جشنواره امام رضا(ع) در مرو با دعوت از حجه الاسلام جلالی(عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی)


جشنواره ویژه میلاد امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم در جنوب این کشور برگزار شد.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان جشنواره باشکوه فرخنده میلاد امام رضا (ع) به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان، با همکاری این سفارتخانه و سرکنسولگری کشورمان در مرو، با حمایت اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی و با همکاری شایسته دولت و مسؤلان کشور ترکمنستان به ویژه وزارت امور خارجه، شهرداری بایرامعلی و دیگر عوامل مرتبط در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم در جنوب ترکمنستان برگزار شد.

 

در این مراسم هیأتی از ایران، مقامات و شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی، دیپلماتیک ایران و ترکمنستان و بیش از یک هزار نفر از شیفتگان اهل بیت (ع) حضور داشتند و امسال نیز در آستانه تولد امام رضا(ع) جمع زیادی از علاقمندان به آن امام از اقصی نقاط منطقه استان مرو و دیگر نقاط ترکمنستان به این مکان آمدند تا ارادت خود را به آن حضرت نشان دهند.

میهمان ویژه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا جلالی، معاون سابق پژوهشی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی نیز که از متخصصان و صاحب نظران در عرصه شخصیت‌های عرفانی و سادات مدفون در سرزمین  ترکمنستان است‌؛ با تبریک ولادت با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت ثامن الحج علی بن موسی الرضا (ع) به همه مسلمانان و به ویژه به دو ملت ایران و ترکمنستان و ارج نهادن به برگزاری مراسم میلاد حضرت امام رضا (ع) سخنان خود را آغاز کرد و گفت: جهان امروز پر از ستیزه جویی و خشونت است ما باید ببینیم کدام درس را از امام رضا (ع) می­توانیم با توجه به نیاز کنونی بیاموزیم، بدون تردید یکی از مهم‌ترین تعالیم ایشان محبت با معنی وسیع آن است یعنی محبت به خدا، نسبت به انسان و نسبت به همه موجودات. محبت در حقیقت از تعالیم قرآن کریم است.

وی با استناد به آیه قرآن تصریح کرد: قرآن می فرماید: :«یحبهم و یحبونه» یعنی خدا انسانهای مومن را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند یعنی اساس همه محبت‌های انسان محبت خدا نسبت به انسان است. محبت را به مفهوم میل و کشش نسبت به دیگران می‌دانند و در تعریف آن گفته شده است: محبت میل جمیل به جمال است. یعنی محبت وقتی اتفاق می‌افتد که غایت تناسب در فرد محبوب وجود داشته باشد و شیفتگی به محبوب به خاطر زیبایی است که در او وجود دارد. سپس یک ارتباطی میان محبت و زیبایی وجود دارد. هر فردی که به زییایی یعنی توازن و تناسب در اخلاق و رفتار و در ظاهر و باطن خود می­رسد، هم مورد محبت و علاقه دیگران قرار می­گیرد و هم خود نسبت به زیبایی­های دیگران وابسته و دلبسته می­شود.

پایه‌گذاری مکتب محبت

جلالی افزود: امام رضا (ع) وقتی به خراسان و مرو آمد با عمل و رفتار خود مهرورزی نسبت به دیگران را به مردم این سرزمین آموزش داد؛ در واقع ایشان را می‌توانیم پایه‌گذار مکتب عشق و محبت بدانیم. مکتب محبت یکی از چهار مکتب عرفانی شمرده می‌شود که در تاریخ عرفان خیلی اهمت دارد. سه مکتب دیگر مکتب زهد، معرفت نفس و معرفت الله هستند. از این میان مکتب محبت جامع همه مکاتب عرفانی است. یعنی هم در دل آن زهد وجود دارد، هم خودشناسی و هم خودشناسی.

وی ادامه داد: این مکتب در همه تاریخ عرفان و تصوف خراسان از عصر امام رضا(ع) تا عصر حاضر ادامه یافته و سلسله‌های طریقتی زیادی را به وجود آورده است. از آن میان نجم الدین کبری و ابو سعید ابوالخیر که هر دو در خاک ترکمنستان دفن شده و اهل این سرزمین بوده­اند، از پیروان مکتب محبت هستند و سلسله طریقتی همه آنها به امام رضا (ع) می رسد؛ چنانکه امام ابوحامد غزالی و برادرش شیخ احمد غزالی و فخرالدین عراقی و مولانا جلال الدین رومی و میرسید علی همدانی همه از پیروان مکتب محبت هستند و سلسله طریقتی همه آنها به امام رضا (ع) می‌رسد. این مکتب برای این به وجود آمده است تا از بی مهری و خشونت جلوگیری شود و نهادهای مهم اجتماعی و اقتصادی برای توانمندسازی توده­‌های مردم به وجود آید.

 

جلالی تأکید کرد: این مکتب بر خود لازم می­بیند تا ادیان و مذاهب باهم تعامل داشته باشند و از تعارض میان پیروان ادیان جلوگیری کند و اسلام را به معنی پیروی از حق می‌داند. یعنی هر کجا حق باشد و هر کسی مطرح کند از اهمیت برخوردار است. فرقی نمی‌کند آن را چه کسی مطرح کرده باشد.

وی گفت: بعضی اساس مدنیت را عدالت دانسته اند. از جمله امیر تیمور گورکانی معتقد بود قدرت در عدالت است؛ اما بعضی هم اساس مدنیت را عشق و محبت به هم نوع و همه موجودات می‌دانند. این جریان دوم از طریق امام رضا (ع) مورد تأکید قرار گرفته است. هر چند امام رضا (ع) می فرماید: «اوصیکم بالعدل و بالاحسان»  یعنی من شما را به عدالت و نیکی در حق همدیگر دعوت می‌کنم. یعنی ایشان ضمن تائید اهمیت عدالت، احسان را ارجح می داند چون مهرورزی و احسان نسبت به یکدیگر فراتر از عدالت است. در عدالت ایثار وجود ندارد؛ اما در محبت، از خودگذشتگی بسیار اهمیت دارد. پس محبت می تواند محبت ساز باشد.

جلالی در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما امروز در این مکان مقدس از جاهای مختلف گردهم آمده­ایم تا به این ندای امام رضا (ع) پاسخ دهیم. خواهران و برادران من ما باید راه محبت را نسبت به یکدیگر در پیش بگیریم و از معارضه و برخورد باهم پرهیز کنیم. امیدوار هستم مردم شریف ترکمنستان همیشه شادمان باشند و محبت میان دو کشور دوست ایران و ترکمنستان مدام رو به فزونی بگذارد و همه ما بتوانیم بدون توجه به رنگ و مذهب و نژاد، نسبت به همه انسان­های صلح­جو در سراسر جهان عشق بورزیم

در ادامه رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان به عنوان برگزار کننده مراسم و مجری کل برنامه‌ها با یادآوری خاطره ملاقات رییس جمهور ترکمنستان با مقام معظم رهبری و بیان جمله تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمود: «ما و ترکمنستان خویشاوند هستیم» برای رهبر معظم انقلاب اسلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و رییس جمهور ترکمنستان، آرزوی سلامتی و موفقیت کرد. همچنین با یادآوری حضور رئیس‌جمهور ایران در محل اقامتگاه امام رضا(ع) در مرو و قرائت زیارت امین الله، از استقبال رئیس جمهور و مردم ترکمنستان تشکر و برای سلامتی هر دو رئیس جمهور ایران و ترکمنستان دعا کرد.

 در پایان مراسم، از تمامی شرکت‌کنندگان که بالغ بر ۱۸۰۰ نفر بودند در جوار مقبره خواجه یوسف همدانی پذیرایی به عمل آمد و هدایای رضوی تقدیم شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *