هم‌زمان با سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه؛

نشست «اندیشه سیاسی علامه طباطبایی» برگزار شد

در این نشست علمی، عباسعلی نصرآبادی به تشریح مبانی حکومت، ولایت، نسبت دین و سیاست و نقش مردم در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، به مناسبت سالروز ارتحال علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) و در تقارن با روز جهانی فلسفه، نشست «اندیشه سیاسی علامه طباطبایی» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه خراسان و با همکاری پژوهشکده اسلام تمدنی و اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. در این برنامه، عباسعلی نصرآبادی، رئیس اداره امور پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، به تبیین ابعاد مختلف اندیشه سیاسی این مفسر بزرگ قرآن پرداخت.

نصرآبادی در این نشست با اشاره به اینکه اندیشه سیاسی علامه طباطبایی به‌صورت مستقیم در آثار او طرح نشده اما از بستر نوشته‌های فلسفی، تفسیری و اجتماعی وی قابل استخراج است، اظهار کرد: این اندیشه را باید در چارچوب نظام فکری علامه که بر حکمت متعالیه، تفسیر المیزان و تحلیل‌های اجتماعی استوار است، فهم کرد؛ رویکردی که بیش از آنکه فقهی باشد، فلسفی–کلامی است.

وی مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی علامه را نخستین رکن فهم اندیشه سیاسی او دانست و افزود: علامه، توحید را محور حکومت می‌داند و بر فطری بودن زندگی اجتماعی و ضرورت حکومت برای تحقق عدالت و کمال انسان تأکید می‌کند.

رئیس اداره امور پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تشریح نگاه علامه به ولایت و رهبری، گفت: از نظر علامه، ولایت تشریعی پیامبر(ص) و ائمه(ع) اساس رهبری جامعه است و در عصر غیبت، فقیه عادل به‌عنوان نایب عام امام(ع) مسئولیت هدایت و اداره امور جامعه را بر عهده دارد.

وی همچنین پیوند دین و سیاست را از اصول بنیادین اندیشه علامه برشمرد و بیان کرد: علامه معتقد است اسلام دینی جامع است و تفکیک دین از سیاست، انحرافی جدی در مسیر جامعه اسلامی به شمار می‌آید.

نقش مردم در حکومت اسلامی، یکی دیگر از محورهای سخنرانی نصرآبادی بود. وی با تأکید بر تفاوت مشروعیت و مقبولیت گفت: مشروعیت از ناحیه الهی و نصب فقیه حاصل می‌شود، اما کارآمدی و پایداری حکومت، وابسته به همراهی و پذیرش مردم است.

نصرآبادی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه علامه درباره آزادی و عدالت اشاره کرد و افزود: آزادی از نظر علامه، رهایی از بندگی غیر خداست و مقدم بر امنیت دانسته می‌شود؛ او معتقد است تحمل استبداد، خطرناک‌تر از تنش و ناآرامی است. عدالت نیز در منطق علامه، قرار گرفتن هر چیز در جای خود و اساس سامان جامعه است.

وی در پایان تأکید کرد: علامه طباطبایی اگرچه سیاست‌ورز نبود، اما با احیای حکمت متعالیه و ارائه نظامی معرفتی و تفسیری از قرآن، زمینه فکری انقلاب اسلامی و نظریه ولایت فقیه را فراهم ساخت و شاگردانی چون استاد مطهری، این دیدگاه‌ها را بسط دادند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *