جناب آقای حکیم باشی حیات دوباره پژوهش های قرآنی را مرهون استبصار حوزه های علمیه و زحمات اساتیدی همچون علامه طباطبایی و آیت الله معرفت دانست و گفت: برای پیشگیری از آسیب های عرصه پژوهش باید دفتر تبلیغات اسلامی به این پژوهش ها جهت دهی کند.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی،، حسن حکیم باشی، عضو هیأت علمی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های قرآنی، در حاشیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات که در مرکز همایش های غدیر برگزار شده است، با بیان این که قرآن پژوهی بعد از انقلاب اسلامی در ایران و حوزه های شیعه تولدی دوباره داشته است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی از یک جهت بازگشت دوباره امت به ارزش ها و معارف قرآنی است ولی من مستبصر شدن حوزه های علمیه را دلیل شکوفایی و حیات مجدد قرآن می دانم.

وی با اشاره به رنج ها و زحمات اساتیدی همچون آیت الله معرفت در زمینه علوم قرآنی خاطرنشان کرد: آیت الله معرفت که مشهد می آمدند مباحث قرآن پژوهی را متأثر از تفکرات اهل سنت می دانستند زیرا پژوهش قرآنی در حوزه های علمیه یا متروک و مهجور بود و یا متهم و منفی و زحمات این اساتید بود که امروزه پژوهش های قرآنی به این شکوفایی رسیده است.

استاد حکیم باشی نقش مطبوعات قرآنی را در کنار مکتوبات قرآنی بسیار پر رنگ دانست و اظهار داشت: دفتر تبلیغات از پیشگامان قرآن پژوهی در قالب نشریه و مطبوعه است و مجله پژوهش های قرآنی چند تا از ترین ها در این حوزه را به خود اختصاص داده است و ویژگی خاص این مجله این است که هر شماره این مجله ویژه یک موضوع خاص است.

وی با بیان این که هیچ مجله و نشریه قرآن پژوهی در جهان اسلام پیدا نمی شود که هر شماره به یک موضوع اختصاص داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای مثال در سال ۸۰ این مجله ۴ شماره مخصوص زن در قرآن داشته است و ۳ شماره خانواده در قرآن و ۲ شماره هم حجاب در قران داشته است که این ۷ شماره در مجموع یک کتاب ۱۰۰۰ صفحه ای در رابطه با موضوع قرآن و زن شد.

عضو هیأت علمی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های قرآنی با بیان این که مجله پژوهش های قرآنی از سال ۷۴ شروع به کار کرده است، ابراز داشت: ویژگی موضوعی بودن سبب شد که هر شماره این مجله به عنوان یک منبع پایدار در آن موضوع مطرح شود.

وی با بیان این که امروز از نظر کمی پژوهش های قرانی زیاد شده است، گفت: امروز مراکز قرآن پژوهی زیاد شده است و نشریات قرانی بسیار متکثر شده است ولی کیفیت این پژوهش ها پایین آمده است ولی به طور کلی بنده پژوهش قرآنی را در ایران مرهون زحمات استاد بلاغی، علامه طباطبایی، استاد معرفت و دفتر تبلیغات اسلامی می دانم.

بیان آسیب های پژوهش قرآنی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب های پژوهش در قرآن اظهار داشت: ابتذال در عرصه پژوهش های قرانی، مهجوریت نوین قران در پژوهشهای قرآنی، محافظه کاری ها، جمود و تحجر و تسلیم بودن در برابر فشار اندیشه های نو، هدف های نا مقدس به جای رسالت محوری، روز مرگی به جای مسأله محوری آسیب هایی است که عرصه قرآن پژوهی را تهدید می کند و دفتر تبلیغات و پژوهشگاه علوم باید کاروان قرآن پژوهی را در کشور راهبری و هدایت کند تا از آسیب ها در امان باشد.

وی با بیان این که از حوزه و دانشگاه برای گرفتن ایده و تعیین عنوان پایان نامه بسیار به ما مراجعه می شود، ابراز کرد: متأسفانه ما سرپایی چیزی می گوییم و می روند و این فرصت ها و تلاش ها در این مسیر به هدر می رود در حالی که اگر ما برای علاقه مندان مطالب را به خوبی موضوع شناسی کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم خواهیم توانست تلاش های قرآنی در کشور را جهت دهی کنیم.

باید ارتباطات میان مراکز پژوهشی در کشور بیشتر شود

عضو هیأت علمی فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های قرآنی با اشاره به موازی کاری ها در عرصه قرآن پژوهی در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید ارتباطات میان مؤسسه های پژوهشی در کشور بیشتر شود و از طرف دیگر بازخورد نشریاتی که منتشر می شود را ارزیابی کنیم تا بتوانیم بهتر عمل کنیم.

گلایه آقای حکیم باشی از شیوه نقد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

وی با گلایه از حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی اظهار داشت: ایشان گاهی شده که در جمع ۵۰۰ نفری طلاب و دانشجویان مشهد در حد هو کردن از ما انتقاد می کنند و شده که اسم من را هم برده اند که «حکیم باشی مجله ای دارد در دفتر تبلیغات که حتی ده نفر هم آن را نمی شناسند» و این گونه ما را مورد نقد قرار می دهند.

استاد حکیم باشی با بیان این که بعد از گرفتن رده علمی پژوهشی برای مجله پژوهشهای قرآنی تا کنون ۱۰ جلد از این نشریه را به چاپ رسانده ایم، افزود: سعی کردیم هرگز از سطح تخصصی این مجله نکاهیم و به مدد همت و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی قم این مسیر را ادامه خواهیم داد.

گفتنی است مجله پژوهش های قرآنی تحت نظر پژوهش گاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم شعبه مشهد در دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات عنوان مجله برتر را به خود اختصاص داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *