در گفتگوی صمیمانه با رئیس پژوهشکده اسلام تمدّنی عنوان شد:

فعالیت‌های شاخص پژوهشکده اسلام تمدّنی در ماه مبارک رمضان

 

تشریح فعالیت های شاخص پژوهشکده اسلام تمدنی در ماه مبارک رمضان صورت پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، سیدمجید ظهیری رئیس پژوهشکده اسلام تمدّنی، مهمترین فعالیت‌های قرآنی پژوهشکده اسلام تمدّنی در ماه مبارک رمضان را در گفتگویی صمیمانه با واحد اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدّنی تشریح کرد که در ادامه خلاصه‌ای از نظرتان خواهد گذشت:

تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن

ظهیری در ابتدا با توجه به فرارسیدن سال نو و تقارن نوروز با شروع ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امسال، عید نوروز که بهار طبیعت است با شروع ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است، پیوند خورد و شایسته است به مناسبت فرصت مناسبی که پیش‌روی ما قرار گرفته است، بکوشیم بیشتر از مواهب و محاسن این ماه عزیز بهره‌مند شویم.

تنوع فعالیت‌ها جهت ارائه محتوای مناسب به مخاطب با سلیقه‌های گوناگون و در بسترهای روزآمد

وی در ادامه پیرامون فعالیت‌های پژوهشکده اسلام تمدّنی در ماه مبارک رمضان توضیحاتی را به شرح ذیل ارائه نمود: با توجه به اینکه بسترهای جدیدی برای ارائۀ محتوا وجود دارد که با سرعت و کیفیت بیشتر و در زمان کمتری می‌توان مفاهیم دینی و برون‌دادها و نتایج مطالعات و پژوهش‌ها را در اختیار جامعۀ مخاطبان قرار داد؛ ازاین‌رو از سال ۱۴۰۰ و به برکت ماه مبارک رمضان، این پژوهشکده تلاش کرد محتواهای متنوع را در قالب فیلم‌های کوتاه، کارگاه‌های آموزشی در بستر وب، برگزاری نشست‌های تخصصی در صفحۀ وبینار پژوهشکده، و مصاحبه و گفتگوهای کوتاه در اختیار آنها قرار دهد و با ارائۀ خروجی آنها در پیام‌رسان‌ها و قالب‌های مناسب فضای مجازی، ارتباط سریع‌تری میان محتوای تولیدشده و مخاطب پیام ایجاد کند.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: همچنین تلاش شد از ظرفیت‌های موجود سازمان، استفادۀ بهینه شود و برهمین اساس افزون بر پایگاه پژوهشکده در بستر وب، پیام‌رسان‌های بین‌المللی نظیر اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و پیام‌رسان‌های ملی همچون ایتا، سروش، بله به عنوان دیگر بسترهای انتقال پیام مدنظر قرار گرفتند.

ظهیری درخصوص فعالیت های برنامه ریزی شده سال جدید گفت: برگزاری نشست تخصصی، مشارکت پژوهشکده جهت برگزاری نشست تخصصی با دیگر مؤسسات علمی و پژوهشی، آموزش نرم‌افزارهای قرآنی و نکته‌ها و دقایق مفاهیم دینی و قرآنی از طریق تولید فیلم کوتاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی و همچنین مصاحبه با تنی چند از اندیشمندان و پژوهشگران برجستۀ حوزه علوم قرآنی از فعالیت های پژوهشکده در سال جدید است.

تفسیر اجتماعی قرآنی کریم ؛ محور فعالیت‌های گروه قرآن و مطالعات اجتماعی

وی سپس درباره برخی از فعالیت‌های شاخص در حال برگزاری پژوهشکده به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: یکی از بخش‌های فعال پژوهشکده در حوزه علوم قرآنی، گروه قرآن و مطالعات اجتماعی است که تمرکز این گروه و کلان برنامه تحقیقاتی آن برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، تفسیر اجتماعی قرآن کریم است. به همین مناسبت نسبت به برگزاری نشست‌های تخصصی با محور یادشده در ماه مبارک رمضان، از جمله برگزاری نشست‌های تخصصی توسط اعضای هیئت علمی این گروه پژوهشی، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ماه مبارک رمضان، سه نشست تخصصی با موضوع «روایت قرآن از تغییر اجتماعی»، با ارائۀ آقای دکتر سیدعلی‌نقی ایازی و مشارکت پژوهشکدۀ توسط مرکز اطلاع‌رسانی آل‌البیت‌(ع) برگزار شده است. همچنین ایجاد کانال تفسیر کاربردی قرآن کریم و ارائۀ مطالب روزانه در این کانال در پیام‌رسان ایتا از دیگر فعالیت‌های گروه پژوهشی بوده که از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده و همچنان ادامه دارد.

معرفی نرم‌افزارهای قرآنی به پژوهشگران و دانشجویان در قالب کارگاه‌های تخصصی

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در ادامه افزود:  اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی اداره کل پژوهش که مسئولیت اصلی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی و پژوهشی را داراست، نیز اقدام به فعالیت‌هایی مستقل در ماه مبارک رمضان در حوزۀ علوم قرآنی نموده است. برگزاری کارگاه مجازی معرفی نرم‌افزارهای قرآنی برای دانشجویان رشته علوم و قرآن و حدیث مشهد به میزبانی دانشکده علوم قرآنی مشهد و همچنین مروری بر نرم‌افزارهای نور به صورت کاربردی به میزبانی مؤسسه علمی پژوهشی کلامنا از جمله فعالیت‌هایی است که تا نیمۀ ماه مبارک رمضان انجام شده است. این اداره در ادامه نیز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تولید فیلم کوتاه جهت معرفی منابع و نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه علوم قرآن، به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

ارائه ی محتوا با موضوع قرآن و تمدن در قالب فیلم‌های کوتاه

ظهیری ضمن تأکید بر اهمیت فعالیت‌های حوزه ی تمدن در این پژوهشکده عنوان کرد: سیدعلیرضا واسعی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی این پژوهشکده، بیش از دو سال است در صفحات اینستاگرام و واتس اپ در زمینه ی تولید محتوا در قالب فیلم‌های کوتاه تحت عنوان کوتاهه‌های تمدنی فعالیت دارند. وی در همین راستا در سال ۱۴۰۱ نیز در ماه مبارک رمضان، ۳۰ عنوان فیلم کوتاه ارائه نمود که همۀ این موارد در وبگاه پژوهشکده اسلام تمدنی و صفحات این پژوهشکده در پیام‌رسان‌های بین‌المللی و ملی منعکس گشته و با استقبال خوب مخاطبین مواجه شد. وی از ابتدای امسال و مصادف با ماه مبارک رمضان نیز تولید محتوا را در این قالب فیلم‌های کوتاه و با محور قرآن و تمدن را در دستور کار قرار داده‌ که پژوهشکده نیز نسبت به اشتراک گذاشتن تمام محتواهای تولیدشده ایشان اهتمام داشته است. عناوینی چون «قرآن برای زیست برتر»، «کدام دین برتر است، چرا؟» ، «دو معیار برای ارزیابی یک دین»، «چهار مبنای مهم در انتخاب دین»، «اسلام دین دنیایی واجتماعی است»، برخی از فیلم‌های کوتاه تولیدشده توسط این اندیشمند است که تولید آنها تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت.

نظریه‌ای درباره ی معنویت

وی همچنین نسبت به فعالیت‌های این گروه گزارشی مختصر به شرح ذیل ارائه نمود:  محمدمسعود سعیدی، عضو هیئت علمی گروه حکمت و کلام جدید که فعالیت‌های شاخصی در حوزه تولید محتوا با موضوعات «معرفی و نقد انرژی درمانی» و «معنویت‌های نوظهور » دارد، از ابتدای ماه مبارک رمضان و در ادامه ی فعالیت‌ با کارویژه «توضیح نظریه‌ای دربارۀ معنویت»، اقدام به ارائۀ محتوا در قالب فیلم کوتاه نموده‌اند که تا کنون ۲ فیلم کوتاه از ابتدای این ماه در وبگاه و صفحات پژوهشکده در پیام‌رسان‌های مجازی ارائه شده است و ان‌شاء الله تا پایان ماه مبارک رمضان نیز دو فیلم کوتاه دیگر با این موضوع در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان قرار خواهد گرفت. فعالیت‌های دیگری هم ممکن است توسط پژوهشکده تا پایان ماه مبارک رمضان انجام شود که گزارش آن از طریق اداره اطلاع‌رسانی منعکس خواهد شد.

برنامه ریزی اجرای فعالیت‌های پیش‌بینی شده پژوهشکده در سال جدید

سرپرست گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید افزود: شایسته است از همکارانم، کارکنان و اعضای محترم هیئت علمی پژوهشی به خاطر زحماتی که در سال ۱۴۰۱ متحمل شدند و نتیجۀ آن ارتقای رتبه ی پژوهشکده و افزایش کیفیت محتواهای تولید شده توسط مجموعه بود، کمال سپاس و امتنان را داشته باشم. گاه چنین پنداشته می‌شود که اسفند ماه هنگام به اصطلاح جمع‌و‌جور کردن گزارش­ها و اسناد مالی است و نباید برنامه‌ای اجرا کرد و همچنین در فروردین ماه نیز به سبب اینکه نیمی از آن تعطیل است، امکان اجرای برنامه وجود ندارد، اما ما شاهد بودیم که همکاران ما در پژوهشکده اسلام تمدنی با روحیۀ شاداب، خلاق و سرزنده تا آخرین روز سال برنامه‌های ارزشمند علمی را با کیفیتی مثال‌زدنی اجرا کردند. همچنین به برکت ماه مبارک رمضان و برنامه‌ریزی‌های دقیقی که پیش از ورود به این ماه عزیز انجام شد، در ایام تعطیلات نوروز و پس از آن شاهد اجرای برنامه از سوی دوستان پژوهش هستیم. این نکته برای بنده بسیار ارزشمند است و صمیمانه از تک‌تک همکاران فرهیخته پژوهش سپاسگزارم.

ظهیری در پایان گفت: برگزاری دو کرسی تخصصی و اخذ امتیاز برای دوفصلنامه‌ای در حوزۀ قرآن و علوم اجتماعی از جمله فعالیت‌های جدید این پژوهشکده خواهد بود. اجرایی‌سازی کلان‌برنامه‌های تحقیقاتی مصوب و تصویب کلان‌برنامه‌های تحقیقاتی پیشنهادی از دیگر امور کلان پژوهشکده است که به یاری خداوند، انجام خواهد شد. همچنین برگزاری پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی الهیات شهر از دیگر فعالیت‌های شاخص در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *