سمینار طرح پژوهشی حجه الاسلام و المسلمین دکتر خامه­ گر عضو هیئت علمی و مدیر گروه قرآن و مطالعات اجتماعی با عنوان «اصول و قواعد کاربرد روشمند روایات در تفسیر قرآن»برگزار شد.

در این سمینار که با حضور رییس محترم پژوهشکده و اعضای شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی برگزار شد ابتدا گزارشی از وضعیت پروژه توسط کارشناسگروه ارائه گردید و اعلام شد که این پروژه در۳۲۰صفحه تدوین شده و همه مراحل تصویب خواهی، نظارت و ارزیابی را گذرانده است. در ادامه آقای دکتر خامه­ گر ویژگی های طرح پژوهشی خود را این­ گونه توصیف کردند:

در پژوهش حاضر بر این نکته تأکید شده است که استفاده از روایات در تفسیر قرآن تنها در صورتی مفید خواهد بود که به شیوه‌‌ای روشمند و علمی باشد نه آنکه به محض مشاهده حدیثی در جوامع روایی آن را ذیل آیه مورد بحث مطرح نموده و آن را به عنوان دیدگاه معصومین (ع) بپذیریم. برای استفاده روشمند از روایات تفسیری لازم است درباره روایاتی که مرتبط با یک آیه نقل شده لازم است هفت مرحله طی شود. در این نوشتار پس از بیان مفاهیم و کلیات بحث و بررسی مبانی کاربرد روایات در تفسیر اصول و قواعد هریک از مراحل هفتگانه در یک بخش توضیح داده شده است و در انتها برای نمونه کلیه روایات تفسیری سوره مبارکه عصر به روش فوق تحلیل و بررسی شده است و نتایج بدست آمده از آن ارائه گشته است و بدین ترتیب در این اثر پژوهشی روش ابتکاری و علمی جدیدی در حوزه تفسیر روایی قرآن کریم ارائه شده است.

پس از بیان گزارش مجری طرح، ناظر محترم طرح حجه­ الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، ویژگی مهم این طرح را روشمندی آن در استفاده از روایات تفسیری ارزیابی کرده آن را مناسب کتاب درسی شدن دانستند. پس از آن اعضای شورای علمی نیز مطالب خود را  در دو قسمت ساختار  و محتوا مطرح کردند، که مقرر شد نسبت به هر دو قسمت اقدامات لازم از سوی مجری محترم و گروه انجام پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *