عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی:

۱۲بهمن، پایان هجرت

هجرت یکی از آموزه های دینی و یکی از سنت های الهی در موفقیت انسان ها، اندیشه ها و حرکت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام و المسلمین محمد غفوری عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، در یادداشتی به مناسبت ۱۲ بهمن آورده است:
هجرت یکی از آموزه های دینی و یکی از سنت های الهی در موفقیت انسان ها، اندیشه ها  و حرکت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.
خداوند می فرماید: (… فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ؛ پس چرا از هر فرقه‌اى از آنان، دسته‌اى کوچ نمى کنند تا دانش دین را بیاموزند و چون بازگشتند مردم خود را بیم دهند. باشد که آنان [از کیفر الهى] بترسند؟ (توبه/ ۱۲۲)
از این آیه شریف، دو نکته اساسی قابل برداشت است؛ نخست آن که خداوند متعال، به کسانی که قرار است کار دینی و فرهنگی کنند، دستور هجرت می دهد. ثانیا: تا زمانی که هجرت اتفاق نیفتد، تفقه در دین محقق نخواهد شد. از منظر قرآن کریم، بین دین شناسی و سپس تبلیغ دین و آموزش آموزه های دینی به جامعه و بین هجرت به گونه ای ملازمه وجود دارد. یعنی کسانی که طالب علم دینند و یا در پی کار فکری و فرهنگی هستند، سزاوار است، برای کسب معارف، مهاجرت کنند. پس از فراهم آمدن زمینه های تبلیغ دین (کسب دانش دین)، به تبلیغ و ارشاد بپردازند. نکته دیگری که می توان بدان افزود، هر چه هدف و مقصود مهم تر و بزرگ تر باشد، هجرت نیز سخت تر و دشوارتر خواهد بود. از آن سو، هر چه فرآیند هجرت دشوارتر و با دامنه بیشتری باشد، برآیند، تاثیر گذاری، گستره و نتایج فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن نیز بیشتر خواهد بود. همان گونه که اشاره شد، این هجرت لزوما اختیاری نیست، بلکه چون یک سنت الهی است، گاهی ناخواسته پیش می آید. ولی در هر صورت، اثرات و ثمرات خود را خواهد داشت.
با این مقدمه کوتاه و فشرده، می توانیم نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ملت ایران را از منظر و دریچه ای نو تحلیل کنیم. حضرت امام در راستای کسب معارف دین، ابتدا به قم هجرت کرد؛ اما برای ایجاد تحول بنیادی و انقلاب زیربنایی نیازمند هجرت بزرگ تری بود که در پی مبارزات سیاسی امام پیش آمد و ایشان به ترکیه، نجف و پاریس رهسپار شد. در نتیجه ما شاهد به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران پس از بازگشت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هستیم. امام در ۱۲ بهمن به میهن خویش بازگشت و بنیان نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله را برانداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *