“منشور نقد حوزه خراسان” اتمام حجت با همه کسانی است که می خواهند وارد مقوله نقد شوند.


دکتر سیدمجید ظهیری: “منشور نقد حوزه خراسان” اعلامی از سوی مدیر محترم حوزه، اتمام حجت با همه کسانی است که می خواهند وارد مقوله نقد شوند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدمجید ظهیری مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر طرح و برنامه و فناوری حوزه علمیه خراسان در گفتگو با روابط عمومی حوزه علمیه خراسان در خصوص نامه ای که چندی پیش از سوی مدیر محترم این حوزه خطاب به جریان های نقد حوزه منتشر شد و سوالاتی را در اذهان طلاب گرامی و اساتید معزز مطرح کرد که آیا این نامه انحصار در یک جریان یا شخص خاص دارد، گفت: یکی از طلاب محترم سوالی از مدیر حوزه خود پرسیده بود که ایشان طبق معمول که برای ما الگوی صادق پاسخگویی هستند، صادقانه و مسئولانه پاسخ دادند و چارچوب و اصول نقد را که کاملا مطابق و برخاسته از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مد ظله العالی) بود بیان نمودند.

مدیر طرح و برنامه و فناوری حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه آنچه مدیر محترم حوزه، حضرت آیت الله عاملی (حفظه الله) در آن نامه بیان فرمودند، منشور نقد در حوزه می باشد که چارچوب انتقاد و نقدپذیری را به روشنی بیان نموده است، افزود: این منشور چنانچه از معظم له استفسار شد، اتمام حجت با جریان هایی است که میان نقد و لجن پراکنی و میان آسیب شناسی و سیاه نمایی تفکیک نمی کنند. در هیچ قسمتی از منشور نقد حوزه رسمیت شناختن فرد یا گروه و جریانی وجود ندارد و هیچ تاییدی بر عملکرد گذشته و حال هیچ کس نیست.

دکتر ظهیری در پاسخ به این موضوع که برخی از افراد منشور نقد حوزه را تایید خود و به رسمیت شناسی خودشان از سوی مدیر حوزه اعلام نموده اند، تشریح کرد: پیش از این هم در گفتگویی در کوران انتخابات عرض کردم، مهمترین دست آورد حوزه انقلابی و تحولی خراسان به فضل الهی و با تلاش جهادی و درایت کم نظیر حضرات اساتید، دبیر محترم شورای عالی، حجت الاسلام والمسلمین فرزانه(زید عزه) و جناب حاج آقای عاملی، مدیر محترم حوزه(زید عزه) به دست آمده است، وحدت و انسجام ارزشمند ارکان حوزه است و در همانجا عرض کردم که هر آنچه خلاف این وحدت حرکت کند و دنبال هضم حوزه در یک جریان خاص باشد، ولو این جریان، نقاط قوت بسیاری هم داشته باشد یا مثلا مورد پسند من نوعی به عنوان اقل خادمین به سربازان امام زمان(عج) باشد، به هر حال مورد تامل جدی دو بزرگواری قرار خواهد گرفت که رهبر معظم انقلاب، سکان هدایت کشتی عظیم حوزه خراسان را به ید با کفایت ایشان داده است.

وی با اشاره به اینکه در واپسین روزهای سال ۹۸ اقتدار و هماهنگی حوزه علمیه خراسان را در چارچوبی مهرورزانه و با سعه صدر پدرانه در مرکز مدیریت شاهد بودیم، ادامه داد: در اینجا نیز عرض می کنم، منشور نقد حوزه خراسان اعلامی از سوی مدیر محترم حوزه نه تنها تایید یا به رسمیت شناسی هیچ فرد یا جریانی نیست بلکه اتمام حجت با همه کسانی است که می خواهند وارد مقوله نقد شوند.

مدیر طرح و برنامه و فناوری حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه هر فرد، گروه یا جریانی که مطابق این منشور عمل کند دستور مدیر معزز حوزه است که قدر آن را دانسته و صمیمانه از آن استقبال کنیم، تاکید کرد: در این آغازین روزهای سال ۹۹ نیز عرض می کنم، فرد، گروه یا جریانی که بخواهد از موضوع نقد و مطالبات به حق سربازان امام زمان(عج) استفاده سوء نماید و آن را دست‌مایه انحصار طلبی ها، معاملات شخصی، باندبازی ها و سهم خواهی های خود بکند و از سعه صدر این بزرگواران سوء استفاده نماید برداشت حقیر این است که به زودی با اقتداری انقلابی مواجه خواهند شد.

دکتر ظهیری در پاسخ به این سوال که «کانال ها و سایت های با موضوع نقد حوزه رو به تزاید است تحلیل شما از این موضوع چیست؟»، تصریح کرد: نمی توانم جمله کلیشه ای به فال نیک می گیرم را بگویم. واقع این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی و ریشه آن که حوزه های انقلابی است دشمن فراوان دارد و فضای مجازی ویژگی های خاص خود را دارد. یکی از ویژگی های آن، این است که نمی توان روی مخاطبان که چه کسانی هستند کنترل کامل داشت. لذا باید با احتیاط عمل کرد. الان آنچه من می بینم خیلی جالب نیست. از نظر حقیر دستور همان است که مدیریت معظم فرمودند و همه باید در آن چارچوب گام بردارند.

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی، در پایان این گفتگو خطاب به افرادی که خارج از منشور نقد حوزه، سخن پراکنی می کنند، گفت: توصیه دوستانه حقیر به ایشان این است که قدر فرصتی که مدیریت محترم حوزه به آنها داده است را بدانند و وارد چارچوب معقول و مشروع منشور نقد اعلامی از سوی مدیر محترم حوزه شوند و کمک کنند که ضعف ها و آسیب ها را شناسایی کنیم و قوت ها و فرصت ها را نیز معرفی نماییم و در سال ۹۹ از همه جریان های انتقادی، جبهه ای بسازیم که سازندگی نقد را به همگان نشان دهد و رضایت رهبری عزیز که یقینا رضایت حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود را فراهم نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *