به گزارش واحد خبر پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدحسین سیدی مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در مورد بررسی قانون زیف در سوره های احزاب و غافر قرآن گفت: رابطۀ میان متغیرهای بسامد و طول واژه از جمله قوانینی است که جورج کینگزلی زیف آن را کشف کرد که بر اساس آن، هرچه طول یک کلمه بیشتر باشد، بسامد کاربرد آن در متن کمتر است.

وی افزود: استثنای قانون زیف که بر طبق آن واژگانی که کمتر از ۳ واج داشته باشند، بسامدشان در متن نیز کمتر است، در سوره‌های احزاب و غافر صدق می‌کند. هر دو سوره در مورد کلمات ۳، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲و ۱۳ واجی از قانون زیف تبعیت می‌کنند. اما این سوره‌ها در سه مورد قانون زیف را نقض می‌کنند.

سیدی در مورد نقض این قانون توسط این سوره ها گفت: اولین مورد نقض این قانون، در سوره‌های احزاب و غافر مشاهده شد که در آن‌ها کلمات ۴ واجی نسبت به کلمات ۳ واجی بسامد وقوع زیادی داشتند که از دلایل آن نیز تکرار واژگان اسمی ۴ واجی مانند «ایُّ»، «کُلّ» و «شَیء» در سورۀ احزاب و «ربّ» و «یوم» در سورۀ غافر است. دومین مورد نقض قانون، بسامد زیاد کلمات ۵ واجی نه‌تنها نسبت به کلمات ۴ واجی و ۳ واجی بلکه در مقایسه با طول کل کلمات در سوره‌های احزاب و غافر است. از دلایل فراوانی زیاد کلمات ۵ واجی می‌توان به تکرار زیاد این کلمات (مانند لفظ جلالۀ «الله»، «رسول» و «نبیّ») و نیز آهنگین بودن قرآن اشاره کرد. سومین مورد نقض قانون زیف در سورۀ غافر در مورد کلمات ۸ واجی است که این واژگان نسبت به کلمات ۷ واجی بسامد بیشتری دارند که از دلایل بسامد زیاد کلماتی با طول ۸ واج می‌توان به تکرار اسامی واژگان «مؤمنات»، «کافرینَ» و «صادقینَ» اشاره نمود.

لازم به ذکر است متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسی قانون زیف در سوره‌های احزاب و غافر قرآن نوشته سیده مریم فضائلی، سیدحسین سیدی در نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث موجود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *