اطلاعات

_
  • ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجید میردامادی
  • دبیر علمی: علی ابوترابی
  • زمان:پنج شنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_

معرفی برنامه

_

هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی
✅ رابطه اعتباریات و حقایق از منظر علامه طباطبایی(ره)
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجید میردامادی
👤 دبیر علمی: علی ابوترابی
زمان: پنج شنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰

هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی

نشست تخصصی رابطه اعتباریات و حقایق از منظر علامه طباطبایی(ره) برگزار گردید

هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی با عنوان نشست تخصصی رابطه اعتباریات و حقایق از منظر علامه طباطبایی(ره) به همت اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست تخصصی رابطه اعتباریات و حقایق از منظر علامه طباطبایی(ره) با ارائه حجت الاسلام سیدمجید میردامادی و دبیری علمی علی ابوترابی و با مشارکت اداره کل پژوهش دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مجمع عالی حکمت خراسان، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، جامعه المصطفی و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

ابوترابی با اشاره به این نکته که نظریه اعتباریات یکی از مسائل مهم فلسفه معاصر اسلامی می باشد که توسط علامه طباطبایی مطرح شده و یکی از ابداعات فلسفی ایشان به شمار می آید گفت: قطعا این نظریه برای حل بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کاربرد دارد و می تواند در حوزه عملی مورد بهره برداری فراوان قرار گیرد.

 وی گفت: آفرینش اعتباریات به مرور زمان صورت گرفته و تنوع و تکثر پیدا کرده است و بحث جامعه امروز و مسائل مختلف از نگاه عالمانه و دور علامه دانست. که باید برای قشر حوزه و خصوصا دانشگاه و جوانان در این دو فضای علمی تبیین شود.   

در ادامه میردامادی با ارائه موضوع رابطه اعتباریات و حقایق از منظر علامه طباطبایی گفت: مقصود از حقایق در این بحث هر نوع عینیت و واقعیت اعم از ذهن و عین است و با ارائه چند سوال مانند آیا اعتباریات عقلی، فلسفی و منطقی با حقایق ارتباط دارد و پیرامون همین اعتبارات مسائلی را می توان مطرح کرد و پاسخ داد.

وی با اشاره به بحث اعتبارات از منظر علامه طباطبایی افزود: اقسامی را  که به معانی مختلف استعمال شده است را با عنوان اعتبارات فلسفی، اعتبارات منطقی، اعتبار ماهیت به شرط شی، اعتباربه شرط لا و اعتبارلا به شرط، اعتباربه معنای صفات اضافی حق تعالی، اعتبار به معنای اضافه، اعتبار به معنای حجیت و …. می توان بیان نمود. همچنین علامه طباطبایی تقسیم خوبی دارد، اعتبارات لفظی و معنوی و اعتبارات به معنی الاعم و معنی الاخص است. اعتبارات را در مقابل با حقایق بیان می کند.

در پایان استادیار جامعه المصطفی العالمیه گفت: علامه طباطبایی در نهایه الحکمه می فرمایند: مفهوم حقیقی همان ماهیت است. این مفهوم در بدایه الحکمه، در کتاب الولایه، رسائل سبعه و در اسفار نیز آمده است.

_

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *