اطلاعات

_
  • دکتر سیدمصطفی احمدزاده
  • دبیر علمی: اویس استادی
  • زمان:چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_

معرفی برنامه

_

مجمع عالی حکمت اسلامی و اداره کل پژوهش دفتر خراسان با همکاری دفتر مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می کند؛

✅نشست علمی توسعه روش تفسیر قرآن به قران از المیزان تا تسنیم

دکتر سیدمصطفی احمدزاده

دبیر علمی: اویس استادی

زمان:چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰

مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیت ا… خزعلی- نبش خیابان آیت ا… طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی

 به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات خراسان رضوی با همکاری دفتر مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی؛

نشست علمی توسعه روش تفسیر قرآن به قرآن از المیزان تا تسنیم برگزار گردید

سیدمصطفی احمدزاده: علامه طباطبایی با تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن و اجرایی سازی این روش در تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، این روش را به لحاظ مبانی نظری و کاربردی توسعه و تعمیق بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی توسعه روش تفسیر قرآن به قرآن از المیزان تا تسنیم ا با ارائه سیدمصطفی احمدزاده عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی و دبیری علمی اویس استادی برگزار گردید. 

در ابتدای این نشست احمدزاده گفت: علامه طباطبایی با تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن و اجرایی سازی این روش در تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، این روش را به لحاظ مبانی نظری و کاربردی توسعه و تعمیق بخشید. بعد از ایشان، این روش توسط مفسران و قرآن پژوهان متعددی تکامل یافت.

وی افزود: شاگرد برجسته علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی در مقدمه تفسیر تسنیم برای این روش، ده گونه را برشمرده اند و در تفسیر تسنیم نیز گونه های مختلف این روش را به کار گرفته اند. در همه این گونه ها، ارتباط میان تفسیر یک آیه با آیات گوناگون و یا نهایتا دو دسته آیات است. اما روش تفسیر قرآن به قرآن می تواند توسعه یابد و برای تفسیر یک آیه از دو یا چند دسته آیات استفاده شود و یا بالاتر از این، از تحلیل دو یا چند دسته آیات، مطلبی برداشت شود و این مطلب برداشت شده در دو یا چند دسته آیه دیگر هم انجام شود و از مجموع مطالب برداشته شده از این دسته آیات، برای تفسیر آیه مطلوب استفاده شود.

_

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *