خداحافظ کتابهای الکترونیک، سلام کتابهای VR
مقدمه مترجم:
VR مخفف کلمه virtual reality و به معنای واقعیت مجازی است. تکنولوژی واقعیت مجازی، تکنولوژی فوقالعاده قدرتمندی است که کاربران با روشهای مختلفی میتوانند از این تکنولوژی بهره ببرند، VR شبیهسازی کامپیوتری از یک تصویر یا محیطی سهبعدی است که فرد میتواند با استفاده از تجهیزات فیزیکی مانند عینک، کلاه با صفحهنمایش داخلی و یا دستکشهای سنسوردار، با آن محیط شبیهسازی شده تعامل داشته باشد.
رابرت کینکل[۱] در خصوص VR میگوید: «تصور کنید هنگامی که کتاب هری پاتر را میخوانید بتوانید هاگوارتز[۲] را ملاقات کنید و همراه یکدیگر در کلاسها حضور داشته باشید و با هری، رون[۳] و هرمیون[۴] دست بدهید! و همۀ اینها در منزل شما اتفاق بیفتد.
ما نمیدانیم که VR چقدر عمر خواهد کرد و تا چه حد گسترش مییابد اما میدانیم به هر صورت، نقش مهمی را ایفا خواهد کرد، بنابراین ما باید بر روی آن تمرکز کنیم و مردم نیز باید با آن کار کنند.»
در تمام این دوران کتابها یک تصویر در ذهن ما ایجاد میکردند و حالا VR آن تصویر را به زندگی ما میآورد. همۀ ما عاشق خیالبافی هستیم و در طولانی مدت متوجه این مسئله شدهایم که هرگز نمیشود در خیالات و تصورات زندگی کرد. با این حال، VR محیط جدیدی است که میتوانی خودت را در دنیای خیالات پیدا کنی!
در آیندۀ نزدیک، بالاخره ما میتوانیم هاگوارتز را ببینیم و دری را باز کنیم و دنیای جدیدی به نام نارنیا[۵] را پیدا کنیم و گفتگوی معناداری با شازده کوچولو در یک کویر داشته باشیم.
خواهیم دید که بزرگسالان و بچهها مطالعه را بیشتر و بهتر از آنچه ما به طور معمول و امروزه میبینیم، دوست دارند. چرا که وقتی آنها در مورد منظومۀ شمسی کتابی میخوانند به فضا سفر میکنند و در کهکشان شناور میشوند؛ هنگامی که در مورد آناتومی مطالعه میکنند، به یک موجود خیلی کوچک تبدیل میشوند و در داخل بدن انسان کاوش میکنند.
اما سؤال: با وجود VR صنعت نشر کتاب چگونه خواهد بود؟
هشت موردی که ممکن است در مورد کتابهای VR اتفاق بیفتد (کتابهای واقعیت مجازی در آینده) در ادامه آمده است.
- نسخه VR کتاب
این چنین است که یک کتاب افسانهای به معنای واقعی کلمه زنده خواهد ماند. این را تصور کنید: شما نسخه VR کتاب هریپاتر را در نزدیکترین کتابفروشی پیدا کردید. ظاهر آن دقیقاً مانند یک کتاب است. وقتی شما کتاب را باز میکنید مجموعهای از نقلقولهای برجسته شده (به همراه یک داستان اضافی و یا بعضی از صحنههای خاطرهانگیز کتاب) را میتوانید ببینید. ضمناً، یک صفحه وجود دارد که وقتی آن را باز میکنید عینک مخصوص VR را خواهید دید. در کنار عینک VR، شما یک کد QR خواهید دید که شما را به دنیای مجازی خواهد برد و با محیط مرتبط خواهد کرد. در حال حاضر مفهوم «عنوان کتاب: نسخه VR» توسعه یافته است و به عنوان یک اختراع در حال ثبت است.
این مفهوم که BeThere Book نامیده میشود، به شما این امکان را میدهد که کتابتان صفحات بیشتری داشته باشد، در حالی که تضمین میکنند که این کتابها تا حد ممکن سبک خواهند بود.
یک مثال از کتابهای BeThere: نسخه مسافرتی. شما میتوانید با نگهداشتن بخش مقوایی و عینک VR یک کتاب BeThere بسازید. بخش مقوایی مانع از عبور نور میشود، نور معمولاً تجربۀ VR را مختل میکند. گروه BeThere Book در تلاش است که کتابهایی همچون هری پاتر، هابیت، زندگینامۀ استیو جابز و کد داوینچی را در نسخه VR منتشر کند. تصور کنید! مطالعه کردن هرگز اینقدر سرگرم کننده نبوده است.
این اختراع، نه تنها مطالعه کردن را به سطح جدیدی میبرد بلکه ممکن است مردم را به مطالعۀ کتابها ترغیب کند و VR را گستردهتر کند.
سؤال این است: آیا این کار برای تمام کتابها جواب میدهد؟ شاید بله شاید نه! در حال حاضر نسخۀ VR برای کتابهای پرفروش، کتابهای مورد انتظار و کتابهایی که فیلم خواهند شد تهیه میشود.
- نسخه ترکیبی کتاب (Hybrid Edition)
این دیوانهوارترین تصوری است که میتوان داشت! تصور کنید که هرکسی در خانۀ خود یک عینک هوشمند داشته باشد و سپس بیشتر کتابهای چاپی با محتوای مجازی ترکیب شوند.
این دقیقاً معنای ادغام کتاب با محتوای مجازی است. |
در این حالت، زمانی که شما عینک هوشمند خود را میزنید و فصل خاصی را میخوانید، یک محیط مجازی اطراف خود خواهید دید، صداها را به خوبی خواهید شنید و تمام صفحاتی را که میخوانید برای شما نشان داده میشود.
- کتاب الکترونیک VR میشود.
گوشیهای هوشمند از هر زمان دیگر قویتر خواهند شد چرا که میتوانند تجربۀ VR را با کیفیت بالا به ما ارائه دهند. زمانی VR گسترده خواهد شد که هر کسی در منزل خود یک دستگاه VR داشته باشد، آن زمان پروژه e-book VR آغاز به کار خواهد کرد. به این صورت که در کتابهای الکترونیک، بخش خاصی به شما تجربۀ یک محیط مجازی را پیشنهاد خواهد داد و زمانی که شما گزینه «بله» را انتخاب میکنید بهطور خودکار VR بر روی دستگاه شما ذخیره و یا نمایش داده میشود.
- کتاب های VR برای مدارس
آیا آخرین کتاب درسی که در مدرسه خواندهاید را به یاد میآورید؟ شرط میبندم که در کتابهایتان تعداد زیادی تصویر سیاه و سفید میدیدید که شما را به ادامۀ خواندن ترغیب نمیکرد! حتی اگر رنگی هم بودند، ممکن است فراموششان کرده باشید چرا که خودتان آنها را تجربه نکردهاید؛ اما همه چیز در زمانی بسیار کوتاه تغییر خواهد کرد.
وقتی دانشآموزی یک کتاب جغرافیا میخواند، این کتابهای متنی هوشمند دانشآموز را به بسیاری از مکانهای مرتبط با درس میبرد. وقتی که دانشآموز کتابی در مورد ستارهها میخواند، این کتاب هوشمند به او اجازه میدهد صورتهای فلکی را ببیند و بسیاری تجربههای نامحدود دیگر!
همچنین میتوانید این لینک را مطالعه نمایید: این ۶ نرمافزار شما را کاملا در فضا گم میکنند.
در حقیقت هشت ماه گذشته تیم مخترع BeThere Book پروژهای نزدیک به «کتابهای VR برای مدارس» را انجام دادهاند. این پروژه “BeThere Book: Learning Edition” نامیده میشود که کاربری آن همانند کتاب بسیار ساده است. تنها کاری که شما باید انجام دهید باز کردن بسته و اسکن کد QR است که لیستی از نرمافزارهای VR برای آموزش را پیشنهاد میدهد و بعد، به دنیای مجازی خوش آمدید!
در آیندۀ نزدیک، این تیم قصد دارند که همه چیز در مورد سیارهها، تاریخ آمریکا و کهکشان را در نسخۀ VR منتشر کنند.
زمانی را تصور کنید که کتاب مورد علاقۀ شما به یک بازی VR تبدیل شده است! شما، کسی که معمولاً بازی نمیکند، حالا به بازی کردن عادت کرده است چرا که این بازی از داستان مورد علاقۀ شما آمده است و حالا شما شخصیت اصلی آن هستید.
- ناشران بیشتری با شرکتهای VR همکاری خواهند کرد.
درست مانند آنچه هافینگتن پست[۶] و RYOT انجام می دهند.
این تیزرهای VR است که ممکن است مردم را به خواندن یک کتاب تشویق کنند – هیچ تکنولوژیی تاکنون نتوانسته است این کار را انجام دهد. آیا هدستهای VR برای نمایش تیزرهای VR در کتابفروشیها وجود دارد؟ احتمالاً چنین است. (البته که میدانند این هدستها را به چه صورت تمیز نگه دارند)؛ اما اگر مردم فقط برای سرگرمی و تجربۀ VR به کتابفروشیها بیایند و خرید نکنند چه خواهد شد؟!
- تصورات شما تصمیم میگیرند.
به نظر شما کتابها در آینده به چه شکل خواهند بود؟ آیا شکل مورد نظر شما با VR ترکیب میشود؟
پانویس:
[۱] Robert Kyncl, Chief Business Officer, YouTube
[۲] Hogwarts
[۳] Ron
[۴] Hermione
[۵] Narnia
[۶] Huffington Post
منبع:
مطب فوق برگرفته و ترجمه شده از وبسایت www.be-there.in است و مقدمهای جهت آشنایی با واقعیت مجازی است. شما میتوانید برای مطالعات کاملتر از مقالاتی که در این زمینه موجود هستند استفاده نمایید. از جمله میتوانید به لینکهای زیر مراجعه نمایید:
- محمدرضا فاریابی، کاربرد واقعیت مجازی، اولین همایش ملی دستاوردهای نوین در علوم مهندسی و پایه، (۱۳۹۳)
- فرزاد رحیمی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، موسسه آموزش عالی رجاء، (۱۳۹۴)
- لیلا شاهمرادی- سهراب الماسی- مهتاب مهربان فر، کاربردهای محیط مجازی در حوزه سلامت، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، (۱۳۹۶)
- Virtual reality
- http://viamond.tech/wp-content/uploads/2016/08/VR.pdf
- واقعیت مجازی (VR)
بدون دیدگاه