اطلاعات

_
  • ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر نوایی
  • دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی
  • زمان: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_

معرفی برنامه

_

🔰جنبش نرم افزاری علوم عقلی

⬅️ فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه چهارم)

🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر نوایی

📒دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی

📅زمان: یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲

هفدهمین نشست  از سلسله نشست های جنبش نرم افزاری علوم عقلی برگزارگردید؛

نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام

قدرت در فقه توانایی انجام فعل الهی است که شرط تکلیف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، هفدهمین نشست تخصصی « فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه چهارم ) » به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست نصرآبادی خلاصه ای از سه نشست گذشته را بیان نمود.

در ادامه حجت الاسلام نوایی به مفهوم شناسی قدرت اشاره نمود و گفت: پرسش از ماهیت قدرت به دلیل همه جانبه بودن و به دلیل گستره وسیع آن در علومی  هم چون جامعه شناسی و.. توجه شده است. در اسلام نیز به مقوله قدرت توجه خاصی شده است. در تعریف جامع  قدرت باید از مسائل و صور تجربی بگذریم، همیشه در تاریخ از قدرت سوء استفاده شده است.

وی افزود: ما باید قدرت را به صورت فطری و یک امر حقیقی در نظر بگیریم که یک امر پاک است، قدرت ذاتا یک امر الهی است، ماهیت ارزشی و ربانی دارد. بنابراین ما تفسیرهای لیبرال و توتالیتر از قدرت را کافی نمی دانیم. در تفکر اسلامی قدرت جنس الهی دارد، براساس تفکر اسلامی قدرت گرایش بر پاکی دارد .

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بنابراین ما با آن روند تجربی و محسوس که در تاریخ عمل شده است که می گوید قدرت استفاده از ابزار سلطه در راستای اهداف خود را قبول نداریم. قدرت داشتن ظرفیت برای انجام فعل در حد توان و مقدور خود است.

حجت الاسلام نوایی افزود: در فقه اسلامی قدرت به معنای توانایی انجام امر و توانایی انجام فعل است. در آیات فراوان به کسب قدرت اشاره شده است مانند آیه « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم» و آیات دیگر…. بنابراین قدرت در فقه توانایی انجام فعل الهی است که شرط تکلیف است.

وی در خصوص قدرت در کلام شیعی گفت: در کلام شیعی قدرت بر اساس تعریف شیخ مفید عبارت است از امکانی برای اراده وجود دارد که اگر بخواهد انجام میدهد و اگر نخواهد انجام نمی دهد.

استاد حوزه و دانشگاه به روابط قدرت با مفاهیم پایه اشاره نمود و گفت: رابطه قدرت با مفاهیم پایه مربوط به فهم و جهان بینی، اراده، اختیار، دین، علم و دانش و آگاهی است.

_

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *