حقایق، نورانیت و قواعدی که در قرآن و حدیث وجود دارد پاسخگوی بسیاری از سوالات است.


آیت الله سیدان:

حقایق، نورانیت و قواعدی که در قرآن و حدیث وجود دارد پاسخگوی بسیاری از سوالات است.

دیدار جمعی از مدیران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مناسبت هفته پژوهش با حضرت آیت الله سیدان انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، آیت الله سیدان با اشاره به کامل بودن دین اسلام گفت: دین ما دینی کامل است و در تمامی وجوه زندگی حرف برای گفتن دارد پس نباید آن را تنها در اموری خاص خلاصه کرد

وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم و امیراللمومنین علیه السلام گفت: انسان در ارتباط با همه انسان های دیگر و همه موجوداتی که با هم مرتبط هستند مسئول است دین ما دین مسئولیت است و اقداماتی که دفتر تبلیغات در حوزه های مختلف انجام می دهد بسیار قابل تقدیر است و در مسیر همین مسئولیت و پاسخگویی دینی ماست و تقدیر می کنیم که بسیاری از این کارهایی که بر زمین مانده بود وارد شده ایدو آنها را انجام می دهد

آیت الله سیدان با ارزشمند توصیف کردن اعزام مبلغان به زندان ها و با اشاره به حدیثی از امام سجاد در خصوص گذشت و نگرفتن انتقام این امر را بسیار مهم دانست و گفت: پس از هدایتگری مسئله مشاوره بسیار ارزشمند است که شما بین این دو جمع نموده اید.

آیت الله سیدان همچنین با اشاره به اهمیت اشراف طلاب روی قرآن و احادیث گفت:حضرت جوادالائمه میفرمایند علوم ما را فرا بگیرید زیرا این علم به شما کمک می کند که با هر کس بحث کنید موفق خواهید شد و من این حدیث را خودم حس کردم زیرا با متخصصین برخی از فرقه ها که نشستم چون دستی در قرآن و حدیث داشتم و در این زمینه اطلاعاتی داشتم در بحث با آنها توفیقاتی برایم حاصل شد زیرا حقایق و نورانیت و قواعدی که در قرآن و حدیث وجود دارد و استفاده می شود می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات باشد.

در این دیدار گزارشی  از  فعالیتهای آموزشی پژوهشی و تبلیغی دفتر توسط آقایان احمد زاده، علمی حسینی و حجت الاسلام و المسلمین حسینی زهانی ارائه گردید. حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی زهانی با اشاره به اعزام های تخصصی که از  سوی دفتر تبلیغات اسلامی انجام می‌شود گفت: ما اکنون به زندان مشهد و محیط های تخصصی مانند آن اعزام‌هایی داریم. مبلغین در زندان نماز جماعت، مباحث اخلاق، احکام، تفسیر و نهج البلاغه در بندهای مختلف انجام می دهند همچنین سرکشی به خانواده های زندانیان نیز در این محیط ها انجام می شود و عده ای به عنوان مددکار فرهنگی آموزش دیده اند و در این حیطه فعالیت می کنند.. مباحث اخلاق، احکام، تفسیر و نهج البلاغه در بندهای مختلف زندان انجام می‌شود.

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز داشت: پیش از این مردم برای حل اختلافات و شکایت به کلانتری مراجعه می‌کردند، بخشی به نام صلح و سازش وجود نداشت و پرونده به دستگاه قضایی ارجاع می شد و کار سخت تر می شد در صورتی که اکنون مبلغین آموزش دیده اند تا قبل از این که پرونده به به دستگاه قضایی ارجاع شود سه جلسه با زوجین گفت و گو کنند.

حجت الاسلام حسینی زهانی گفت: ۵۰ نفر طلبه خواهر آموزش دیده و به عنوان مددکار خواهر از خانواده زندانیان بازدید و سرکشی می کنند و در جریان این بازدید ها متوجه شدیم که این خانواده ها نیازهای فرهنگی جدی دارند و به برکت انگیزه ای که طلاب در حرکت‌های جهادی دارند خلاقیت های زیادی برای آنها ایجاد کرده است در کلانتری ها اتاق صلح و سازش ایجاد شده است که تلاش می‌کنند با رویکرد دینی در کلانتری ها صلح و سازش ایجاد کنند تا به به قوه قضائیه و زندان و مجازات های اینچنینی منجر نشود. در زمینه اختلافات مهریه و طلاق که به نیروهای قضایی ارجاع داده میشد مبلغین در این زمینه مداخله می کنند و ۲۰ درصد از کسانی که درخواست طلاق داشته اند پس از این که در این جلسات شرکت کرده‌اند از طلاق صرف نظر کرده اند، ۵۰ درصد در حوزه مهریه و نفقه به توافق رسیده اند همچنین درخصوص موضوع حضانت اطفال و بچه‌ها نیز مبلغان دینی ورود پیدا کرده‌اند و این روند به صلح و سازش ختم شده است.

وی در ادامه افزود: این روش در شهرهای دیگر الگو شده و سایر استانها و شهرها الگو برداری می کنند و در استان های خود اجرا می کنند. همچنین  گروه‌های تبلیغی به‌صورت تخصصی در حوزه هایی مانند حوزه کلام و پاسخگوی اعتقادی تشکیل شده است  و تلاش می کنیم اعزام‌های ما به صورت گروهی نیز انجام شود.

در این نشست سید مهدی علمی حسینی عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی علوم و معارف قرآن و حدیث اداره کل آموزش  با اشاره به فعالیت های این اداره کل گفت: ما در اداره ی کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان گروه فلسفه و کلام اسلامی،گروه اخلاق و تربیت اسلامی گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی گروه فقه مقارن که در این گروه ها طلاب از سطح ۲ وارد می‌شوند و سطح ۳ و سطح ۴ را در رشته های مختلف اخذ می کنند و رویکرد این رشته ها تخصصی است.

سید مهدی علمی حسینی گفت:  هدفمان تربیت طلابی است که بتوانند پژوهش‌های دینی را سامان دهند، البته برخی از این طلاب در امر تبلیغ نیز موفق هستند و برخی از آنها هم در مباحث تدریس و تعلیمی حوزه فعالیت دارند.

مدیر گروه آموزشی علوم و معارف قرآن و حدیث ابراز داشت: بر اساس موضوع و مسئله محوری، گروه ها موضوعاتی را که در ارتباط با مسائل و مشکلات مورد نیاز جامعه است پیگیری می‌کنند و علاوه بر همایشهای تفسیر نگاری که قبلاً برگزار شد همایش میراث تفسیری آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در حال پیگیری است که از رهنمودهای علمایی همچون حضرتعالی استفاده خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *