اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازی امنیت متعالیه برگزار شد.


اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازی امنیت متعالیه در روز پنج‌شنبه سوم خرداد ۱۳۹۷ برگزار گردید. در این اجلاسیه که با حضور ناقدین محترم آقایان دکتر محمد ستوده و دکتر قیصری و داوران محترم حجج اسلام آقایان دکتر پارسانیا، دکتر میراحمدی و آقای دکتر علی‌رضا صدرا برگزار گردید، حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر نجف لک‌زایی به ارایه نظریه امنیت متعالیه پرداختند. دبیری علمی جلسه را آقای دکتر رجبعلی اسفندیار به عهده داشتند.

اجلاسیه اول این کرسی نظریه‌پردازی در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۳۹۶ برگزار گردید که نتیجه آن تدوین نظریه به عنوان یک مقاله و برگزاری جلسه دوم اجلاسیه با حضور ناقدین و داوران بود.

اجلاسیه دوم در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ در یک جلسه اختصاص با حضور داوران و ناقدین برگزار گردید و در این جلسه ناقدین محترم و داوران پرسش‌های خود را مطرح و در یک گفت‌وگوی تفصیلی مباحث حول محور این نظر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه مقرر گردید پس از انجام اصلاحات خواسته شده اجلاسیه نهایی برگزار گردد.

در اجلاسیه نهایی این نشست که در حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن غدیر مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید، دکتر لک‌زایی با اشاره به این که این نظر حاصل دوازده سال تلاش علمی ایشان در این حوزه است، تأکید نمودند که آن را در قالب‌های مختلف ارایه کرده است و در این جلسه نیز از یک قالب ابتکاری در شیوه ارایه نظریه بهره گرفته است و آن را ارایه می‌کند. ایشان با استفاده از الگوی علل اربعه در فلسفه اسلامی به تبیین نظریه امنیت متعالیه پرداختند و پس از بیان بنیادهای نظریه امنیت متعالیه، این نظریه را براساس روش علل اربعه توضیح دادند.

به گفته دکتر لک زایی، به نظر فلاسفه، هر امر حادثی نیازمند چهار علت است: علت مادی، صوری، فاعلی و غایی. به یک معنا وقتی از پدیده ای که نبوده است و بوجود آمده است، پرسش می کنیم، در واقع از این چهار علت سوال کرده ایم. از این منظر هرگاه از امنیت پرس و جو کنیم، چهار پرسش زیر مدنظر است: ۱. علت مادی امنیت چیست؟ ۲. علت صوری امنیت چیست؟ ۳. علت فاعلی امنیت چیست؟ و ۴. علت غایی امنیت چیست؟ برای این که پرسش های فلسفی مذکور، به ادبیات رایج در متون امنیتی نزدیک شود، می توانیم این پرسش ها را به این شکل نیز مطرح کنیم: الف: پرسش های علت مادی: ۱.مبانی امنیت چیست؟ ۲. منابع تولید امنیت چیست؟ ب: پرسش های علت صوری: ۱. سطوح امنیت چیست؟ ۲. انواع امنیت چیست؟ ج: پرسش های علت فاعلی: ۱. افراد و کارگزارانی که شایستگی دارند تولید و حفاظت از امنیت به آنها سپرده شود چه شرایطی دارند؟ ۲. نهادها و سازمان هایی که شایستگی دارند تولید و حفاظت از امنیت به آنها سپرده شود چه شرایطی دارند؟ د: پرسش های علت غایی: ۱.مرجع امنیت چیست؟ ۲.  هدف از تولید امنیت چیست؟

ناقدین محترم پس از ارایه نظریه پرسش‌های خود را مطرح نمودند و پس از آن از داوران محترم خواسته شد مطالب خود را در قالب پرسش از نظریه‌پرداز بیان کنند. هم‌چنین از دو نفر از حاضرین در جلسه نیز خواسته شد که پرسش‌های خود را مطرح نمایند.

پس از پرسش‌های مطرح شده نظریه‌پرداز محترم در یک تبیین جدید به سیر دستیابی خود به نظریه اشاره کردند و در لابه‌لای این بحث به تمامی پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند.

هیأت داوران براساس نحوه ارایه نظریه از سوی نظریه‌پرداز محترم و پس از استماع نظر ناقدان، کفایت برگزاری اجلاسیه نهایی را اعلام داشته و مقرر نمودند پس از انجام اصلاحات لازم در متن مکتوب، جلسه داوران تشکیل و امتیازدهی نهایی صورت گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *