مقدمه

اسکوپوس از محصولات بسیار معروف شرکت الزویر و یک پایگاه استنادی و چکیده نامه‌ای است که توسط متخصصان موضوعی سرپرستی می‌شود. الزویر یک تجارت جهانی و مدرن در زمینه نشر است که در سال ۱۸۸۰ تأسیس شده و مقر آن در آمستردام است و دارای دفاتر جهانی است. اسکوپوس مطالب خود را از ۲۴۶۰۰ عنوان نشریه فعال و ۵۰۰۰ ناشر نمایه می‌کند که توسط یک هیئت بررسی مستقل مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد و از یک معماری غنی فراداده‌ای برای ارتباط افراد، ایده‌ها و مؤسسات استفاده می‌کند. همچنین با استفاده از ابزارها و تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته، نتایج تلخیصی استنادات و جزئیات پروفایل‌های محققان آگاهی­هایی را ایجاد می‌کند که تصمیمات، اقدامات و نتایج بهتری را به دنبال دارد.

در سال‌های اخیر، اسکوپوس بیش از ۱۹۵ میلیون مرجع دیگر را که قدمت آن به سال ۱۹۷۰ بر می‌گردد به منابع خود اضافه کرده است تا سوابق موجود بانک اطلاعاتی که به سال ۱۷۸۸ بر می‌گردد را تکمیل کند و عمق مطالب را بیشتر کند. علاوه بر این، بیش از ۴.۵ میلیون مقاله باز پردازش شدند تا منابع استنادی بیشتر در اسکوپوس نمایه شوند، همچنین ۷.۵ میلیون چکیده مقاله قبل از سال ۱۹۹۶ برای رفع نیازهای کاربران اضافه شده است.

منابع موجود در اسکوپوس به قرار زیر هستند:

مجلات

بخش عمده‌ای از مطالب مربوط به مجلاتی هستند که همترازخوانی شده‌اند و طبق خط‌مشی پوشش محتوای اسکوپوس انتخاب می‌شوند. (یعنی مجلات باید طبق استانداردهای اسکوپوس ارائه شوند تا در این پایگاه استنادی نمایه شوند)

مجلات تجاری

 انتشارات سریالی مجلات که هدف آن‌ها دستیابی به یک صنعت خاص یا نوعی تجارت است. این انتشارات معمولاً از نوع مجله­های ادواری در موضوع‌های خاص، اخبار و تبلیغات است که برای کسانی که در این زمینه هستند جذاب است. مجله­های تجاری به ندرت داوری می‌شوند و همیشه هیئت تحریریه ندارند. چکیده‌ها معمولاً کوتاه یا غیرقابل مشاهده هستند و تعداد کمی ارجاع می‌گیرند یا اصلاً ارجاع نمی‌گیرند. فقط مجلاتی تجاری که مقالات یا بررسی‌های آن دارای ربط علمی هستند در اسکوپوس قرار می‌گیرند.

سری کتاب‌ها

 انتشارات سریالی که دارای چندین سری عنوان و ISSN هستند و در آن هر جلد و یا شماره این سریال نیز کتابی با ISBN است. معمولاً اما نه همیشه، هر کتاب دارای یک عنوان جدا از عنوان سریالی و یک ویرایشگر یا ویرایشگران متفاوت است. به طور معمول، هر کتاب به صورت تک‌نگاری است و معمولاً مجموعه‌های کتاب به طور نامنظم منتشر می‌شوند.

کتاب (عناوین غیر سریالی)

 یک منبع غیر سریالی، انتشاراتی با ISBN مشخص است و معمولاً یک اثر مونوگرافی (تک‌نگاری) یا تلفیقی است. بیش از ۲۰۰۰۰۰ عنوان کتاب در اسکوپوس قرار دارد که وسعت و عمق پوشش را برای رشته‌های کتاب­گرا در علوم اجتماعی و علوم انسانی افزایش می‌دهد. خط‌مشی انتخاب کتاب مبتنی بر ناشر است، به این معنی که ناشران بر اساس ارتباط و کیفیت لیست کامل کتاب‌هایشان بررسی می‌شوند. پس از پذیرش یک ناشر، تمام کتاب‌های آن ناشر متناسب با دامنه موردنظر در اسکو پوس نمایه می‌شوند.

مطالب کنفرانس

مطالب کنفرانس از دو طریق مختلف وارد Scopus می‌شود:

  1. به عنوان شماره ویژه یک مجله معین
  2. به عنوان مجموعه مقالات کنفرانس اختصاصی. مجموعه مقالات می‌تواند به صورت سریالی یا غیر سریالی منتشر شود و ممکن است شامل مقالات کامل ارائه شده یا فقط چکیده باشد. اسکوپوس کنفرانس‌هایی را پوشش می‌دهد که مقالات متن کامل را چاپ می‌کنند.

انواع محتویات موجود در Scopus یا انتشارات سریالی هستند که دارای ISSN هستند مانند مجلات، کتاب‌های سری و برخی از مجموعه‌های کنفرانس، یا انتشارات غیر سریالی هستند که دارایISBN  هستند.

همچنین اسکوپوس در جهت شناسایی روند موضوعات کلیدی با ایجاد دسترسی به نمایشگرهای گرافیکی، نمودارها و جداول قابل دست‌کاری امکان مشاهده پارامترهای خاص، کشف بینش‌های کلیدی و برقراری ارتباط با آن‌ها را فراهم نموده است. نمونه‌هایی از آن به این شرح است:

  1. تجزیه‌وتحلیل نتایج جستجو: با تجزیه‌وتحلیل بصری نتایج جستجو که به هفت دسته تقسیم شده است (سال، منبع، نویسنده، برنامه‌های کاربردی، کشور یا قلمرو، نوع سند و مناطق موضوعی) گزینه­های مورد جستجو قابل فهم تر می‌شوند.
  2. مقایسه مجلات: امکان بهره‌مندی از تجزیه و تحلیل‌های مقایسه‌ای و کاملی از منظر مجلات وجود دارد.
  3. مقیاس‌های سنجش مقاله: امکان مشاهده سریع تأثیر استنادی و تعامل جامعه علمی را برای یک مقاله فراهم می‌نماید. یک نوار کناری در صفحه مقاله حداقل تعداد گزینه­های معنی‌دار که یک محقق برای ارزیابی تأثیر استناد و سطوح درگیری جامعه نیاز دارد را نشان می‌دهد. با کلیک بر روی صفحه جزئیات گزینه­ها، تمام معیارهای در دسترس و محتواهای اساسی برای تجزیه‌وتحلیل و درک بیشتر باز می‌شود.
  4. نمای کلی استنادات: برای تجزیه‌وتحلیل و روند استناد هر مقاله، مجموعه‌ای از نتایج یا لیست اسناد نویسندگان وجود دارد. این نمای کلی به وسیله جدول، تعداد استنادها را در هر سال برای هر مقاله‌ای که انتخاب می‌شود، نشان می‌دهد.
  5. صفحه پروفایل نویسنده: امکان تحلیل تاریخی استنادات شخصی وجود دارد. از صفحه پروفایل نویسندگان، تعداد استناد به نویسنده و تعداد اسناد او، h-index، شناسه ORCID (در صورت موجود بودن) و امکان دسترسی به مجموعه‌ای از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل عمیق و ابزارهای بصری طراحی شده برای ارائه تصویر بهتری از تاریخچه و تأثیر انتشارات فردی وجود دارد.

اسکوپوس با توجه به عمق و وسعت محتوای خود با محققان، ناشران، منتقدان کتاب، کتابداران، مدیران مؤسسات و افراد دیگر در آکادمی‌ها همکاری می‌کند تا یک بسته در حال تحول از گزینه‌هایی را ارائه دهد که تحلیل­های کیفی‌تری را تکمیل می‌کند. در اسکوپوس امکان دسترسی به معیارهای مختلفی در سطح مجله، مقاله و نویسنده وجود دارد.

معیار سطح مجلات

معیارهای سطح مجلات[۱] بخش مهمی از معیارها هستند و معیارهای جدید و جایگزین را تکمیل می‌کنند تا یک نمای چند جانبه از تأثیر مجلات را ارائه دهند. معیارهای سطح مجله در اسکوپوس به قرار زیر هستند:

  1. سایت اسکور[۲]

 خانواده‌ای از هشت شاخص که یک دید مکمل برای تحلیل عناوین ادواری مورد علاقه ارائه می‌دهند. معیارهای سایت اسکور با استفاده از داده‌های اسکوپوس برای بیش از ۲۳،۳۵۰ عنوان ادواری، مجلات همترازخوانی شده، سری کتاب‌ها، خلاصه کنفرانس‌ها و مجلات تجاری در ۳۳۰ رشته محاسبه می‌شود. هشت معیار از خانواده سایت اسکور به این شرح است:

  • CiteScore
  • CiteScore Tracker
  • CiteScore Percentile
  • CiteScore Quartiles
  • CiteScore Rank
  • Citation Count
  • Document Count
  • Percentage Cited
  1. رتبه‌بندی مجلات سایمگو (اس جی آر)[۳]

 یک سنجش معتبر که می‌تواند در مجلات، سری کتاب‌ها و خلاصه کنفرانس‌ها اعمال شود. با اس جی آر، موضوع، کیفیت و اعتبار مجله تأثیر مستقیمی بر ارزش استناد دارد. شاخص اس جی آر که از الگوریتم PageRank الهام گرفته است و برای شبکه‌های استناد به مجلات بسیار بزرگ و ناهمگن ساخته‌شده است. این معیار یک شاخص مستقل از اندازه است و مجلات را بر اساس «میانگین اعتبار مقالات» رتبه‌بندی می‌کند.

  1. اس ان آی پی[۴]

 سنجش متنی تأثیر استنادات به وسیله استناد وزنی بر اساس تعداد کل استنادها در یک زمینه موضوعی اندازه اس ان آی پی است. تأثیر یک استناد واحد در مناطق موضوعی که استنادها در آن‌ها کمتر باشد ارزش بالاتری دارد و بالعکس.

معیارهای سطح مقاله[۵]

این دسته از معیارها میزان تأثیر تحقیقات منتشر شده را مشخص می‌کند. اسکوپوس اکنون داده‌های پلامکس PlumX Metrics را به عنوان منبع اصلی معیارهای سطح مقاله به همراه اقدامات سنتی (مانند استنادها) ادغام می‌کند تا تصویری غنی‌تر و جامع‌تر از تأثیر یک مقاله شخصی را ارائه دهد. این معیارها در صفحه جزئیات هر منبع مشخص است و به شرح زیر است:

  1. کاربرد[۶]: راهی برای علامت‌گذاری مقالاتی است که کسی در حال خواندن یا استفاده از آن است. کاربرد و میزان استفاده اولین چیزی است که محققان آماری بعد از استنادات می‌خواهند بدانند.
  2. تسخیر[۷]: شاخصی است که نشان می‌دهد کسی تمایل به استفاده مجدد از مقاله دارد. این شاخص می‌تواند یک معیار برجسته برای استنادهای آینده باشد.
  3. اشارات[۸]: اندازه‌گیری فعالیت‌هایی مانند مقالات جدید یا پست‌های وبلاگ در مورد تحقیقات که راهی برای بیان این مسئله است که محققان واقعاً درگیر تحقیق هستند.
  4. رسانه‌های اجتماعی[۹]: این معیار شامل توییت­ها، لایک­های فیس­بوک و غیره است که به تحقیقات ارجاع داده‌اند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به سنجش شایعات و توجهات کمک کنند. رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند معیار خوبی برای ارتقاء بخش خاصی از تحقیقات باشد.
  5. استنادات[۱۰]: این دسته از معیارها شامل نمایه‌های استنادی سنتی مانند اسکوپوس است که به همان خوبی استنادهایی است که کمک می‌کند تا تأثیرات اجتماعی بالینی یا سیاست‌های استنادی را نشان دهد.
  6. معیارهای سطح نویسنده[۱۱]: کتاب‌سنجی اسکوپوس می‌تواند به ارزیابی نتایج تحقیقات نویسندگان و تأثیر علمی یک نویسنده کمک کند.

ابزارهای اسکوپوس

در اسکوپوس می‌توان تاریخ استناد به یک فرد را به راحتی تحلیل و پیگیری کنید. علاوه بر یافتن استنادات و تعداد اسناد یک نویسنده از صفحه جزئیات نویسنده، امکان دسترسی به معیارها و ابزارهای زیر نیز وجود دارد:

  1. شاخص h-index و نمودار h

این شاخص عملکرد دانشمندان را بر اساس انتشارات حرفه‌ای خود و بر اساس تعداد استنادی که هر مقاله دریافت می‌کند، رتبه‌بندی می‌کند. این سنجش بستگی به کمیت (تعداد انتشارات) و همچنین کیفیت (تعداد استنادات) انتشارات دانشگاهی دارد.

  1. ردیاب نمایه استناد[۱۲]

یک جدول قابل تنظیم که شامل تعداد دفعاتی است که هر سند در هر سال انتشار مورد استناد قرار گرفته است.

  1. تجزیه‌وتحلیل برونداد نویسنده[۱۳]

مجموعه‌ای از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل عمیق و بصری که به منظور ارائه تصویری بهتر از تاریخچه انتشارات و تأثیر افراد طراحی‌شده است.

آشنایی با محیط کاربری

پایگاه اسکوپوس از طریق آدرس https://www.scopus.com در دسترس است که برای بهره‌مندی از خدمات آن نیازمند ایجاد حساب و ورود از طریق حساب کاربری است. برای رفع این موضوع شرکت داده‌پردازی تلاش و توسعه (یابش) به آدرس http://yabesh.ir از طریق لینک مشخصی دسترسی رایگان را به این پایگاه فراهم نموده است. با ورود به صفحه اصلی پایگاه در قسمت بالایی صفحه دو منو وجود دارد. همان‌طور که در تصویر ۱ مشاهده می‌شود، منوی اول مربوط به ایجاد حساب و ورود به پایگاه و بهره‌مندی از خدمات Alert است.

تصویر ۱. صفحه جستجوی پایگاه اسکوپوس

منوی دوم شامل گزینه جستجو برای اسناد، گزینه سورس برای جستجوی مجلات، گزینه لیست و گزینه scival می‌باشد که هرکدام در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرند.

  1. scival: در واقع همانند این سایت یک موسسه اطلاعات علمی است که امکان تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر وب با قدرت و انعطاف‌پذیری بی‌نظیر و در سطح جهانی را دارا است و دسترسی همه‌جانبه به عملکرد پژوهشی بیش از ۱۴۰۰۰ موسسه تحقیقاتی و محققان مرتبط آن‌ها از ۲۳۰ کشور در سراسر جهان را فراهم می‌کند. همچنین به محققان اجازه می‌دهد تا عملکرد پژوهشی خود را مشاهده نموده و خود را به وسیله مقایسه با دیگران محک زده، مشارکت‌های استراتژیک را توسعه داده، روندهای تحقیقاتی جدید و در حال ظهور را شناسایی کرده و تحلیل کنند و گزارش‌های متناسب و منحصربه‌فرد ایجاد نمایند. رابط بصری آن به پژوهشگران امکان می‌دهد تا بیش از ۵۰ میلیون رکورد منتشرشده از بیش از ۲۲۰۰۰ مجله از ۵۰۰۰ ناشر در سراسر جهان را فوراً تجزیه‌وتحلیل کند. همچنین قادر است با دستیابی به بیش از ۲۸۰ تریلیون سنجه، به سرعت زمینه را برای تجزیه‌وتحلیل و تجسم داده‌های قدرتمند برای آگاهی از فرآیندهای تصمیم‌گیری فراهم کند.
  2. lists: این گزینه در واقع مکانی است برای ذخیره نتیجه جستجو توسط کاربران، به این صورت که کاربران می‌توانند نتایج جستجوی خود را و در واقع مدارک بازیابی شده با فرمول‌های خاص تعریف شده را به صورت یکجا انتخاب نموده و با انتخاب گزینه افزودن به لیست، این نتایج را در صفحه جداگانه برای انجام تحلیل‌ها داشته باشند. این کار کاربر را از انجام جستجوهای تکراری بی‌نیاز می‌کند.
  3. source: در این گزینه امکان جستجوی مجلات از طریق فیلدهای موضوع، عنوان، ناشر و شاپا وجود دارد و شاخص‌های مختلفی که در تصویر ۲ مشخص است برای هر مجله قابل بررسی است.

تصویر ۲. صفحه نتایج جستجوی مجلات

با کلیک بر روی نام مجله نیز می‌توان مشخصات کامل‌تری از مجله مثل تعداد اسناد آن و شاخص‌های آن را به صورت بصری مشاهده نمود.

     ۴.search: اصلی‌ترین بخش از اسکوپوس در بین منوی نام برده شده بخش جستجو است. همان­طورکه تصویر ۱ نشان می‌دهد در قسمت جستجوی اسکوپوس امکان جستجوی اسناد، نویسندگان،وابستگی سازمانی و جستجوی پیشرفته وجود دارد. همچنین با کلیک بر روی علامت مثبت در کنار بخش انتخاب فیلدهای جستجو امکان بهره‌مندی از عملگرهای بولی AND, OR و AND NOTوجود دارد. برای جستجوی اسناد می‌توان جستجو را بر فیلدهایی نظیر عنوان مقاله، چکیده و کلیدواژه‌ها به صورت مجموع و جداگانه، نویسنده، نویسنده اول، عنوان منبع اصلی، وابستگی به صورت نام، شهر وکشور،حامیان مالی، زبان، شاپا و… محدود کرد. همچنین در قسمتی جداگانه می‌توان نتایج جستجو را در محدوده سال‌های مشخصی و یا چند روز گذشته، نوع منبع مثل کتاب، مقاله، فصلی از کتاب و غیره و به منابع دسترسی آزاد نیز محدود کرد.

در قسمت جستجوی نویسندگان می‌توان نویسنده‌ای خاص را از طریق نام، نام خانوادگی، وابستگی سازمانی و یا شناسه ORCID مورد جستجو قرار داد.

در قسمت جستجوی وابستگی سازمانی نیز می‌توان با استفاده از عملگرهای بولی در فیلدهای نام، شهر و کشور، جستجو را انجام داد.

در قسمت جستجوی پیشرفته برای بسیار خاص کردن نتایج جستجو و ترکیب فیلدها نیاز به نوشتن فرمول هست. همچنین عملگرها و فیلدهای مختلف به صورت کد در نوار کناری سمت راست صفحه موجود هستند که می‌توان با کلیک بر روی آن‌ها عمل فرمول نویسی را آسان‌تر نمود.

برای شروع جستجو ابتدا باید کلمات کلیدی مشخص و شکل مرجح آن‌ها توسط اصطلاح‌نامه‌ها تعیین شود. پس از آن با تعیین فرمول مورد نیاز یا استفاده از عملگرهای مختلف جهت ترکیب کلید واژه‌ها می‌توان جستجو را انجام داد. در صفحه نتایج جستجو چند بخش کلیدی وجود دارد.

تصویر ۳. صفحه نتایج جستجوی اسناد

مطابق تصویر ۳ بخش‌های کلیدی در صفحه نتایج جستجو به این قرار است که کادر ۱ تعداد نتایج جستجو و فرمول مورد استفاده را نشان می‌دهد. کادر ۲ منویی است که با استفاده از آن می‌توان با گزینه Edit به اصلاح فرمول جستجو پرداخت یا با انتخاب گزینه Save نتایج جستجو را در صفحه شخصی کاربر که همان منوی لیست مذکور در قسمت‌های بالاتر بود را ذخیره کرد و یا با استفاده از گزینه‌های دیگر از روند انتشار منابع حوزه موضوعی مذکور، در آینده با خبر شد.

در کادر ۳ می‌توان در بین نتایج جستجوی اول، مجدداً جستجو انجام داد. در کادر ۴ می‌توان جستجو را در بین اسناد موجود، منابع ثانویه و یا پروانه‌های ثبت اختراعات انجام داد. اسناد ثانویه منابعی هستند که در واقع در اسکوپوس نمایه نشده­اند. در کادر ۵ با انتخاب تمام یا تعدادی از نتایج جستجو می‌توان تحلیل‌ها و نمودارهای موجود را مشاهده کرده و در ادامه در تصویر ۴ می‌توان تحلیل‌ها و نمودارها را مشاهده نمود.

تصویر ۴. تحلیل نتایج جستجو

مطابق تصویر بالا مشاهده می‌شود که در صفحه تحلیل نتایج می‌توان تعداد اسناد را به تفکیک سال، روند انتشار اسناد در طول سال‌ها، اسناد هر سال به تفکیک منبع یا سورس آن، تعداد اسناد هر نویسنده یا هر سازمان، تعداد اسناد به تفکیک کشور، نوع منبع، موضوع و حامی مالی مشاهده نمود.

در کادر ۶ می‌توان نتایج را به ترتیب‌های مختلف مثل سال از قدیم به جدید یا جدید به قدیم مرتب نمود. در کادر ۷ می‌توان نتایج جستجو را تماماً و یا تمام نتایج یک صفحه که تعداد آن قابل تنظیم با تعدادهای مشخص تا ۲۰۰ رکورد در هر صفحه است انتخاب نمود و خروجی گرفت. آنچه حائز اهمیت است این است که برای خروجی گرفتن مطابق تصویر ۵ می‌توان نتایج را در قالب‌های معینی خروجی گرفت که معمولاً قالب csv با فرمت اکسل رایج‌تر است و فیلدهای مختلف قابل خروجی گرفتن در تصویر ۵ قابل مشاهده است.

تصویر ۵. خروجی گرفتن از اسکوپوس

باید توجه داشت که برای خروجی گرفتن از اسکوپوس برای تعداد زیاد منابع دو حالت وجود دارد. یا فقط تعداد ۲۰۰۰ رکورد اول را خروجی می‌دهد و یا همه منابع انتخاب شده بیش از ۲۰۰۰ رکورد را به آدرس ایمیل کاربر ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که در روش دوم فقط فیلدهای خاصی که شامل اطلاعات استنادی است قابل ارسال است و امکان استفاده از دیگر فیلدها وجود ندارد. ضمن اینکه اطلاعات به صورت لینکی به آدرس ایمیل ارسال می‌شود که برای استفاده نیاز به ورود با حساب کاربری است.

گزینه دانلود در کادر ۷ به این صورت عمل می‌کند که تا ۵۰ مدرک که دسترسی آزاد برای آن‌ها فراهم است را به صورت یکجا دانلود می‌کند و فایل پی‌دی‌اف مدرک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین به وسیله گزینه‌های کادر ۷ می‌توان یک دید کلی نسبت به استنادها داشت. لازم به ذکر است که اگر تعداد مدارک انتخاب شده بسیار بالا باشد نتایج ایمیل می‌شود. همچنین فقط بازه ۱۵ ساله برای مشاهده میزان استنادات مدارک انتخاب شده قابل مشاهده است.

از طرفی دیگر می‌توان با انتخاب گزینه cited by منابعی که به مدارک انتخابی موردنظر استناد نموده‌اند را مشاهده نمود. با استفاده از گزینه add to list می‌توان نتایج را برای استفاده‌های بعدی در صفحه‌ای جداگانه ذخیره نمود. در کادر مذکور دو گزینه دیگر به‌صورت سه نقطه وجود دارد که شامل view references و creat bibliography می‌باشد.

اولی منابع به کار رفته در نتایج بازیابی شده را نشان می دهد و در واقع فهرست مندرجات نتایج بازیابی شده است. گزینه دوم نتایج جستجو را به صورت اطلاعات کتابشناختی در قالب متن یا اچ تی ام ال و استانداردهایی نظیر APA ذخیره می‌نماید. نهایتاً در آخر کادر ۷ می‌توان نتایج را به صورت اطلاعات کتابشناختی و با محدودیت ۲۰۰ عدد پرینت گرفت، ایمیل کرد و یا در قالب پی‌دی‌اف ذخیره نمود.

کادر ۸ مخصوص فیلتر کردن نتایج جستجو در فیلدهای خاصی نظیر سال، نویسنده، موضوع و غیره است. یکی از کاربردهای این بخش مربوط به زمانی است که نتایج جستجو بسیار زیاد باشد و برای تحلیل نیاز به ذخیره تمامی آن‌ها باشد. با توجه به اینکه در هر بار فقط ۲۰۰۰ خروجی می‌توان گرفت، با اعمال این محدودیت‌ها می‌توان تعداد را محدود کرد و اقدام به گرفتن خروجی نمود.

نهایتاً کادر ۹ نتایج بازیابی شده را نشان می‌دهد که شامل عنوان، نویسنده، سال، منبع و استنادات می‌باشد. همچنین برای هر منبع می‌توان چکیده و منابع مرتبط با آن منبع را مشاهده نمود و یا آن منبع را در صفحه ناشر مربوطه مشاهده کرد. لازم به ذکر است که عنوان، نویسنده و منبع هر رکورد به صورت هایپر لینک است که با کلیک بر هر کدام می‌توان جزئیات مربوط را مشاهده نمود.

 مثلاً با کلیک بر روی عنوان صفحه‌ای باز می‌شود که شامل اطلاعات مدرک موردنظر است، اطلاعاتی نظیر وضعیت نشر، عنوان، نویسندگان، وابستگی سازمانی، چکیده، کلیدواژه‌های نویسنده و نمایه‌ای پایگاه، اطلاعات حامی مالی، حوزه موضوعی، فهرست منابع و همچنین شاخص‌های سطح مقاله نظیر میزان مطالعه و یا توییت و غیره که توسط PlumX Metrics محاسبه می‌شود.

از طرفی با کلیک بر روی نام نویسنده (که همانند جستجو از طریق نام نویسنده است که جزء منوی اصلی جستجوی اسکوپوس است) می‌توان اطلاعاتی نظیر وابستگی (های) سازمانی، شکل‌های مختلف نام نویسنده، میزان اسناد، هم نویسندگی‌ها و مشارکت با دیگر نویسندگان، تعداد استنادات و شاخص اچ نویسنده و غیره را مشاهده نمود. تصویر ۶ صفحه اطلاعات یک نویسنده را نشان می‌دهد.

تصویر ۶. صفحه مربوط به جستجوی نویسنده

نهایتاً با کلیک بر روی نام منبع هر رکود می‌توان صفحه جزئیات آن منبع که معمولاً مجله است را مشاهده نمود. این جزئیات شامل اطلاعات نشر، تعداد اسناد و میزان شاخص‌های مختلف مجله که اسکوپوس مورد پوشش قرار داده است، می‌باشد.

 در پایان آنچه از منوی اصلی باقی می‌ماند جستجوی AFFILIATION می‌باشد. در واقع با جستجوی نام سازمان موردنظر می‌توان اطلاعاتی نظیر آدرس و اطلاعات شناسایی، دیگر اشکال نام، تعداد اسناد به تفکیک موضوعات مورد پوشش، مشارکت‌های علمی و غیره را مشاهده نمود.

نام پایگاه اسکوپوس
آدرس دسترسی https://www.scopus.com
انواع اطلاعات فراداده‌های کتابشناختی+شاخص‌های استنادی
(از مقالات مجلات معتبر از نظر اسکوپوس، کتاب، کنفرانس و…)
نوع متن فقط فراداده
حوزه موضوعی تمام حوزه‌ها
زیرشاخه‌های موضوعی تمام حوزه‌ها
تعداد رکوردهای تحت پوشش نزدیک به ۱ میلیون رکورد
پوشش مطالب از سال ۱۷۸۸
صاحب امتیاز شرکت الزویر
سال تأسیس ۱۹۹۶
نوع دسترسی مبتنی بر حق اشتراک
توجه شود بخش جستجوی پروفایل نویسنده و اطلاعات مربوط به شاخص‌های مجلات (سورس) رایگان است
زبان مطالب فارسی
کلیدواژه‌ها پایگاه اطلاعاتی، پایگاه اطلاعاتی فارسی، پایگاه فراداده،

فراداده، پیشینه پژوهش، ابزار پژوهش، پژوهش، فراداده کتابشناختی، شاخص استناد

تاریخ گردآوری مشخصات ۱۳۹۹/۳/۱

پانویس ها:

[۱]. Journal level metrics

[۲]. CiteScore

[۳]. SCImago )SJR)

[۴]. Source-Normalized Impact per Paper)SNIP)

[۵]. Article-level metrics )ALMs)

[۶]. Usage

[۷]. Capture

[۸]. Mentions

[۹]. Social media

[۱۰]. Citations

[۱۱]. Author level metrics

[۱۲]. Citation overview tracker

[۱۳]. Analyze author output

منبع: https://www.scopus.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *