رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی بیان داشت: هفته پژوهش بهانه ای برای ابراز کارهای مطالعه شده و خط کشی مسیر پیشرفت برای نهادینه کردن گام های رو به جلو است.

سید علیرضا واسعی در گفتگو با روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان اینکه هفته پژوهش، ویترین پژوهشی یک سال موسسات علمی است، گفت: موسسات پژوهشی در این هفته دستاوردهای سال گذشته را در منظر مخاطبان می گذارد و نیز کارنامه پژوهشی یکساله خود را بازبینی و آسیب شناسی می کنند.

وی ابراز کرد: در حقیقت این هفته بهانه ای برای ابراز کارهای مطالعه شده و خط کشی مسیر پیشرفت برای نهادینه کردن گام های رو به جلو است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به اینکه هفته پژوهش علاوه بر فرصت، آفتی نیز دارد، بیان داشت: برخی از مسئولان تمام تلاش و فعالیت های خود را معطوف به این هفته می کنند که چگونه برگزار شود و از مساله اصلی پژوهش دور می شوند که در دراز مدت ما را با آسیب مواجه می کنند.

تمدنی در رقابت تمدن جهانی

دکتر واسعی در خصوص تغییر اداره کل پژوهش اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به پژوهشکده و تاثیر آن در رویکردهای پژوهشی گفت: بخشی از این تغییر ریشه در رسمیت یابی موسسات دارد و بخش دیگر به رویکرد پژوهشی بر می گردد.

وی به انتخاب عنوان پژوهشکده اسلام تمدنی اشاره کرد و افزود: بیش از یک سده است که دسته ای از پژوهشگران با مسئله جدی تمدن اسلامی و ایرانی روبرو شده اند.

مدیر کل پژوهش اداره تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به درخشش تاریخ تمدن اسلامی در ایران و رکود آن در زمان حاضر ادامه داد: پژوهشگران برای راه های برون رفت از این رکود و ایجاد تمدن نوین اسلامی جذب حوزه های علمیه شدند و این مساله بیش از یک قرن فکرها را به خود مشغول کرده است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب(دامت برکات) در خصوص توجه به مساله تمدن اسلامی، بیان کرد: باید کاری کنیم تا دوباره تمدن کهن خود را به نمایش بگذاریم و تمدنی در رقابت تمدن جهانی ایجاد کنیم.

واسعی مطرح کرد: اگر بخواهیم یک جامعه متمدن داشته باشیم باید مطالعات خود را جهت داده و مطالعات دینی را سامان دهیم.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در ادامه گفت: بهترین کار اینست که یک پژوهشگر بتواند اسلام را به گونه ای شناسایی و معرفی کند که یک جامعه متعالی و متمدن از بیان وی بوجود آید.

وی با بیان اینکه کار پژوهشی صرف زمان و هزینه است، تشریح کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی با چهار گروه هنر و تمدن اسلامی، قرآن و مطالعات اجتماعی، فقه کاربردی و گروه حکمت و کلام نوین توانست کار خود را پیش برد.

دکتر واسعی تصریح کرد: تلاش بر این است که در این چهار گروه معطوف به عنوان پژوهشکده اسلام تمدنی با توجه به فرصت ها، امکانات و تهدیدات پیش رو، کارها را به سامان برسانیم.

وی با توجه به برنامه های سالانه گفت: فعالیت های پژوهشی سالانه تعریف نمی شوند و طبیعتا دسته ای از فعالیت ها در چند سال طول می کشد و معطوف به دغدغه ای که بحث در داده های دینی برای ایجاد یک جامعه متعالی انسانی دارد، ربط پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح کرد: برای اینکه یک فعالیت نهادینه شود باید نگاه ها به پژوهش تغییر کند و از موازی کاری پرهیز شود.

واسعی در پایان بیان داشت: اگر ما بخواهیم به تمدن در خور شأن فرهنگ و تاریخ خود دست پیدا کنیم باید پژوهش را جدی بگیریم و هفته پژوهش را بهانه ای برای تلاش بیشتر بدانیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *