علوم انسانی در جامعه ما مغفول مانده است.


عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران گفت: علوم انسانی در محیط ما مغفول است و به آن توجه نمی‌شود، این بر خلاف تحولاتی است که در غرب شاهد آن هستیم.

 

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی گلشنی فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز صبح و عصر دیروز در دو نوبت برای دانشجویان و اساتید در سالن اجتماعات دانشکده هنر سخنرانی داشت، وی در جمع دانشجویان با موضوع «نقش علوم انسانی در پیشبرد فرهنگ علوم پایه و مهندسی» و در جمع اساتید با موضوع «اولویت‌های علمی و فرهنگی ایران در روزگار معاصر» ایراد سخنرانی کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع دانشجویان گفت: علوم انسانی شانی در جامعه ما ندارد در حالی که چند نکته واضح است نیمی از دانشجویان موسسات آموزشی و پژوهشی ما را  دانشجویان علوم انسانی تشکیل می‌دهند تعداد اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی بیشتر از رشته‌های مهندسی و علوم پایه است. 

 

وی ادامه داد: مسئولان ما حاضرند روی همه چیز سرمایه گذاری کنند ولی روی علوم انسانی حاضر نیستند؛ چون شان آن روشن نیست در غرب هم این موضوع روشن نبود اما چون غرب دائما خودش را نقد می‌کند، متوجه اهمیت علوم انسانی گردید. جو جامعه ما به نفع علوم انسانی نیست؛ برای همین دانش‌آموزان ممتاز سراغ علوم انسانی نمی‌روند؛ مشاغل حساس کمتر در دست فارغ اتحصیلان علوم انسانی است.

 

وی با اشاره به علل تاریخی انحطاط علوم انسانی و کم شدن شان آن افزود: یکی دیگر از علل مغفول ماندن علوم انسانی عدم توجه به شان علوم انسانی در فرهنگ سازی است و مشکلی که آن را مضاعف کرده مسئولان مربوطه‌ای هستند که سر کار آمدند و اولویت‌های علوم انسانی برایشان واضح نبوده است؛ در واقع کسانی درباره علوم انسانی تصمیم گرفتند که واقعا نمی‌دانستند که چرا این علوم مهم است. مشکل مهم این است که ما به عموم صرفا با عینک تخصص نگاه می‌کنیم.

 

گلشنی اظهار کرد: باید به این موضوع که علم را برای چه می‌خواهیم،  توجه کنیم، در کشور ما فرهنگ و تجزیه تحلیل‌ها ضعیف شده است؛ ما پیشرفت به این معنا را می خواهیم که علم نورانیت خود را داشته باشد و بصیرت به ما بخشد.

 

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که «چرا علوم انسانی مهم است» و به آن این پاسخ را داد: علوم انسانی در پیشرفت علوم تجربی نقش مهمی دارد؛ علوم انسانی شما را آماده می‌کند تا وظایف شهروندی خود را در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام دهید و اجازه می دهد با ایده‌های خلاق خارج از حوزه خود آشنا گردید و مهارت های انتقاد از خود را به شما می‌دهد؛ توانایی ارتباط و  همکاری با دیگران را به شما می‌دهد و به کمک علوم انسانی می‌توانید تاثیر گذاری علم و فناروی در جامعه خود را مشاهده کنید. 

 

گلشنی افزود: ما در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی تولید کننده نیستیم تولید کننده یعنی نوآوری؛ و لازم است این کار را انجام دهیم و نگرش علوم انسانی در خانواده‌ها و دولت‌مردان تغییر کند، که این دو همت را می‌طلبد؛ اول این که رسانه‌ها باید نقش و شان علوم انسانی را بگویند و دیگری این که خود اصحاب علوم انسانی اهمیت آن را به جامعه بشناسانند و جامعه باید آگاه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *