نشست علمی استانداردهای نوین مدیریت دانش و چالش های پیش روی کتابخانه های ایران


اطلاعات

_
  • ارائه دهنده: دکتر سیدمهدی طاهری
  • دبیر علمی: دکتر وحید شریفی
  • زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸ تا ۱۱مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_

معرفی برنامه

_

🔰 به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی نشست علمی ویژه کتابداران مراکز تخصصی و مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار می گردد.

📗 استانداردهای نوین مدیریت دانش و چالش های پیش روی کتابخانه های ایران

دکتر سیدمهدی طاهری

📆 پنجشنبه ۱۸ آبانماه ۱۴۰۲

⏰ 8 تا ۱۱ صبح

🏢 دفتر تبلیغات اسلامی- سالن همایش ها

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران بررسی نمود؛

استانداردهای نوین مدیریت دانش و چالش های پیش روی کتابخانه های ایران

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی، استانداردهای نوین مدیریت دانش و چالش‌های پیش‌روی کتابخانه‌های ایران را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، سیدمهدی طاهری در اجلاسیه کتابداران مدارس علمیه استان خراسان که با همکاری مشترک اداره کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و  مدیریت پژوهش و توسعه علمی این حوزه و اداره پژوهش دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که «آیا از ابزارهای جدید استفاده کنیم و یا ابزارها، فناوری‌ها، رویکردها و استاندارهای بومی خود را توسعه دهیم؟» گفت: قطعا دومی مطلوب است، اما همه کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی دنیا در طرح رده‌بندی کنگره است و این طرح خیلی مناسب طبقه‌بندی منابع اسلامی نیست، چرا‌که برای طبقه‌بندی کتابخانه کنگره آمریکا طراحی شده است.

وی اضافه کرد: طبقه‌بندی که امروزه در کتابخانه‌ها وجود دارد، در رده طبقه‌بندی کنگره آمریکا نیست، اما به دلیل نداشتن طرح جایگزین و عدم فعالیت‌های گروهی، از آن استفاده می‌شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی توسعه بومی‌سازی ابزارها را کاری بسیار خوب عنوان کرد و گفت: ما می‌توانیم با تولید محتوا و استفاده از ابزارهای طرح کنگره، بستری مناسب برای انتشار معارف اهل بیت علیهم السلام و قرآن داشته باشیم.

طاهری در بخشی از سخنان خود به توسعه استانداردها در دنیا اشاره کرد و خطاب به کتابداران حاضر در جلسه گفت: با اصطلاحات خاص این حوزه آشنا شوید. زیرا دنیای علمِ اطلاعات امروز، همین مباحث است، و برای اینکه بتوانید بومی‌سازی کنید، باید با چنین مباحثی آشنایی داشته باشید.

وی به رویکرد «هرم دانش» اشاره کرد و گفت: امروزه همه دنیا روی این هرم کار می‌کنند، که پایین‌ترین سطح آن را، دیتا می‌دانند و بر این اصل معتقد هستند که داده بازنمود حقایق و پدیده‌های عالم هستی در ماشین است.

طاهری بیان داشت: کتاب الکترونیکی رسانه گروهی است که داده‌ها در آن ذخیره و قابل بازیابی هستند. 

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: انسان در فکر کردن به سمت کشف دانش حرکت می‌کند، و در ذهن خود پاره‌های اطلاعاتی را کنار هم قرار می‌دهد، تا چیزی کشف کند، و پس از تحلیل(برقراری ارتباط بین موجودیت‌ها) صفات دیگر موجودیت‌ها را، بررسی می‌کند تا به نتیجه درست دست یابد و در موقعیت‌های خاص از آن استفاده کند.

وی در ادامه به بررسی گروه‌های استاندارد پرداخت و صفات و روابط موجودیت‌ها و نیز طبقه‌بندی منابع را تشریح کرد.

طاهری در پایان به حوزه نشر در مدارس علمیه تاکید کرد و گفت: مبلغان علاوه بر آموختن، باید خود معارف را منتشر کنند، و از همه فضاها و ابزارهای موجود برای انتشار استفاده نمایند.

_

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *