کتاب میراث علمی امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام، زمینه‌ها، شرایط و دستاوردها در رویارویی با نهاد خلافت اموی (۴۰-۶۰ق) نوشته دکتر محمد باغستانی به چاپ رسید.


کتاب میراث علمی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، زمینه‌ها، شرایط و دستاوردها در رویارویی با نهاد خلافت اموی (۴۰-۶۰ق) توسط دکتر محمد باغستانی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی  پژوهشکده اسلام تمدنی تألیف و آماده چاپ شد.
چکیده موضوع کتاب :
سیره‌نگاری اهل بیت علیهم‌السلام دیرینه‌ای پر پیشینه در میان اندیشمندان جامعه شیعی  دارد. در سیره‌نگاری امام حسن و امام حسین علیهماالسلام  که با رویکردهای گوناگون مورد توجه نویسندگان شیعه قرار  گرفته، دو موضوع صلح امام حسن علیه‌السلام و قیام امام حسین علیه‌السلام حجم  بی‌شماری از  این نگاشته‌ها را به خود اختصاص داده است.
سه ویژگی: 
موضوع این کتاب را از دیگر نگاشته‌ها  ممتاز می‌کند. نخست  تببین شرایط  شکل‌گیری سیره تاریخی دو امام علیهماالسلام و دوم مقایسه میراث علمی بر جای  مانده از دو امام با یکدیگر که در قالب جدول‌های آماری ارائه شده و زمینه تحلیل‌های فراوانی را فراهم ساخته است و سوم گشایش دریچه‌ای نو برفضای فکری فرهنگی و اجتماعی  دهه‌های  40-60 قمری از طریق روایت‌های منقول از دو امام است که راه بررسی‌های محققانه‌تری را به روی پژوهشگران گشوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *