سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری برگزار گردید؛

نشست علمی حکمرانی اسلامی و تعامل با جامعه جهانی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی: شهید مطهری معتقد است که اندیشه اسلامی ظرفیت تمدنی دارد و می تواند تمدن سازی کند و با عدل بر ساخت حکومت اسلامی تاکید می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی حکمرانی اسلامی و تعامل با جامعه جهانی از سلسله نشست های مبانی، اصول و شیوه های حکمرانی در اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری با ارائه دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به همت مجمع عالی حکمت خراسان با همکاری اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در ابتدای نشست اسفندیاری ضمن گرامی داشت روز معلم گفت: باید در باب جایگاه انسان در هستی تعیین تکلیف کنیم، اگر تصور کنیم که خداوند انسان را به خود واگذار کرده و یا اینکه خواسته نسان مظهر اسماء الهی باشد بحث متفاوت خواهد بود.

وی افزود: انسان مدنی آفریده‌ شده و حب ذات دارد. بدون وجود قانون هرج‌ و مرج ایجاد می شود. بنابراین قانون، حاکمیت و سازمان‌دهی لازم است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: چند کلیدواژه با عناوین حکمرانی اسلامی و تعامل با جامعه جهانی وجود دارد. انسان نمی‌تواند بگوید من تنها زندگی خواهم کرد چرا که با مدنی بودن انسان در تناقض است، بنابراین باید در تعامل با دیگران باشد که البته اصول و زیر ساخت‌هایی مانند الهی بودن، کرامت الهی، خلیفه‌الله بودن، عدل و قسط لازم است. که در این صورت می‌توانیم بسترهای مناسبی برای حکمرانی و تعامل با جامعه جهانی ایجاد نماییم.
اسفندیاری در ادامه افزود: شهید مطهری در حوزه حکمرانی احساس نمود که به دلیل اینکه امروزه از همیشه بیشتر به دنبال بنیان‌گذاری یک نظام هستیم، ناگزیریم بعد از تأسیس حکومت به تعامل با دیگران بپردازیم. این تعامل اصولی مانند مهرورزی و حفظ کرامت دارد.
وی در پایان گفت: شهید مطهری معتقد است که اندیشه اسلامی ظرفیت تمدنی دارد و می تواند تمدن سازی کند و با عدل بر ساخت حکومت اسلامی تاکید می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *