بیست و یکمین نشست  از سلسله نشست های جنبش نرم افزاری علوم عقلی برگزارگردید:

نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه هشتم)

 

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی: فلسفه قدرت فضیلت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، بیست و یکمین نشست تخصصی «فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه هشتم)» به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست نصرآبادی خلاصه ای از نشست های گذشته را بیان نمود. در ادامه حجت الاسلام نوایی با اشاره به اینکه تعریف فضیلت خیلی مشکل است گفت: اجمالاً در تعریف فضیلت گفتند که فضیلت یک کیفیت ارزشی، والای ذاتی است که ازنظر ذات انسان، ازنظر حکم اخلاقی و احکام فطری مثبت ارزیابی می‌شود. فضیلت آمیخته‌شده با مسائلی هم چون عطوفت، با رحمت، انسان‌ دوستی، کمال و رشد و متناسب با همه واژه‌های قدسی و مقدس که دارای ارزش پایه هستند.

وی افزود:در اندیشه اسلامی، قدرت سیاسی بر مدار فضیلت حرکت می‌کند، فلسفه قدرت فلسفه فضیلت می‌شود. اقتدار سیاسی مبتنی برفضیلت اقتدار سیاسی تنزیهی است.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به یازده نقش اقتدار منزه اشاره نمود و گفت: نقش اول، اگر اقتدار منزه مستقر شد و انسان الهی متنزهی برهرم  قدرت قرار گرفت، از بالا پاکی‌ها به جامعه و از جامعه به همه جوامع انسانی سرازیر خواهد شد. نقش دوم، نتیجه چنین قدرت پاکی چنین است که انسان‌ها را به مشارکت، فعال و حساس می‌کند. نقش سوم، در انسان‌ها حرکت اجتماعی را در یک فراگیرد تاریخی در جوامع دیگر به وجود می‌آورد. نقش چهارم، به اطاعت ورزی و تبعیت باطنی به‌عنوان یک الزام و تکلیف دعوت می‌کند.

حجت الاسلام نوایی افزود: نقش پنجم این است که به نشر فضیلت نظری و عملی این فرآیند اثر می‌گذارد. نقش ششم، قدرت معنوی را درصحنه جهانی از مرحله ثبوتی به اثبات می‌رساند. نقش هفتم اقتدار منزه، لایه‌های متنوع فضیلت را انسان‌ها خودشان در جوامع متنوع متناسب با تنوع خودشان می‌سازند. نقش هشتم، محصول چنین اقتداری که از یک سرزمین کوچک به بزرگ رسیده شوکت و فضیلت دین اسلام است. نقش نهم، این‌گونه حرکت، هم‌نوایی و هم‌دلی و هم‌زبانی و هم‌گرایی با نظام جبلی(سرشت) عالم است. نقش دهم، گدازنده، ویران‌کننده و از بین برنده قدرت‌های شیطانی است. نقش یازدهم، چنین فضیلتی ذاتاً از یک کانون قدسی و مقدس و متعالی به نام دین الهی که امروز اسلام بدون تحریف است برمی‌خیزد نه از ایدئولوژی‌های منحرف.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *