دکتر سیدعلیرضا واسعی:

📝آیا خداوند‌ حافظ یک نظام است؟

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در یادداشتی تحت عنوان آیا خداوند حافظ یک نظام است؟ آورده است:
✍️ابن ابی‌الحدید ذیل‌خطبه ۱۲۸ نهج‌البلاغه که امام از فتنه های بصره و ترک‌ها خبر می دهد،‌ فصلی با عنوان چنگیزخان و فتنه تاتار می گشاید(ص۲۱۸)و به تفصیل از آن سخن می گوید(تا ص۲۴۴)،‌ اما نکته مهم گفتار وی این است که می‌نویسد:آگاه باش این خبر غیبی که امام از آن خبر داد، ما آشکارا و به چشم خویشتن دیدیم و در زمان ما(سال۶۴۳)به وقوع پیوسته است و این همان چیزی است که مردم از آغاز اسلام آن را چشم می کشیدند تا این که قضا و تقدیر الهی آن را به زمان ما کشاند.
👈آنان همان قوم تاتارند که از دورترین نقاط مشرق خارج شدند و سپاهیانشان به عراق و شام درآمدند و …تواریخ از زمان آفرینش آدم تا به امروز بمانند آن را ذکر نکرده است.
👈ابن ابی‌الحدید، سپس می‌نویسد:‌ تاتار با تدبیر وزیر،‌ شکست خوردند و بازگشتند و مسلمانان پیروز شدند.
👈بعد می‌نویسد:‌از فحوای‌کلام امام برایم آشکار شد که از سوی تاتار بر بغداد و عراق خطری نیست و خداوند این مملکت را از شر آنان کفایت می‌کند و کید آنان را به خودشان بر می گرداند.
👌سپس با ایمان به آنچه رخ داد، ادامه می دهد:‌
🔹این از نشانه های نبوت پیامبر اسلام بود که به ظهور و بقای این ملت تا روز قیامت وعده داده بود و اگر بر بغداد حادثه‌ای رخ می داد،‌چنان که برای دیگر شهرها رخ داد،‌ ملت اسلام منقرض می شد و چیزی از آن باقی نمی ماند(شرح نهج البلاغه،‌ج۸،‌ص۲۴۱).
😔اما یک دهه بعد(سال ۶۵۶)سپاه مغول به سوی بغداد بازگشت و پس از کشتار سختی، آخرین خلیفه مسلمانان، المستعصم بالله عباسی را از پای درآورد، بغداد را به خاک و خون کشید و …بی آنکه پیش بینی های او محقق شود.
👈در این زمان هنوز ابن ابی الحدید زنده بود، اما نه در این باره چیزی در کتابش آورد،‌ نه آن خوش بینی را اصلاح کرد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *