سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری برگزار گردید؛

نشست علمی حکمرانی اسلامی و ساختار حکومت و قدرت

استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد: رویکرد استاد مطهری در حکومت از نوع لطف و رحمت است و حاکمیت از نوع حاکمیت الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی حکمرانی اسلامی و ساختار حکومت و قدرت از سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به همت مجمع عالی حکمت خراسان با همکاری اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در ابتدای نشست حجت الاسلام نوایی ضمن گرامی داشت روز معلم به جایگاه علمی و معرفتی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری فقط عالم نبود یک اندیشمند بود، در حوزه تفکر سیاسی اندیشمند سیاسی و نظریه پرداز بود و این تفکر رابطه مستقیم با اداره جامعه دارد.

وی افزود: شهید مطهری در باب حکومت سه مبنای دموکراسی، وکالت و ولایت الهی را در نظر گرفت. وی اداره جامعه را با ولایت الهی توضیح داده و ده خصوصیت حاکمیت الهی بیان نموده است. حاکمیت الهی مظهر قدرت اجتماع و فلسفه‌ آن دفاع از یک جامعه است. حکومت طبق نیازهای جامعه به وضع قوانین می‌پردازد. به تأمین امنیت جامعه اهمیت فراوان می‌دهد. حکومت به فصل خصومت می‌پردازد. مظهر رابطه یک دولت با دول دیگر است. فلسفه سیاست و حکومت چیزی جز هدایت و ارشاد جامعه نیست. نظارت و مسئولیت می‌داند. به دنبال تأمین نیازهای اساسی جامعه  است. حکومت با مدل امامت اسلامی است.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: بنابراین از نظر شهید مطهری ساختار حکومت نه بر مبنای دموکراسی است و نه برمبنای وکالت، بلکه ساخت الهی دارد. دموکراسی و وکالت به معنای رایج را نمی‌پذیرد بلکه مدل ولایت را می‌پذیرد. ولایت را در سلسله طولی قرار می‌دهد. رویکرد استاد مطهری در حکومت از نوع لطف و رحمت است و حاکمیت از نوع حاکمیت الهی است.
حجت الاسلام نوایی در پایان افزود: شهید مطهری بین قدرت و اعمال زور تفاوت قائل است. قدرت همه‌ زمانی است ولی اعمال زور همه‌ زمانی نیست. اعمال قدرت نسبی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *