دکتر سیدعلیرضا واسعی:

در ساز و ستیز مرگ و زندگی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در یادداشتی تحت عنوان در ساز و ستیز مرگ و زندگی آورده است:
▪️هیچکس حق ندارد، دیگری را بکشد!
✍️کشتار فجیع و وحشتناک بابک خرمدین از سوی پدر و مادر، آنهم در آرامشی بحق‌پندارانه، البته باید از سوی روانشناسان، جامعه‌شناسان و نیز انسان شناسان و اخلاق‌اندیشان مورد بررسی، تحلیل و تبیین قرار گرفته و ابعاد آن کاویده شود تا:
🔹اولا روشن شود چگونه چنین رفتاری از یک والدین سرزدنی است،
🔹دیگر آنکه تابع چه شرایطی فرزندی دچار کژرفتاری‌های تحمل ناپذیر می شود،البته طبق گفته پدر و مادر.
🔹سه دیگر آن که جامعه در قبال آن چه رخ داد، چرا خشمی نگرفته و اعتراض مشهودی نمی کند و گویی دعوایی شخصی و امری خانوادگی بود؟
🔹در آخر اینکه چرا مرتکبان قتل از عواقب کیفری و داورهای های مردمی آن هراسی به دل راه نمی دهند؟
👌اما از منظر تمدنی دو نکته بایان توجه دارد.
👈اول: عملی که حتی در جوامع جاهلی و بدور از قوانین مدنی_ که البته خود تابع شرایطی رخ می داد_ امری مذموم و ناپسند بوده، چگونه در جامعه مدعی مدنیت و ارزش مداری، رخ می‌دهد و همچون دیگر اخبار و گزارش ها، انعکاس داده می شود و حتی گاه به خوش ذوقی، دستمایه طنز و جوک هم قرار می گیرد؟ قانون چه نقشی در ایجاد نظم و امنیت ایفا می کند و اساسا چه اقدامات پیشگیرانه ای برای آن دیده شده است؟
👈دوم: بستر های فرهنگی، اجتماعی و دینی یا ایدئولوژیکی چنین رفتارهای خشنی که مجرم با آرامش از آن یاد می کند، چگونه فراهم شده و چه علل و عوامل نهادینه شده را باید مورد بازاندیشی و تجدید نظر قرار داد تا دیگر شاهد چنین رخ دادهایی نبود؟
👌اما آنچه شگفت‌آور تر است، دو قتل پیشینداماد و دختراین قاتلین است که سوگمندانه حسگرهای اجتماعی حتی وقوع آن ها و غیبت آن دو انسان را در نیافته بود!
😔فاجعه را عمیق تر از آنچه رخ داد باید دید و از منظر تمدنی بر‌رسید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *