عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی:

📝تمدن غیر از پیشرفت است!
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در یادداشتی با عنوان تمدن غیر از پیشرفت است! آورده است:
✍️گر چه میان تمدن و پیشرفت ملازمه‌ی جدی وجود دارد، اما یکی‌انگاری آنها خطاست.
👈بشر در گذر تاریخ، توانست بر پایه تجربه‌اندوزی‌های پیوسته، در عرصه‌های مختلفی پیشرفت کند؛ از اهلی کردن زمین و طبیعت و حیوان تا به سیطره درآوردن هم‌نوعان، اما آنچه انسانیت او را معنا می‌کند رسیدن به سطحی از دانایی و فضیلت است که امکان تصمیم گیری برای زندگی خویش و همزیستی با دیگران را برای او میسر یا موجه می‌سازد، چنان که ادیان آسمانی در این مسیر نقشی برجسته ایفا کرده‌اند.
👈انسان با فرض خود بودن-چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی- انسان است و هر کس و هر چیزی که او را از این هدف دور سازد، به‌خطا و بایسته دورافکندن است.
👌تمدن یعنی همین که انسان به درکی از زندگی فردی و جمعی دست بیابد که برای خود بهترین نوع زندگی را طلبیده و همان را نیز برای دیگران بخواهد. در این صورت و رویکرد، آدمیان می‌توانند به مثابه خانواده‌ای بزرگ در کنار یک‌دیگر با آسایش و آرامش قرار بگیرند، بی‌آنکه کسی مزاحم دیگری شود یا دایره حضور او را تنگ سازد.
👈فضیلت یا اخلاق و معرفت یا فهم/عقل دو عنصر مهم رسیدن به چنین نوعی از زیستن‌اند و هر چه اخلاق اجتماعی و معرفت عمومی بیشتر و گسترده‌تر شود، رعایت حقوق انسان‌ها بیشتر و بستر فعالیت حداکثری فراهم‌تر می‌گردد و به طور طبیعی توانمندی‌های یکایک انسان‌ها فرصت تجلی و ظهور پیدا می کند.
👈چنین جامعه‌ای عملا به سوی پیشرفت بیشتر گام برمی‌دارد، ‌بنا بر این تمدن بنیاد پیشرفت است، چنان که پیشرفت خود در ارتقای تمدن اثر گذار است.
👌علوم انسانی بهترین دانش‌ها در ترویج روح همگرایی میان انسان یا تمدن/باهمادگرایی اند، از آن رو که با بالا بردن سطح معرفت و عمق بخشی به فضایل، بستر همزیستی بهتر را در اختیار آدمی می گذارند.
✍️پیشرفتگی را می‌توان به عاریه گرفت، اما تمدن روح جامعه و برآیند تربیت انسان‌هاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *