پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در برگزاری کرسی های ترویجی در ایران سرآمد است.


پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت امنای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صبح روز شنبه ۲۵ آذر در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه حوزه علمیه امروز در عرصه پژوهش خیلی با گذشته فرق کرده گفت: امروز شاهد شکوفایی پژوهشگران جوان هستیم که فرایند آن انواع جشنواره است.


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز شنبه ۲۵ آذر در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه حوزه علمیه امروز در عرصه پژوهش خیلی با گذشته فرق کرده گفت: امروز شاهد شکوفایی پژوهشگران جوان هستیم که فرایند آن انواع جشنواره است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اکنون شاهد پژوهش های خوبی در موضوعات مختلف می باشیم که معلول تعامل حوزه و دانشگاه است. دانشگاه راه تعامل با حوزه را باز کرده و حوزویان وارد دانشگاه شده اند که این یک عامل موفقیت است.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: عامل دوم موفقیت تعامل و مدیریت دفتر تبلیغات است و اگر دفتر این بلوغ را پیدا می کند که نگاه مسئله محور به مسائل داشته باشد، نباید از تلاش گذشتگان به راحتی گذشت؛ تنها تلاش خودمان را نبینیم. ما سر سفره تلاش پژوهشگران گذشته نشسته ایم. دراین موفقیت همه نقش دارند.

این استاد حوزه ادامه داد: ما تنها نیستیم که در جبهه فرهنگی قرار داریم و همه با اخلاص در حال تلاش هستند تا شاهد آثار بهتر و تولید محتوای بهتر باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که برای آینده نگری هفت پیشنهاد دارم  گفت: پیشنهاد اول این است، اگر چه دفتر تبلیغات در حوزه پژوهش نخبگانی موفق بوده است و توانسته تعامل خوبی با نخبگان علمی داشته باشد، اما در شرایط کنونی باید نیازهای عمومی و اجتماعی را شناسایی کرد و در این عرصه پژوهش هایی انجام داد و باید  پژوهش ها را به این  سمت و سو پیش برد مانند طلاق که از جمله این مسائل است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پیشنهاد دوم تعامل حوزه و دانشگاه است. در کارهای پژوهشی تعامل، علت محدثه نیست، بلکه باید مبقیه باشد چون در حال حاضر درحوزه پژوهش های مختلفی صورت می  گیرد و اگر تعامل نباشد، نمی توان همه ابعاد موضوع واحدی را کشف کرد.

وی افزود: پیشنهاد سوم مسئله انتقال و ترویج تعامل با نخبگان حوزوی و غیر حوزوی است. خیلی از نخبگان غیر حوزوی نمی دانند در حوزه چه خبر است و فکر می کنند حوزه الان همان حوزه ۳۰ سال  گذشته است؛ نتوانسته ایم اندیشه حوزه را به غیر حوزوی منتقل کنیم؛ بعُد  ترویج در خود قم ضعیف است و این مسئله به مراتب در غیر قم وضع بدتری دارد. در جهان وقتی می گویند اسلام شناس، تنها اسم یک حوزوی و چندین آلمانی را نام می برند، این نشان می دهد نتوانسته ایم در حوزه تعامل نخبگانی غیر حوزوی قدم درستی برداریم. بنابراین به اندازه ای که تولید اندیشه می کنیم باید به فکر ترویج اندیشه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: نکته چهارم اینکه باید پژوهشها تخصصی شود. افراد متخصص در موضوعات خاصی متخصص باشند گروهی باید در حوزه جریانات فکری جامعه پژوهش کنند.

این استاد حوزه ودانشگاه عنوان کرد: باید پژوهشگاه در موضوعات خاصی راه اندازی شود و پژوهشها کاملا تخصصی شود.

وی افزود: نکته دیگر تاکید بر کرسی های نظریه پردازی است. در حال حاضر اصل باید برگزاری کرسی نظریه پردازی باشد و بتوانیم حداقل ده کرسی نظریه پردازی در ماه و یا سال برگزار کنیم، باید کاری کرد تا نظریات و تئوریها ارائه و ثبت شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: پیشنهاد ششم فضای مجازی است. افرادی در کشور هستند که دارای تفکرات ضد دینی هستند و کانالهایی دارند واندیشه را منتقل می کنند؛ چرا دفتر تبلیغات کانال خاص فرهنگی ندارد. الان در عرصه ای هستیم که به صورت های مختلف علیه دین حرف در فضای مجازی تولید می شود، ولی در فضای مجازی نیروهای فرهنگی جایگاهی ندارند. چرا باید این گونه باشد. مهم در شرایط کنونی نشر اندیشه است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نکته دیگر تربیت محقق و متخصص در موضوعات دینی و اسلامی و سایر موضوعات مختلف است. این تربیت نیاز نیست حتما حوزوی باشد غیرحوزوی هم می تواند باشد. باید به سمتی پیش رفت تا افرادی در حوزه اسلامی ساز علوم انسانی تربیت شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *