داده‌ها را تعیین کنید و می­توانید آن گزارش ­ها را چاپ یا به یک پرونده سی. اس. وی[۹] منتقل کنید. تعدادی گزارش قابل ارسال از طریق ایمیل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آن‌ها، ماوس را روی آن نگهدارید و روی هر گزارش یا برنامه کلیک کنید.

گزارش­ها

  • لیست موجودی مخزن
  • پیشینه­ ها و سوابق اصلاح‌شده
  • موارد حذف‌شده
  • موارد مفقودی یا گم‌شده
  • موارد آسیب ­دیده
  • آمار مجموعه تحت اختیار
  • میانگین تاریخ حق مؤلف
  • گزارش موضوعی و فهرست قفسه­ ها

گزارش آماری امانات

  • گزارش امانات
  • مواردی که امانت نرفته ­اند
  • مواردی که رزرو شده­ اند
  • فهرست موارد امانت رفته (فهرست منظم)
  • لیست منابع مطلوب و پرمخاطب
  • گزارش وضعیت امانات با کاربران

  • گزارش وضعیت امانت با عنوان منبع

  • آمار لیست ایمیل ­ها

ابزارها و امکانات

  • جستجوی فیلد فرعی ۸۵۲
  • ویرایشگر جهانی ۸۵۲ با استفاده از این ویرایشگر طیف زیادی از تغییرات را می­توانید روی پیشینه ­ها اعمال کنید. مثل تغییر داده در سطح فیلدهای فرعی مارک جهانی، تغییر پیشینه ­ها و نوع آیکن، ادغام و یکی کردن پیشینه ­ها و …
  • چاپ بارکد و لیبل عطف
  • حذف کردن و بیرون بردن پیشینه ­ها از لیست
  • چاپ دسته ­ای بارکدها
  • فهرست درخواست­های اعضا
  • مدیریت فهرست موارد جدید
  • جدول اختصاصی بارکد
  • مرور نظرات و رتبه ­بندی­ های کاربران
  • ویرایش صفحه اصلی اپالس

اشتراک مدیریت و احراز هویت پایگاه داده

فناوری احراز هویت و ورود منحصربه‌فرد دی پی اس[۱۰]

  • پیکربندی فهرست­های پایگاه داده
  • گزینه­ های نمایش فهرست­های پایگاه داده
  • فهرست­های متمرکز و سفارشی
  • گزینه‌های نمایش چند فهرسته (مانند فهرست بچه‌ها، یا اعضای بزرگ‌سال کتابخانه ­های عمومی و مدرسه ­ای)
  • دسترسی از طریق وب و موبایل
  • گزینه‌های تأیید هویت هماهنگ
  • جستجوی اکتشافی: جستجوی اکتشافی علاوه بر دسترسی به موتور جستجوی هر پایگاه داده، به منظور دستیابی به داده ­های اطلاعاتی خاص و ابر داده خود، جستجوی هم‌زمان چندین پایگاه داده انتخاب‌شده را امکان‌پذیر می­کند.
  • آمار استفاده تلفیقی

کتابداران از تکنولوژی اپالس دی پی اس[۱۱] استفاده می‌کنند تا تمامی داده­ های اشتراکی و اطلاعات خود را در یک صفحه وب راحت در دسترس قرار دهند که می­توان از طریق کامپیوتر رومیزی، تبلت یا دستگاه‌های تلفن همراه تمام‌وقت به آن‌ها دسترسی داشت.

دی پی اس شامل دسترسی به تعدادی از گزینه­ های دیداری جذاب از جمله مجموعه­ ای است که مخصوص بچه­ ها طراحی شده است. کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه ­های مدرسه­ ای و آموزشگاهی می­توانند فهرست­هایی مناسب برای اعضای خود ایجاد کنند. فن­اوری دی پی اس تعدادی از روش­های تأیید اعتبار را ارائه می‌دهد. برای ورود به سیستم می­توانید از شماره یا کد کاربری عضویت، کد کاربری موسسه یا سازمان و یا از کد موقعیت مکانی یک کتابخانه استفاده کنید. دی پی اس ابزارهای بسیاری را برای مدیریت اقلام اشتراکی فراهم می­کند. این ابزارها برای کنسرسیوم­ها طراحی شده ­اند که چند صد مکان را در اختیار شما قرار می‌دهد و هر مکان ممکن است دارای پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف باشد. همچنین برای تعیین مجموعه­ های خاص یا حامیان پایگاه داده (حامی دولت سابق یا حامیان انجمن)، برچسب‌گذاری پایگاه داده‌ها نیز انجام می­شود.

– یک پایگاه داده را از چندین مکان اضافه یا حذف کنید.

– چندین پایگاه داده را از یک مکان اضافه یا حذف کنید.

– دسترسی به پایگاه داده را به مکان­های خاص اختصاص دهید.

– آرم پایگاه داده را اضافه کنید.

– نام کاربری و کلمه عبور را اختصاص دهید.

– گزینه نمایش بصری پایگاه داده را انتخاب کنید.

– چندین فهرست را برای یک سایت خاص ایجاد کنید

– ایجاد فهرست­ها و گزارش­ها

فهرست مشترک اُپالس

فهرست مشترک اپالس کتابخانه ­های منطقه، یا کنسرسیوم را به اشتراک می­گذارد تا منابع خود را به اشتراک بگذارند. برخی از فهرست­های مشترک اپالس میلیون­ها منبع را مدیریت می­کنند. فهرست مشترک یک سیستم امانت بین کتابخانه ­ای تقریباً بدون کاغذ را ارائه می­کند. این فهرست مشترک منبع عالی سوابق کتابشناختی مارک است. کتابداران برای ایده ­های توسعه مجموعه و تهیه کتاب­های فهرست خواندنی ­ها و موضوعات برای مجامع خود، از این فهرست کمک می­گیرند. فهرست مشترک اپالس را می­توان برای مدیریت منابع دیجیتالی کلیه کتابخانه­ های یک منطقه استفاده کرد. این فهرست می­تواند «مدیریت حقوق دیجیتالی» را اجرا کند که در آن تعداد مشخصی از نمایش هم‌زمان خریداری شده باشد، حقوق منطقه­ ای که احراز هویت مشترک امکان دسترسی به آن منابع را برای همه اعضای کتابخانه در آن منطقه فراهم می­کند، یا دسترسی نامحدود به (حقوق آموزش باز)[۱۲] یا منابع دارای مجوز که استفاده برای همه را فراهم می­ آورد. فهرست مشترک منابع دیجیتال / کتاب الکترونیکی را هم می­توان مستقیماً جستجو کرد و هم با یک جستجوی اکتشافی (جستجو شامل منابع چاپی، دیجیتالی و کتاب‌های محلی) یکپارچه کرد.

به عنوال مثال اپالس در زمینه اتوماسیون منابع کتابخانه ­های مدرسه ­ای برای شش سیستم کتابخانه مدارس نیویورک یک فهرست مشترک (فهرستگان) تهیه کردند تا خدمات امانت مبتنی بر وب، بدون کاغذ و مدیریت شده برای تقریباً ۳۰۰ مدرسه در مناطق خود ارائه دهند. این بانک اطلاعاتی در حال حاضر بیش از یک میلیون عنوان (۳ میلیون تمام موجودی) دارد و از اینترنت برای ارتباط و مدیریت فرایندهای این فهرست استفاده می­کند. در نیویورک، ۲۹ سیستم کتابخانه دانشکده اکنون از فهرست مشترک اپالس برای تهیه منابع و فهرست‌نویسی منابع برای بیش از ۲۵۰۰ کتابخانه استفاده می­کنند.

صفحه‌نمایش اُپالس

تجهیزات اپالس و ماژول مدیریت موجودی منابع و تمام اطلاعات (دارایی) کتابخانه را ضبط می­کند. این ماژول اختیاری می­تواند به برنامه اصلی اپالس یک کتابخانه اضافه شود. مدیریت تجهیزات و دارایی­ ها می‌تواند جدا از برنامه مدیریت کتابخانه اپالس برای مؤسسات، یا مناطقی که مایل به مدیریت تمام دارایی­ های فناوری اطلاعات خود هستند جدا از سیستم کتابخانه اجرا شود. برخی از مناطق از این ماژول برای مدیریت ده­ها هزار ماشین‌حساب، کروم بوک[۱۳]، تبلت، پروژکتور، لپ تاپ، نوت بوک، کامپیوتر رومیزی، چاپگر، روتر و موارد دیگر استفاده می­کنند.

مدیریت منابع و محتواهای متنی

برنامه مدیریت کتاب و محتواهای متنی می­تواند با برنامه اتوماسیون کتابخانه اپالس استفاده و همگام شود. همچنین می­تواند جدا از ماژول کتابخانه که مدیریت کتاب درسی در خارج از کتابخانه انجام می‌شود استفاده شود. از این ماژول برای ضبط داده ­های کتاب درسی پایه استفاده کنید که می­تواند برای جستجو و مدیریت گردش کتاب‌های درسی استفاده شود. این برنامه شما را قادر می‌سازد جداول دوره­ هایی را ایجاد کنید که با عناوین کتاب درسی مرتبط باشد تا به راحتی کتاب­های درسی موجود برای آن دوره‌ها را شناسایی کنید. علاوه بر این­، دوره‌ها می‌توانند با معلمان هماهنگ شوند تا لیستی از منابع کتاب درسی را برای معلمان هر دوره تهیه و چاپ کنند. ماژول مدیریت کتاب درسی شامل برنامه­ های ورود اطلاعات، مدیریت امانات، تاریخچه امانت کتاب درسی، مدیریت تأخیر، گزارش‌ها و موارد دیگر است. برای کسانی که داده‌های کتاب درسی را با قالب صفحه گسترده یا سوابق مارک دارند، ماژول کتاب درسی شامل داده‌های سی. اس. وی؛ و برنامه‌های واردات ضبط ‌شده مارک است.

مدیریت کتاب‌های الکترونیکی[۱۴]

فناوری اپالس کتاب‌های الکترونیکی را مدیریت می­کند و کارکنان پشتیبانی این شرکت می­توانند راهبردهای مفیدی را برای دستیابی و استفاده از کتابخانه شما ارائه دهند. تغییرات مجوز کتاب و برخی از سیستم عامل­ های تأیید اعتبار و دسترسی می­تواند فرایند مجموعه ­سازی، مدیریت و تحویل کتاب الکترونیکی را پیچیده کند. فناوری و مشاوران سازگار اپالس می­تواند به شما در درک این چالش‌ها و پیاده ­سازی راهبرد متناسب با بودجه شما کمک کند تا منابع کتاب الکترونیکی را به اعضای خود تحویل دهید.

با فناوری اپالس می‌توانید کتاب‌های رایگان و دارای مجوز دسترسی را بارگذاری و فهرست کنید. برنامه نویسان اپالس راهی برای مدیریت کتاب‌های دارای مجوز و رایگان تهیه کرده­ اند. این سیستم حقوق دیجیتالی و تعداد خوانندگان هم‌زمان مجاز را پیگیری می­کند. هنگامی که یک کاربر مجاز کتاب الکترونیکی را امانت می­گیرد، کتاب الکترونیکی در آن پرونده دارای زمان اختصاصی است که کتاب را برای استفاده دیگران باز می­گرداند (از امانت فرد قبلی خارج می­کند). این سیستم همچنین به اعضا اجازه می­دهد تا قبل از اتمام «زمان امانت»، کتاب مورد نظر را «بازگشت» دهند تا کتابخانه آن را در دسترس دیگران قرار دهد. کتاب‌های رایگان دیجیتال را می­توان هم‌زمان به تعداد نامحدودی از اعضای کتابخانه امانت داد.

برخی از کتابخانه­ های اپالس مجموعه ­های چاپی خود را اشتراکی به فروشندگان مجموعه­ کتاب‌های الکترونیکی ارائه می­دهند. این مجموعه‌های کتاب الکترونیکی می‌توانند شامل صدها هزار عنوان نسبتاً کوچک باشند. اپالس می­تواند دسترسی به این منابع کتاب را از طریق فهرست دسترسی عمومی اپالس و انواع گزینه‌های تأیید اعتبار هم در داخل و خارج از دانشگاه (و یا هر سازمان دیگری) همگام­ سازی کند.فناوری مدیریت کتاب الکترونیکی اپالس همچنین می­تواند احراز هویت پروتکل سیپ[۱۵]دو را که توسط ارائه‌دهندگان خدمات کتاب‌های الکترونیک مانند اوردرایو[۱۶] استفاده می­شود را به کار بگیرد. اپالس همچنین می­تواند دسترسی به فروشنده محبوب کتاب‌های الکترونیک «بوک شلفز[۱۷]» را در اختیار اعضای کتابخانه شما قرار دهد تا یک نقطه دسترسی مناسب برای کتاب و منابع پایگاه داده اطلاعات بدون محدودیت زمانی از کتابخانه فراهم کند. خرید و یا دسترسی به منابع رایگان بدون اینکه با یک فروشنده مستقیماً ارتباط داشته باشید.

پورتال پخش ویدیو

پورتال­های پخش ویدیوی اپالس «پنجره فروشگاه­های مجازی» یک کتابخانه است که ارائه‌دهنده نمای کلی از محصولات و خدمات اطلاعاتی است. خدمات پورتال کتابخانه ­ها را قادر می­سازد منابع چندرسانه­ ای را به صفحه اصلی، «نمایش پنجره» و همچنین در صفحات دارای برگه موضوعی اضافه کنند. مربیان اپالس می­توانند نحوه استفاده از این ابزارهای یکپارچه را برای تغذیه برنامه ­نویسی به موقع در ایستگاه ­های آگاهی ­رسانی جاری به شما نشان دهند.

فن­اوری اپالس می­تواند فهرست­نویسی و دسترسی به منابع ویدئویی را یکپارچه کند. کتابخانه­ هایی که به انجمن­ های کتابخانه ­های مدرسه ­ای، دانشگاهی، تخصصی و عمومی خدمت می­کنند، می­توانند منابع ویدیویی تعدادی از ارائه‌دهندگان و بستر و زمینه لازم را تهیه و تلفیق کنند. به مشاوران ما اطلاع دهید تا منابع ویدیویی مورد نظر شما را بشناسند و ما برای ادغام دسترسی به آن‌ها با شما همکاری خواهیم کرد. به عنوان مثال کتابخانه ­ها می­توانند در مجموعه منابع ویدئویی شورای ملی فیلم کانادا مشترک شوند. اعضای کتابخانه می­توانند فهرست اپالس را جستجو کنند، فیلم (و دیگر منابع دیجیتالی) موردنظر خود را بیابند، روی یک منبع ویدئویی دلخواه کلیک کنند، تأیید اعتبار کنند (تعدادی از گزینه ­های تأیید اعتبار موجود است) و یک منبع انتخاب شده را بدون محدودیت (در هفت روز هفته و ۲۴ ساعته) مشاهده کنند.

ویدیوهای بازیابی شده

تائید اعتبار یا احراز هویت

منبع ویدیو

مدیریت بایگانی دیجیتال

بانک‌های اطلاعاتی فهرست اپالس می­توانند بایگانی دیجیتال را ذخیره و دسترسی به آن را فراهم کنند. کتابخانه ­ها و فهرست کتابخانه ­ها خدمات منطقی برای دیجیتالی کردن و نگهداری پرونده ­های هر جامعه هستند. این منابع می‌تواند شامل برنامه ­های نمایشگاه موزه، روزنامه­ ها، آثار باستانی فرهنگی، گزارش­ ها، تاریخ محلی و عکس ­ها باشد. کتابخانه‌ها می­ توانند تمام‌وقت و بدون محدودیت گزارش­های انجمن را فهرست، بارگذاری، ذخیره و بازیابی کنند.

نرم­ افزار اپالس یک مزیتی که دارد این است که تمام روزآمدسازی ­ها و تاریخچه آن و فرایندهای تغییریافته را به شکل واضح توضیح داده، نگهداری کرده و در بیشتر موارد تصویر این تغییرات در کنار متون بیان شده است.

پانویس:

[۱]. OPALS

[۲]. نرم‌افزار منبع باز یک نرم‌افزار توسعه‌یافته و متعلق به کاربران آن نرم‌افزار است.

[۳]. MARC

[۴]. فهرست‌نویسی ماشین ­خوان

[۵].Z

[۶]. فهرست برخط دسترسی همگانی

[۷]. Lexile. چارچوب لکسیل برای خواندن ابزاری آموزشی است که از معیاری به نام Lexile استفاده می‌کند تا خوانندگان را با کتاب، مقاله و سایر منابع خواندن تراز مطابقت دهد. به خوانندگان و کتاب‌ها نمره‌ای در مقیاس لکسیل داده می‌شود که در آن نمرات پایین نشان‌دهنده خوانایی آسان­تر برای کتاب­ها و توانایی خواندن پایین برای خوانندگان است. چارچوب لکسیل از روش‌های کمی، مبتنی بر کلمات و طول جمله‌ها استفاده می­کند، نه تجزیه‌وتحلیل کیفی محتوا برای تولید امتیاز. بر این اساس، نمرات متن­ها عواملی مانند سطح معناداری چندگانه یا بلوغ مضامین را منعکس نمی­کنند. ازاین‌رو، استانداردهای عمومی مشترک هسته‌ای ایالات‌متحده استفاده از روش­های جایگزین و کیفی را برای انتخاب کتاب توصیه می­کند.

[۸]. کتاب‌هایی که بنا به سیاست و خط‌مشی کتابخانه ­های مختلف ممکن است سانسور شوند و یا محتوای آن‌ها قدیمی شده باشد و باید از قفسه ­ها خارج گردند.

[۹]. Comma Separated Values or Character Separated Values

این فایل‌ها معمولاً از ویرگول برای جداسازی یا محدودسازی داده‌ها استفاده می‌کنند، ولی در برخی اوقات از سایر کاراکترها نظیر نقطه ویرگول نیز استفاده می‌شود. هدف اصلی این فایل‌ها این است که بتوانید اطلاعات خود را از یک نرم‌افزار وارد یک فایل CSV کرده و سپس آن فایل CSV را در یک نرم‌افزار دیگر مورد استفاده قرار دهید. این‌گونه فایل‌ها در واقع نوعی فایل خام متنی هستند که شامل لیستی از داده‌ها می‌شوند. به صورت رایج فایل‌های یاد شده برای جابه‌جایی داده‌ها بین نرم‌افزارهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، پایگاه‌های داده و نرم‌افزارهای مربوط به مدیریت مخاطبین معمولاً از فایل‌های CSV پشتیبانی می‌کنند.

[۱۰].DPS)deposite protection service) خدمات حفاظت سپرده (در اینجا داده)

[۱۱]. OPALS – DPS

[۱۲]. OER Open Education Rights

[۱۳]. chromebook

[۱۴].Ebook Managment

[۱۵]. Sip2

[۱۶]. Overdrive

[۱۷]. “Bookshelves”

منبع:

ویدئوی راهنمای اُپالس را از اینجـــا  می توانید دانلود کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *