لزوم کوشش همه جانبه برای سازگار جلوه دادن عناصر و مؤلفه های هویت ایرانی و دینی


رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برای انتقال ارزش‌ های دفاع مقدس باید برای همساز و سازگار جلوه دادن عناصر و مؤلفه‌های هویت ایرانی و دینی کوششی همه‌جانبه صورت گیرد، چراکه این مبحث یکی از عوامل مهم پیروزی و رشادت‌های رزمندگان ما در جنگ بود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در مراسم بزرگداشت «هفته دفاع مقدس» ضمن گرامیداشت این ایام اظهار کرد: ما باید پیش از برگزاری چنین مراسمی، به هدف از برگزاری آنها بیندیشیم. آیا برگزاری این مراسم فقط نوعی امر متعارف و عادت است یا اینکه می‌تواند هدفی فراتر از آن داشته باشد؟  

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم برای پاسخ به این سؤال با استناد به حدیثی از امام علی (ع) « بقیهالسیف ابقا عدداً و اکثراً ولدا»، گفت: هدف از برگزاری هفته دفاع مقدس افزایش دایره مخاطبان است تا ارزش‌های دفاع مقدس شناسانده و تداوم یابد و به نسل‌های بعد منتقل شود.

قبادی با ابراز تاسف از اینکه بر اساس آمار و ارقام به‌دست آمده از یونسکو، ایران به عنوان کشور فرار مغزها شناخته شده است، گفت: با برگزاری نشست‌های بیشتر  در این حوزه، می‌توان ارزش‌های دفاع مقدس را  بیشتر به نسل‌های جوان‌تر شناساند و به نسل‌های بعد منتقل کرد.

وی افزود: جنگ بخشی از واقعیت سرزمین‌مان است و موجب پیدایش ادبیاتی، هم به معنای عام و هم به معنای خاص شده است. با نگاه فرهنگی می‌توانیم نحوه استدلال خود را برای نسل‌های فردا متحول کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه، پیشنهادهایی برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و تداوم آن مطرح کرد و گفت: اولین پیشنهاد من این است که دست‌اندرکاران دفاع مقدس باید از گفتمان درون متنی خارج شوند تا همه افراد و اقشاری که در جنگ شرکت داشتند را بشناسیم و از ارزش‌های آنها و جنگ، آگاهی یابیم و دانسته‌های خود را به مخاطبان انتقال دهیم. دوم اینکه تحلیل فرهنگی از جنگ می‌تواند یکی دیگر از عوامل تداوم ارزش‌های جنگ و دفاع مقدس باشد و در این راستا تاریخ، تمدن و اسطوره‌های کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد. سومین پیشنهاد، کوشش همه‌جانبه برای همساز و سازگار جلوه دادن عناصر و مولفه‌های هویت ایرانی و دینی است که یکی از عوامل مهم پیروزی و رشادت‌های رزمندگان ما در جنگ بود.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، قبادی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر این نکته که برای ما جنگ موجب تلائم و پیوند بیشتر آیین و رسوم شده است، گفت: احترام به رزمندگان، احترام به شرف ایرانی است؛ احترام به جانبازان، احترام به عزت ایران است و فروتنی در مقابل شهیدان این سرزمین، فروتنی در مقابل شرف و عزت هر مسلمان است. این‌ها جزئی از واقعیت‌های سرزمین ماست و باید بتوانیم آنها را بیشتر بازکاوی کنیم و به نسل‌های جوان و دانشجویان امروزی بشناسانیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *