تبیین ابعاد جنگ فوق مدرن دشمنان اسلام و انقلاب/ آگاهی بخشی تنها راه مقابله با دشمنان در جنگ نرم است.


جنگ فوق مدرنی که دشمن راه انداخته فقط مربوط به ایران نیست، اما تمرکزش روی ایران است و تلاش دارد دشمنان خود را با حرکت دادن در افق فکری مطلوب خود، به دوست تبدیل کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید مصطفی احمدزاده رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  و مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گویی کوتاه با روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد جنگ نرم و راه های مقابله با آن در عصر حاضر، به تغییرات روش های جنگیدن در ادوار مختلف تاریخی اشاره و ابراز کرد: جنگیدن با دست خالی، شمشیر و نیزه، توپ و تانک و تفنگ، بمب و موشک و اکنون جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، روش هایی است که گروه های مختلف برای مقابله با دشمنان خود به کار می برده اند، اما امروز ما در یک جنگ فوق مدرن قرار داریم.

وی افزود: در روش های قدیمی، دشمن از خودش هزینه می کرد اما بعدها با به راه انداختن جنگ های نیابتی، اهداف خود را پیش می برد و میان مسلمانان تعارض ایجاد می کرد. در حالی که امروز و در حالت سوم، دشمن تلاش کرده است با تغییر ذهن افراد جامعه و استفاده از رسانه هایی چون فیلم، بازی و کتاب، دشمنانش را به دوست تبدیل کند.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی عنوان کرد: آمریکا با توپ و تانک و ایجاد گروه هایی مثل داعش و به راه انداختن جنگ های نیابتی نتوانسته ارزش های دینی، نظام جمهوری اسلامی و اسلام را نابود کند، اما حالا تلاش دارد از درون جوانان ما را تغییر دهد و در این جنگ فوق مدرن، افرادی که وارد بازی دشمن شوند، هر آن چه که او بخواهد را انجام خواهند داد.

احمدزاده تصریح کرد: در گذشته درصد بسیار بالایی از مردم به نابودی اسرائیل و مقابله با آمریکا اعتقاد راسخ داشتند، اما امروز این درصد به دلیل بازی های روانی دشمن در حال کاهش یافتن است.

وی با بیان این که نسل جدید، از نسل های قبلی بریده اند و از آثار اسلامی و دفاع مقدس چندان که باید، استقبال نمی کنند و اطلاعاتشان در این رابطه بسیار کم است، گفت: متأسفانه تابستان های پویای مساجد و برنامه ها و کلاس های متعدد و جذاب جای خود را به کلاس های خصوصی و لاکچری داده است و نوجوانان نیز درگیر تست و کنکور هستند و تلویزیون کم کم جای خود را به ماهواره، سایت ها و شبکه های اجتماعی داده است.

احمدزاده ادامه داد: متأسفانه اکثریت نسل جدید در بحث های سیاسی و فرهنگی هم مشارکت جدی ندارند و درگیر تفریحات و برنامه های فرعی و غیرمفید هستند و فرهنگ تجمّل و تجمّل گرایی در بین آن ها حتی در اقشار کم بضاعت نیز دیده می شود.

مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که آن چه هم اکنون در فکر و ذهن نسل جدید می گذرد با آرمان های اسلام و نظام اسلامی فاصله دارد، گفت: مسائلی که نسل گذشته در پی حل آن است، گویا اصلاً برای نسل جدید مسئله محسوب نمی شود.

وی هشدار داد: جنگ فوق مدرنی که دشمن راه انداخته فقط مربوط به ایران نیست، اما تمرکزش روی ایران است و تلاش دارد دشمنان خود را با حرکت دادن در افق فکری مطلوب خود، به دوست تبدیل کند.

احمدزاده افزود: امروز افراد زیادی در جامعه ما زندگی می کنند که نه تنها در برابر دشمن سینه سپر نمی کنند، بلکه ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی در پاسخ به این سوال که «راه مقابله با این جنگ مدرن چیست؟»، گفت: در این زمینه آگاهی بخشی به عموم مردم و نوجوانان و جوانان از طریق چهار نهاد اساسی خانواده، مسجد، آموزش و پرورش و رسانه، راهگشاست و این نهادها وظیفه پمپاژ آگاهی به نسل های جدید را دارند.

این پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر اهمیت آینده نگری در آگاهی بخشی به نسل های جدید، ابراز کرد: نوجوان و جوان ما یک دهه دیگر مشغول به کار می شود و پُست و مقامی خواهد داشت و تصمیم سازی و تصمیم گیری خواهد کرد و آن موقع است که ارزش آگاهی بخشی به او مشخص خواهد شد.

مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: اگر امروز شبهاتی که در ذهن جوان و نوجوان ما نقش بسته است را پاسخگو نباشیم، فردا که او معلّم، مدیر، صاحب قلم و صاحب منصب شد، مانند یک سیب گندیده، آلودگی را نشر می دهد و افکار نادرستش به نسل های بعدی انتقال می یابد.

وی افزود: شخصی که آگاهی های لازم به او نرسیده ممکن است حتی وارد حوزه علمیه شود و بدون شناخت دقیق و عمیق از اسلام، انقلاب اسلامی و مسائل فرهنگی و اجتماعی به فعالیت بپردازد.

احمدزاده در بخش پایانی سخنان خود ایجاد دو یا چنددستگی های فراجناحی را از دیگر تبعات عدم آگاهی بخشی به نسل جوان معرفی و بیان کرد: وجود طیف های مختلف در جامعه مانع از ایجاد وحدت و همگرایی لازم و کامل در جهت پیشبرد اهداف و منجربه شکست و از هم گسیختگی آن می شود. این شکاف ها در بزنگاه هایی مانند انتخابات خود را نشان می دهد و دشمنان هم با آگاهی از این وضعیت، ضربه هایی را در این بزنگاه ها به جامعه اسلامی وارد می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *