عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح نمود؛

فتح مکه، اولین واقعه‌ تمدّن‌ساز اسلام در ماه مبارک رمضان

محمد باغستانی: تشکیل اولین دولت شهر مسلمان پس از فتح مکه اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی،محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، در گفتگویی اولین واقعه تمدن ساز اسلام در ماه مبارک رمضان را فتح مکه عنوان نمود و گفت: یکی از اتفاق‌های مهم در صدراسلام  در ماه مبارک رمضان، فتح مکه است.

وی افزود: فتح مکّه در ادامه شکل‌گیری حرکت تمدنی است که از مدینه شروع شد که پس از ۱۳ سال یه جمعیت کوچکی مسلمان شدند و پیرو اسلام شدند و سپس در مدینه به جامعه‌ای که اکثریتش مسلمان شده بودند تبدیل شد و به اصطلاح امروزی دولت شهر مسلمان به وجود آمد .

مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی گفت: با قوانینی که پیامبر اکرم(ص) در سال اول تنظیم کردند و سپس قرآن کریم و آیاتش آن قوانین را ادامه می‌داد، به یک دولت شهر تبدیل شد. مستقل از دولت شهری که در از عصر جاهلی در مکّه برپا شده بود و بر کل شبه جزیره حاکمیت داشت. این اعلام استقلال طبیعتاً به مذاق مشرکان مکّه هرگز خوش نیامد و از سال دوم و سوم و پنجم جنگ‌هایی را با مسلمان‌ها آغاز کردند که ما آن جنگ ها را به عنوان غزوات بدر و اُحد و خندق در تاریخ می‌شناسیم.

باغستانی افزود: در این دوره مسلمان‌ها مورد هجوم قرار گرفتند و توانستند از حاکمیت خود در شهر مدینه کاملاً دفاع کنند. خصوصاً در خندق که با شکست دشمن و عدم ورود به شهر با طراحی که جناب سلمان نخستین ایرانی مسلمان به اصحاب پیامبر(ص) داد و خندق را حفر کردند و دیگر عوامل دولت شهر مدینه استقرار تاریخی خودش را در این مرحله به دست آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *