فرآیند تهیه منابع علمی کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران


ز سوی واحد فناوری اطلاعات کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی تبیین شد؛

فرآیند تهیه منابع علمی کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

 

کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی، حائز تخصصی ترین منابع علوم اسلامی در شرق کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، واحد فناوری اطلاعات کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به تبیین فرآیند تهیه منابع علمی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۳ پرداخت که در ذیل آمده است.

فرآیند خرید کتاب و منابع علمی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می گردد، شامل چندین مرحله می باشد. قبل از شروع نمایشگاه، اطلاع رسانی به اعضای هیأت علمی و محققین و پژوهشگران و جمع آوری سفارش ها از روش های مختلف انجام می گردد.

در مرحله بعد لیست سفارشات با موجودی کتابخانه تطبیق می گردد. سپس فهرست انتشارات جدید ناشران داخلی و خارجی توسط کارشناسان کتابخانه بررسی و پایش گردیده و در نهایت لیست نهایی به تیم خرید کتاب ارائه می شود.

مرحله بعدی فرآیند تهیه منابع، حضور در نمایشگاه کتاب تهران و بررسی منابع جدید ناشران و لیست های سفارش داده شده توسط تیم خرید کتاب است. تیم خرید کتاب در نمایشگاه بررسی می کند که آخرین نسخه از آن منبع یا همان ناشر تهیه شود.

کار تخصصی و عمده ای که در نمایشگاه کتاب انجام می گردد، خرید از منابع خارجی و انتشارات کشورهای دیگر است. با توجه به اینکه در طول سال به منابع داخلی دسترسی داریم اما در نمایشگاه کتاب به منابع و ناشرانی از کشورهای تونس، مصر، لبنان، عراق و کشورهای دیگر که در نمایشگاه شرکت می کنند دسترسی داریم، تیم خرید کتاب به صورت تخصصی به جستجو و یافتن منابع جدیدی که در حوزه علوم اسلامی و انسانی در این کشورها منتشر شده است می پردازند

افرادی که در تیم تخصصی کتاب حضور دارند، باید به منابع جدید، کتابشناسی ها و بحث رجال تسلط کافی داشته باشند که ما در کتابخانه شیخ بهایی از وجود جناب آقای مکارم که کارشناس خبره و برجسته در سطح ملی در این حوزه هستند بهره می گیریم.

همزمان با خریداری کتاب در نمایشگاه، فرآیند تهیه اسناد مالی و پرداخت ریالی و ارزی صورت می پذیرد. مرحله بعدی بسته بندی و ارسال منابع و ارسال به مشهد و سپس تحویل منابع از باربری و پست در مشهد است.

بعد از نمایشگاه کتاب ها با فاکتورها تطیبق داده می شود و فرآیند ثبت اولیه منابع در کتابخانه و اسکن جلد و فهرست منابع، آماده سازی و الصاق تگ امنیتی توسط کارشناسان کتابخانه صورت می گیرد. سپس مقدمات برگزاری نمایشگاه داخلی کتابخانه از منابع تهیه شده انجام می پذیرد. بعد از برگزاری نمایشگاه فرآیند فهرستنویسی نهایی و سازماندهی منابع در قفسه ها صورت می پذیرد و در این مرحله منابع تهیه شده برای استفاده از پژوهشگران قابل دسترس است.

فرآیند تهیه منابع یک ماه طول می کشد و تمام تیم کتابخانه اعم از کارشناسان و مدیر کتابخانه درگیر خرید، فهرست نویسی و آماده سازی منابع هستند. امسال به موازات نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاه مجازی هم برپا بود و تیم خرید کتاب را به دو بخش تقسیم شد، یک بخش خرید به صورت حضوری و بخش دیگر در مشهد بود که سفارشات کتب فارسی از طریق نمایشگاه مجازی خریداری می شد. این نکته قابل ذکر است که با توجه به هزینه بالای کتاب های دوره ای خارجی، تصمیم تیم خرید کتابخانه بر این بود که برخی از این کتاب ها به صورت دیجیتال تهیه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *