به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار گردید؛

نشست علمی نزاع گفتمانی انقلاب اسلامی و غرب

حجت الاسلام سیدمحمد عیسی نژاد: قبل از انقلاب اسلامی نزاع در تمدن غربی، میان لیبرالیسم سوسیالیسم بود. بعد از انقلاب اسلامی، نزاع و تقابل جدیدی در جهان شکل گرفته است که نزاع میان انقلاب اسلامی و غرب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی نزاع گفتمانی انقلاب اسلامی و غرب با ارائه حجت الاسلام سید محمد عیسی نژاد و دبیری علمی علی ابوترابی به همت پزوهشکده اسلام تمدنی با همکاری حوزه علمیه خراسان، جامعه المصطفی العالمیه، بنیاد پژوهش های اسلامی و موسسه علمی فرهنگی جبل الصبر برگزار گردید.

در ابتدای این نشست علی ابوترابی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی دنبال حقیقت گرایی است. در حالی که گفتمان غرب دنبال واقعیت های موجود جامعه است و کاری با حقایق ندارد. نظام دموکراسی غربی برای به حداکثر رساندن سود شخصی است در صورتی که درنظام اسلامی مصالح جمعی بر مصالح فردی مقدم است. گفتمان مراحلی دارد و یک مرتبه ای نیستند.

وی در ادامه با این پرسش که بر اساس کدام مبانی ما می توانیم گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کنیم با اشاره به دو اصل اعتقادی و فکری گفت: گفتمان زمانی شکل می گیرد که تبدیل به یک ادعای فراگیر و تاثیر گذار در زندگی انسان باشد.
در ادامه حجت الاسلام عیسی نژاد گفت: قبل از انقلاب اسلامی نزاع در تمدن غربی، میان لیبرالیسم سوسیالیسم بود. بعد از انقلاب اسلامی، نزاع و تقابل جدیدی در جهان شکل گرفته است که نزاع میان انقلاب اسلامی و غرب بوده است.
وی افزود: این نزاع تحت عنوان تمدن نوین اسلامی در تقابل تمدن غربی است که نظریه پردازی و عملیاتی آن با انقلاب اسلامی شروع شد.

استاد حوزه و دانشگاه درباره مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی گفت: گام اول انقلاب اسلامی است. گام دوم، نظام اسلامی، گام سوم، دولت اسلامی، گام بعدی جامعه اسلامی و آخرین گام امت اسلامی است.
حجت الاسلام عیسی نژاد افزود: مظاهر این نزاع را در شکل گیری دولت های مختلف در قالب جنگ هشت ساله، تهاجم فرهنگی، فتنه های داخلی تحت عنوان ترورها، آشوب های اجتماعی مانند فتنه ها،‌داستان کردستان و تحریم ها می توان نشان داد.

وی در پایان گفت: بنابراین نزاع تمدنی تمام شدنی نیست. البته هیچ بعید نیست که در برخی موارد بر اساس مصلحت، تعامل و همکاری شکل گیرد اما صلح و آشتی برقرار نمی شود. پس باید موازنه قدرت در برابر غرب ایجاد شود و  اینگونه نیست که تمدن غرب کوتاه بیاید  جمهوری اسلامی از در صلح و دوستی در آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *