در  نشریه پژوهش های اجتماعی اسلامی منتشر گردید:

مقاله علمی ترویجی جامعه پذیری دینی در آموزه های قرآن نوشته سیدعلی نقی ایازی

 

مقاله علمی ترویجی جامعه پذیری دینی در آموزه های قرآن در نشریه پژوهش های اجتماعی اسلامی منتشر گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، مقاله علمی ترویجی جامعه پذیری دینی در آموزه های قرآن  نوشته سیدعلی نقی ایازی و سید محمود مرویان حسینی در شماره ۱۲۴ نشریه پژوهش های اجتماعی اسلامی، اسفند ماه ۱۴۰۰اسفندماه ۱۴۰۰ منتشر گردید.

چکیده مقاله:

هر جامعه ای برای بقاء خود به اجتماعی کردن اعضایش نیازمند است؛ زیرا تشخیص جایگاه آحاد جامعه و نظام ارزشی و هنجاری مشترک از این مسیر محقّق می شود.یکی از نهادهای مؤثّر در این امر خانواده است و دین اسلام اهتمام و توجّه مضاعفی به این نهاد داشته و در آموزه های آن زمینه ها،عوامل،راهکارها،کارکردها و آسیب ها بیان شده است.مطالعه پیش روی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به استخراج و تفسیر اجتماعی گزاره های جامعه پذیری دین و مباحث پیرامونی آن در نهاد خانواده بر اساس آموزه های قرآن می پردازد .
زمینه های جامعه پذیری در این نهاد مورد بررسی قرار گرفته،عناصر ساختی والدین و فرزندان در فرایند جامعه پذیری مورد توجّه قرار گرفته اند و از دیگر سو، از اهمّیت احساسات و عواطف خویشاوندی غفلت نشده و به پایگاه اجتماعی مطلوب خانواده در سطح کلان نظام اجتماعی توجه شده است . عواملی مانند تجانس فرهنگی و استمرار بر انجام مناسک دینداری به منظور تثبیت درونی سازی عناصر دینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به کارکردهای جامعه پذیری مانند اصلاحات خویشاوندی و در سطح کلان اجتماعی اشاره شده و مورد پردازش قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *