هفتاد و سومین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایدۀ علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد؛

کرسی ترویجی الزامات و چالش های به کارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایع دستی

وحید شریفی: بهره‌مندی از ظرفیت‌‌‌‌های اجتماعی و توانمندی‌های ملی در حوزه تولید صنایع‌دستی در عصر کنونی نیازمند استفاده از روش‌های تولیدی نوین و متناسب با پیشرفت فناوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، هفتاد و سومین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با موضوع الزامات و چالش های به کارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایع دستی با ارائه وحید شریفی، پژوهشگر مدیریت فناوری اطلاعات و نقد سیدمحسن میرسندسی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیری علمی اویس استادی کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی توسط اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در محل پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.

در ابتدای این کرسی، شریفی گفت: بهره‌مندی از ظرفیت‌‌‌‌های اجتماعی و توانمندی‌های ملی در حوزه تولید صنایع‌دستی در عصر کنونی نیازمند استفاده از روش‌های تولیدی نوین و متناسب با پیشرفت فناوری است، در این راستا پدیده نوظهور تولید اجتماعی به‌عنوان یک اکوسیستم تولیدی جدید است که به فنّاوری‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجتماعی مجهز شده است.

وی افزود: هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات و چالش‌‌های به‌کارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایع‌دستی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام‌شده و راهبرد آن نظریه‌پردازی داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده (گلیزری) است.

پژوهشگر مدیریت فناوری اطلاعات گفت: ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بوده و به‌منظور گردآوری اطلاعات، با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با ۱۲ نفر از خبرگان حوزه صنایع‌دستی و فناوری اطلاعات، مصاحبه انجام شد. در راستای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها در این پژوهش، از بسته ی نرم‌افزاری مکس.کیو.دی.ای نسخه ی ۱۰ استفاده‌شده است.

شریفی در ادامه افزود: جهت بررسی استحکام پژوهش نیز از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقال‌پذیری، قابلیت اطمینان و تأیید پذیری استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها در دو مرحله ی کدگذاری حقیقی و کدگذاری نظری انجام گرفت.

وی در پایان گفت: نتایج این پژوهش نشان داد عوامل تغییر در ساختار تولید، بهبود روابط با مصرف‌کننده، توسعه پژوهش و آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه‌های تولیدی به‌عنوان الزامات اصلی است و در نهایت الگوی مفهومی پژوهش با ۹ مقوله و ۲۹ مؤلفه ترسیم گردید. پژوهش حاضر می‌تواند بخشی از خلأهای شناختی در حوزه به‌کارگیری تولید اجتماعی در ایران را مرتفع نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *